از وقتی بشر نخستین بار لذت پرواز را تجربه کرد، 114 سال می‌گذرد. شاید در آن زمان کمتر کسی می‌توانست پیش‌بینی کند پس از یک قرن، شغلی به نام خلبانی وجود داشته باشد و حجم سفرهای هوایی تا حدی افزایش پیدا کند که حتی بزرگ‌ترین فرودگاه‌های دنیا که در برخی موارد از بسیاری از شهرهای کوچک جهان نیز بزرگ‌تر هستند، توانایی برطرف کردن نیازهای خدماتی شرکت‌های هواپیمایی و مسافران میلیونی را نداشته باشند.
کد خبر: ۱۰۶۳۱۲۳
چطور با ترس از پرواز کنار بیاییم؟

پس از یک قرن تجربه پرواز و پیشرفت سریع دانشهای مرتبط با هوانوردی، باز هم هستند کسانی که هنوز از پرواز و جدا شدن پایشان از زمین سفت، هراس دارند. شاید هم حق دارند. یادم نمیرود پیرمردی که داخل هواپیما، کنار من نشسته بود وقتی فهمید دانشجوی خلبانی هستم، گفت پسرم آدم عاقل برای یک لقمه نان، از زمین زیر پایش دل نمیکند! در خیر بودن نیت آن پیرمرد مهربان شکی نیست، ولی شاید خواندن دلایلی که باعث شدند کسانی مثل من همچنان در این حرفه بمانند، بتواند کمی بر غلبه آسان شما بر ترس از پرواز کمک کند.

بدون بررسی آمارهای رسمی و دادههای کارشناسی، میتوان حدس زد مهمترین علتی که باعث میشود برخی مسافران حتی از سوار شدن به هواپیمای پارک شده در فرودگاه نیز هراس داشته باشند، آگاه نبودن آنها از اصول پرواز و علومی است که یک پرواز را از قبل از استارت موتور تا رسیدن به مقصد پشتیبانی میکنند. مطالعه و جستوجو در مورد پرواز و هواپیماها، از بهترین روشهایی است که میتواند از ترس بکاهد. در برخی یادداشتهای قبلی به نکاتی اشاره کرده بودیم که از ایمنی پرواز حتی در شرایط بحرانی میگفت. وقتی ذهن شما پر از اطلاعات علمی و منطقی باشد نسبت به پرواز و هواپیمایی که با آن به سفر میروید، دیگر جایی برای خیالپردازی و بحرانسازی ذهنی در مورد رویدادهای ساده هواپیما نمیماند.

در پی تحریمهای ناجوانمردانه چند ساله صنعت هوانوردی کشور و فرسودگی ناوگان هواپیمایی، بسیاری از هموطنان مقایسه نابرابری از هواپیماهای داخلی و ناوگان نسبتا جدید برخی خطوط هوایی خارجی فعال در کشور دارند. شکی نیست این نو بودن هواپیما لذت بصری بیشتری به مسافران میبخشد و همین خود دلیلی برای آرامش بیشتر آنها در طول سفر میشود اما هرگز قابل قبول نخواهد بود اگر بگوییم هواپیماهای داخلی احتمال نقص فنی بیشتری دارند. هواپیماهایی که روزانه در نقاط مختلف کشور وظیفه حمل و نقل بار و مسافر را به عهده دارند، همواره تحت نظر مهندسان فنی شرکتهای هواپیمایی و بازرسیهای سرزده یا با برنامه سازمان هواپیمایی کشوری هستند. در کنار تمام این تدابیر، قبل از هر پرواز، خلبانان مسئول بررسی بدنه، موتور و سیستمهای الکترونیکی هواپیما هستند و قطعا در صورت بروز هرگونه مشکل فنی، پرواز انجام نمیشود. پس اگر روی صندلی خود نشستهاید و هواپیما شروع به حرکت به ابتدای باند پرواز کرد، مطمئن باشید هیچ مشکل فنی، پرواز شما را تهدید نمیکند.

اگر مسافران، خلبانان و خدمه پرواز را جزئی از خود حساب کنند، سفر راحتی خواهند داشت. مطمئن باشید شاید این قشر از جامعه، صادقترین افرادی باشند که هیچ فرصتی برای کمکاری و قصور ندارند. اعتماد به خلبان پرواز و اطمینان از انجام صحیح دستورالعملهای قانونی، داشتن تمرکز و آرامش وقتی روی صندلی خود نشستهاید و ایجاد جریان هوای خنک، از سادهترین راههایی هستند که میتوانند از استرس قبل از پرواز بکاهند و سفر آرام و خاطرهبخشی را برایتان رقم بزنند.

خلبان محمدتقی امیرسام

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها