همچنان که فناوری شکاف اتم، دستیابی انسان به قدرت و سلاح هسته‌ای را درپی داشت، یافتن راه درمان سرطان نیز می‌تواند بشر را به سمت نقاط اوج جدید یا سقوط‌های وحشتناک سوق دهد. جان سوتوز از مقامات ارشد پزشکی شرکت اینتل می‌گوید: همان فناوری‌هایی که ممکن است روزی امکان شکست دادن بیماری‌ها را برای ما فراهم کنند، زمینه ایجاد بیماری‌های متناسبی را نیز فراهم خواهند کرد که انسان، خانواده و حتی نژاد انسانی را مورد حمله قرارداده و ژنوم انسان را بسرعت بازنویسی می‌کنند.
کد خبر: ۱۰۶۳۱۲۴
آیا توسعه روش‌های درمان سرطان به گسترش سلاح‌های زیستی می‌انجامد؟

سوتوز این سخنان را در کنفرانس DEFCON در لاس وگاس که در آن هکرها برای به اشتراک گذاشتن نکات و ترفندهای هک گرد هم آمده بودند، عنوان کرد اما در میان نکات و ترفندهایی که برای حملات هکری به همه چیز- از مزارع بادی و دستگاههای رایگیری گرفته تا تقریبا همه انواع اصلی گوشیهای هوشمند ـ ارائه شد، سناریوی کابوس مانندی که سوتوز مطرح کرد، سناریویی برجسته است که وقوع آن همچنان توجیه پذیر و ترسناک به نظر میرسد. به گفته مدیر اجرایی اینتل، برنامه دولت آمریکا برای یافتن درمان نوعی واکسن برای سرطان (Cancer Moonshot)، ناگزیر پتانسیلهایی را برای ساخت سلاحهای زیستی که ظرفیتهای مخرب غیرقابل تصوری دارند ایجاد خواهدکرد. سوتوز میگوید دلیل این که چیز زیادی در مورد سلاحهای زیستی شنیده نمیشود، محدودیت شدیدی مانند امکان بالقوه تاثیرات معکوس است. ایجاد بیماری توسط این سلاحها برای هر هکری مشکل است، زیرا بیماریها فراتر از محدوده ابتدایی گسترششان شیوع پیدا میکنند؛ به عبارت دیگر از بین بردن کشور همسایهتان به معنای از بین بردن خودتان نیز هست.

به گفته سوتوز، واکسن سرطان قرار است فناوری جدیدی برای دستکاری دیانای ایجادکند (ریشه بیماری سرطان در دیانای است)، امکان هدف قراردادن سلولهای سرطانی را فراهم کند و ظرفیت ساخت سلاحهای زیستی ـ که افرادی با ژنتیک خاص را مورد حمله قرار میدهند ـ را نیز فراهم میآورد. چنین فناوریای هنوز وجود ندارد، هرچند برخی تکنیکهای پزشکی مانند ابزار ویرایش ژنی کرایسپر (CRISPR)، از ظرفیت بالقوهای برای هک زیستی برخوردار است. بهگفته سوتوز، بهسازی چنین ابزارهایی اجتناب ناپذیر است و در نهایت هزاران نفر در زیرزمینهای بیمارستانها این نوع دستکاریهای ژنتیک را انجام خواهند داد، اما این حملات هکری میتوانند معنایی وحشتناکتر از مرگ گروهی انسانها داشته باشند. هکرها میتوانند ژنوم انسانها را با هدف غیرممکن ساختن زندگی به شیوهای برخلاف عقیده و مرامشان بازنویسی کنند.

به عنوان مثال گیاهخواران میتوانند با دستکاری ژن خاصی، به گوشتخواری پایان دهند.

وی میگوید حملات هکری میتوانند در سطح فردی نیز صورت بگیرند. برای مثال کد ژنتیک افراد مشهور و شناخته شده ممکن است مورد سرقت قرار گرفته یا خاندان او از طریق تعیین توالی ژنی فردی که ارتباط خانوادگی نزدیک با وی دارند هدف قرار بگیرند. حملات همچنین میتوانند نامحسوستر از آنچه انتظار میرود، باشند.

منبع: The Guardian

مترجم: یاسمین مشرف

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها