موبایل پیمنت یا همان پرداخت از طریق موبایل، همراهی است که در هر ساعتی از شبانه‌‌روز می‌تواند کارهای بانکی شما را با یک نرم‌افزار انجام دهد.
کد خبر: ۱۰۶۲۲۲۷
چند و چون «دولت موبایل»

امروز این نرم‌افزار از سوی برخی بانک‌ها ارائه می‌شود و شاید موضوع تازه‌ای برای شما نباشد، اما آنچه مدنظر دولت است کمی فراگیرتر خواهد بود و به نظر می‌رسد با اقدامی که قرار است وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در این زمینه انجام دهد دسترسی فراگیرتری با موبایلتان به بانک خواهید داشت که این دسترسی بخشی از خدماتی است که قرار است در قالب دولت موبایل اجرایی شود. دولت موبایل همان خدمات الکترونیکی است که روی بستر موبایل نیز قابل انجام خواهد بود.

از آغاز تاکنون

همکاری و همراهی بانک مرکزی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای رسیدن به موبایل پیمنت از سال 92 و با آغاز کار دولت یازدهم کلید خورد. در همین مورد ولی‌الله سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی هم فروردین ماه توضیح داده بود که زیرساخت‌های انجام این کار مربوط به بانک مرکزی است: «ما از طریق شبکه‌های مخابراتی موبایل پیمنت را راه‌اندازی نمی‌کنیم؛ بلکه از راه ابر این کار را انجام می‌دهیم و احتمالا هفته آینده شروع کار موبایل پیمنت را در کشور رونمایی خواهیم کرد.»

افتتاح و راه‌اندازی این خدمات هر بار از سوی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات یا رئیس‌کل بانک مرکزی به زمان افتتاح دولت الکترونیک وعده داده می‌شد تا این که دو هفته گذشته، وزیر ارتباطات در صفحه شخصی خود در اینستاگرام اعلام کرد: «روز گذشته جلسه بسیار خوبی با ولی‌الله سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی و همکاران او برای همکاری بیشتر، ترغیب و تسریع پرداخت‌های الکترونیک روی تلفن همراه داشتم. تحقق بسیاری از خدمات دولت الکترونیک و دولت همراه، منوط به اجرایی شدن این موضوع است. همکاران بانک مرکزی قول دادند هرچه سریع‌تر خدمات پرداخت موبایل را به‌طور کامل برقرار کنند. امروزه مردم بیشتر امور خود را با تلفن همراه انجام می‌دهند، ایجاد و راه‌اندازی دولت همراه موردنظر ماست و ان‌شاءالله با همکاری همه بخش‌های دولت بزودی شاهد راه‌اندازی فاز اولیه آن خواهیم بود.»

دو روز بعد فاز اول دولت الکترونیک افتتاح شد که در آن پروژه دولت موبایل که پرداخت موبایلی هم بخشی از آن است به بهره‌برداری رسید. پروژه‌ای که حتی معاون اول رئیس‌جمهور علت علاقه‌اش برای حضور در مراسم افتتاح دولت الکترونیک را دولت موبایل اعلام کرد. دولت موبایل در مرحله تست و پایلوت قرار دارد و پلتفرم آن محصول مشترک دانشگاه‌های کشور و یک شرکت خارجی است.

دولت موبایل چیست؟

حالا که دولت موبایل در دسترس شماست می‌توانید با مراجعه به نشانی http://mob.gov.ir از 27 خدمتی که ارائه شده استفاده کنید و اگر هم تا مهرماه صبر داشته باشید، می‌توانید باقی سرویس‌های دولتی را هم از طریق دولت موبایل دریافت کنید. همچنین نگران گوشی‌هایتان هم نباشید چون برای دریافت این خدمات لازم نیست حتما هوشمند باشد، با گوشی غیرهوشمند هم می‌توانید خدمات دولت موبایل را دریافت کنید، زیرا اگر دسترسی به وب و اپلیکیشن در گوشی‌تان نداشته باشید می‌توانید از طریق پیامک، کدهای دستوری (USSD) و پوش‌نوتیفکیشن بومی، خدمات را دریافت کنید.

این در حالی است که پرداخت همراه از سال 89 از سوی اپراتورهای تلفن همراه ایرانی بنابر نیاز و مطالبه مردمی اندیشیده شد و همراه اول توانست با طرح جیرینگ نیمی از یک گام اساسی در این زمینه بردارد. پس از آن بانک‌ها به‌صورت تک‌تک برای انجام اقدامات بانکی‌شان از طریق تلفن همراه اپلیکیشن‌های مخصوص طراحی کردند تا حداقل در چند مورد اعلام مانده حساب یا حتی انتقال وجه بتوانند کار را برای مشتری‌هایشان راحت‌تر کنند و حالا بعد از گذشت 7 سال به نظر می‌رسد در دولت موبایل به‌صورت وسیع‌تر و یکپارچه‌تر خدمات بانکی از طریق تلفن همراه ارائه شود.

پریسا رهنما

ضمیمه کلیک جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها