این سریال در هفته نیروی انتظامی روی آنتن شبکه 2 می‌رود

«نوار زرد» تازه‌ترین مجموعه پلیسی سیما

مجموعه‌های حادثه‌ای و پلیسی از آن دست آثار جذابی هستند که عموم مخاطبان تلویزیون از تماشایشان لذت می‌برند. این ژانر بیش از هر چیز با هیجان و سرنخ‌یابی روبه‌روست و لذت همراهی با این معماها و کشف و رمزگشایی‌شان را به مخاطبان هدیه می‌کند.
کد خبر: ۱۰۶۳۷۶۲
«نوار زرد» تازه‌ترین مجموعه پلیسی سیما

مجموعه‌هایی که در صورت برخورداری از فیلمنامه منسجم و طراحی حرکات اکشن در آن، جذابیتشان قطعا دوچندان هم خواهد شد. در همین راستا این روزها مجموعه‌ای تازه برای پخش از تلویزیون در حال تولید است؛ «نوار زرد» که داستانی پلیسی دارد و قرار است در هفته نیروی انتظامی از شبکه 2 سیما روی آنتن برود.

پخش در پاییز

«نوار زرد» اولین تجربه کارگردانی پوریا آذربایجانی در مقام تولید مجموعه‌های تلویزیونی محسوب می‌شود. نوار زرد داستان زندگی کاوه کیهان را روایت می‌کند که یک سرگرد پلیس آگاهی است و پرونده‌های مختلف جنایی را حل و فصل می‌کند. او در این میان به پرونده‌ای برمی‌خورد که کشف واقعیت و حل آن، پای بخشی از زندگی شخصی‌اش را به میان می‌کشاند.

امیر آقایی در نقش سرگرد کاوه کیهان، سیروس گرجستانی در نقش پدر او و کمند امیرسلیمانی در نقش فرشته خواهرش ازجمله بازیگران ثابت این مجموعه تلویزیونی هستند. همچنین بهاره کیان‌افشار، محسن بهرامی، قاسم زارع، امیر غفارمنش، نادر مشایخی و داریوش اسدزاده از دیگر بازیگرانی هستند که تاکنون حضورشان در نوار زرد قطعی شده و جلوی دوربین رفته‌اند.

فیلمنامه مجموعه نوار زرد در 20قسمت توسط کریم لک‌زاده نگاشته شده و تهیه‌کنندگی‌اش را موسسه وصف‌صبا عهده‌دار است. این مجموعه حاصل همکاری مشترک شبکه دوی سیما و موسسه ناجی‌هنر محسوب می‌شود و قرار است در فصل پاییز و با شروع هفته نیروی انتظامی به روی آنتن برود.

حضور کارگردانی جوان

مجموعه‌های پلیسی به اقتضای داستان عموما بیشتر در فضاهای باز و خیابانی برداشت می‌شوند و نوار زرد هم از این قاعده مستثنی نیست. با این حال پس از مدتی ضبط صحنه‌های خارجی، گروه برای برداشت صحنه‌های داخلی و بخش خانوادگی قصه به مجتمعی مسکونی در حوالی دریاچه چیتگر آمده‌ و این فرصت خوبی است تا برای تهیه این گزارش مهمان پشت‌صحنه‌شان باشیم.

لوکیشنی که گروه در آن مستقر شده‌اند، خانه‌ای کوچک و نوساز است که قرار است زندگی فرشته، خواهر سرگرد کیهان در آن به تصویر کشیده شود؛ اتفاقی که احتمالا به این دلیل در قصه تعبیه شده که زندگی این سرگرد آگاهی فقط به کار محدود نماند و با نمایش‌دادن بخش‌های خانوادگی زندگی‌اش، ابعاد مختلف این شخصیت برای مخاطبان به نمایش درآید. ساعت صرف ناهار تازه به پایان رسیده و عوامل مشغول استراحت و بعد چینش صحیح دوربین‌ها و آماده شدن برای ضبط دوباره هستند و این فرصت کوتاه بهانه‌ای است تا با پوریا آذربایجانی، کارگردان این مجموعه به گفت‌وگو بنشینم.

آذربایجانی ازجمله جوانانی است که تاکنون فیلم‌های سینمایی «تجریش ناتمام» و «اروند» و نیز شماری فیلم کوتاه و تله‌فیلم را کارگردانی کرده و نوار زرد، اولین تجربه او در زمینه سریال‌سازی محسوب می‌شود.

وی درخصوص این تجربه تازه‌اش به جام‌جم می‌گوید: سریال‌سازی برای من تجربه جذابی است؛ در این حال می‌دانم باید قصه‌ای تعریف کنم که همه‌جور آدمی با هر نوع خاستگاه اجتماعی بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند و این باعث می‌شود در لحظاتی از کار حتی از سلایق شخصی‌ام چشم‌پوشی کنم. فکر می‌کنم برای هر کارگردانی لازم است که این تجربه را امتحان کند. آذربایجانی توضیح می‌دهد: داستان ما به صورت اپیزودیک است و در هر یک یا دو قسمت پرونده‌ای بازگشایی شده و سپس حل می‌شود. در کنار آن داستانی کلی‌تر هم داریم که از قسمت اول روایت می‌شود و آن، داستان عشق قدیمی سرگرد کیهان و دنبال کردن سرنخ‌های آن است.

استفاده از کمتر شناخته شده‌ها

این کارگردان درخصوص انتخاب بازیگران مختلف این مجموعه تلویزیونی معتقد است: خیلی وقت‌ها انتخاب بازیگران شاخص در داستان‌های پلیسی موجب می‌شود مخاطبان نوعی قضاوت و پیش‌داوری ذهنی انجام بدهند و از ابتدا بدانند که مضمون ماجرا چیست، بنابراین سعی کرده‌ام تا حد ممکن در نقش‌هایی که امکان لو رفتن ماهیتشان هست از بازیگران چهره استفاده نکنم و برای همین به سراغ بازیگران مطرح تئاتر رفته‌ام. آذربایجانی درخصوص انتخاب امیر آقایی که بازیگر اصلی این مجموعه است هم می‌گوید: وقتی خودت نویسنده اثر نباشی، هنگام خواندن فیلمنامه تصویری در ذهنت شکل می‌گیرد و شروع به ساختن فیزیک شخصیت‌ها می‌کنی. من هم بر همین اساس گزینه‌هایی داشتم و با مشورت با تهیه‌کننده به امیر آقایی رسیدم. خوشبختانه او هم متن را پذیرفت و نقش را دوست داشت.

یک رابطه خواهرانه

کمند امیرسلیمانی ازجمله بازیگران ثابت این مجموعه پلیسی است که در نقش فرشته، خواهر سرگرد کاوه کیهان ایفای نقش می‌کند و بخش‌هایی از ماجراها و زندگی شخصی این سرگرد با حضور او رقم زده می‌شود. فرشته زنی است که ازدواج کرده و همراه با همسر و فرزندش زندگی می‌کند. امیرسلیمانی که تازه گریم کرده و مشغول خواندن متن دیالوگ‌هایش است، درخصوص این ایفای نقش خود توضیح می‌دهد: از آنجا که ماهیت داستان این کار مردانه است، سعی کرده‌ام در طول حضورم و هنگامی که سرگرد در خانه و کنار نزدیکانش قرار می‌گیرد، این فضای خشک و کاری را بشکنم و تصویری از یک زن شاد و به‌روز را به تصویر بکشم. البته همان‌طور که گفتم حضور من خیلی زیاد و پررنگ نیست، چون ماهیت داستان این‌طور ایجاب می‌کند که بیشتر به داستان‌ها و حوادث مختلف پرداخته شود.

بازیگر مجموعه‌هایی چون «پدرسالار»، «تبریز در مه» و «پریا» ادامه می‌دهد: در کنار بازیگرانی چون سیروس گرجستانی و امیر آقایی، خانواده خوبی را تشکیل داده‌ایم و گرچه برای اولین بار است که در کنار امیر آقایی بازی می‌کنم، اما در همین مدت کوتاه رابطه خواهر و برادرانه خوبی بین‌مان شکل گرفته و همدیگر را پذیرفته‌ایم. امیرسلیمانی البته پیش از این هم تجربه بازی در مجموعه‌ای پلیسی را در کارنامه داشته و در مجموعه «هوش سیاه» به کارگردانی مسعود آب‌پرور همسر یک پلیس آگاهی را ایفا کرده است. این بازیگر تاکید می‌کند: با این حال در نقش فرشته فعال‌ترم و سعی شده این شخصیت زنی تک‌بعدی و محدود به خانه و خانه‌داری نباشد.

نقشی که طنز نیست

سیروس گرجستانی بازیگر شماری از مجموعه‌های به‌یادماندنی و طنز تلویزیون است؛ مجموعه‌هایی چون «کاکتوس»، «پشت کنکوری‌ها»، «رانت‌خوار کوچک» و «متهم گریخت» که شمایل ویژه این بازیگر 72 ساله را برای مخاطبان تلویزیون شناسانده است. گرجستانی که اخیرا بازی در فاز اول مجموعه «آنام» به کارگردانی جواد افشار را به پایان رسانده، این روزها مشغول بازی در نوار زرد شده و ایفاگر نقش پدر سرگرد کیهان است؛ فردی در آستانه بازنشستگی که با بحران‌هایی به لحاظ سنی و کاری روبه‌رو است و بخشی از دغدغه‌های روزمره سرگرد را به خود اختصاص می‌دهد.

امیر آقایی سرگردآگاهی می‌شود

امیر آقایی از آن دست بازیگرانی است که در ابتدای مسیر بازیگری‌اش موفق شد در شماری از مجموعه‌های شناخته شده و به‌یادماندنی یک دهه پیش رسانه ملی ایفای نقش کند. او در سال 1381 در مجموعه «خاک سرخ» نقش جوانی جنوبی را ایفا کرد که مشغول دفاع از شهر در روزهای پیش از سقوط خرمشهر شده بود و سپس بازی تماشایی و جذابی را هم در مجموعه «اولین شب آرامش» به کارگردانی احمد امینی از خود به نمایش گذاشت و در ادامه فعالیت‌هایش در عالم سینما پررنگ‌تر شد.

او حالا در مجموعه نوار زرد در نقش یک سرگرد آگاهی مقابل دوربین نوار رفته است. سرگرد کاوه کیهان که تخصصش حل و رمزگشایی پرونده‌های جنایی است و در این راه پای زندگی شخصی‌اش هم به ماجرا باز شده، درگیر عشقی کهنه و قدیمی می‌شود. سیما و صدای ویژه آقایی برای بسیاری از مخاطبان آشناست و قطعا حضور او در نقش اصلی این مجموعه عامل جذابیتی دوچندان برای تماشای این مجموعه خواهد بود.

زهرا غفاری

رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها