چگونه میتوانیم یک امضاء زیبا و غیر قابل جعل داشته باشیم؟

با مبتکر طراحی امضاء در ایران آشنا شوید

همه ما در دوران نوجوانی به داشتن امضاء علاقه مند می شویم و بارها برای دستیابی به بهترین امضاء تمرین می کنیم و در طول سال ها بارها با توجه به سن و سال و نوع کسب و کارمان امضای خود را تغییر می دهیم. اما یک امضاء خوب چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟ و داشتن یک امضاء خاص و منحصر به فرد چه اهمیتی دارد؟ همان طور که می دانید برای هر کاری دانش و مهارتی وجود دارد و امروز طراحی امضاء با ویژگی های استاندارد نیز نیاز به آموزش دیدن دارد. در همین راستا با آقای لطفعلی خانی، پدر امضاء ایران و مبتکر طراحی امضاء و شیوه نوینی از آموزش خط گفت وگویی داشتیم تا با این موضوع جذاب بیشتر آشنا شویم؛
کد خبر: ۱۰۶۱۷۹۲
با مبتکر طراحی امضاء در ایران آشنا شوید

لطفا خودتان را بیشتر معرفی کنید و از زمینه فعالیت‌هایتان برایمان بگویید.

با سلام. بنده لطفعلی خانی، مدیر و مؤسس آموزشگاه خط و قلم (اولین آموزشگاه مجازی خط تحریری در کشور) و مدرس خوشنویسی با خودکار هستم . در دانشگاه رشته تحصیلی نرم‌افزار کامپیوتر را دنبال کرده‌ام و در زمینه هنر علاوه بر خوشنویسی و طراحی در زمینه موسیقی هم فعال هستم.

بخش دیگری از فعالیت‌های من به طراحی امضا باز می‌گردد که با لطف خداوند متعال توانسته‌ام مرکز تخصصی طراحی امضا را در آموزشگاه خط و قلم راه‌اندازی کنم که خوشبختانه این بخش با بازخوردهای بسیار خوبی از سوی مردم همراه شده است.

شاید بار اول که اسم طراحی امضا به گوشمان می‌خورد متعجب ‌شویم و به این فکر کنیم که آیا واقعا می‌توان برای کسی امضا طراحی کرد؟

به گزارش ویرلن ؛ در خارج از کشور، سایت‌های متعددی به صورت آنلاین با دریافت نام و نام خانوادگی افراد، برای آن ها طراحی امضا انجام می‌دهند، اما این دسته از امضاها نوعی فونت هستند و از هر خلاقیت و ابتکاری به دور هستند. در صورتی که نوع انتظاراتی که هم‌میهنان عزیزمان از یک طراحی امضا دارند، با سایرین مغایر است. در ایران عزیز تنها به طرز نوشتار نام و نام خانوادگی بسنده نمی‌شود و هر امضایی از یک طراحی ویژه برخوردار است؛ بنابراین، نمی‌توان طراحی این گونه از امضاها را با استفاده از فونت‌ها پیاده‌سازی کرد.

به همین جهت، می‌توان با تلفیق ابتکار، طراحی، خوشنویسی و ایده‌های گرافیستی به یک طراحی مطلوب و ایده‌آل دست پیدا کرد. مهم‌ترین اصل در طراحی امضا، خلاقیت و ایده‌ای است که در ذهن طراح نقش می‌بندد. به اذهان بسیاری از طراحان و گرافیست‌ها، امضا زدن اصلا کار آسانی نیست و سختی‌هایی مختص به خود را دارد و این توانایی در کمتر کسی دیده می‌شود که قادر باشد تا با چندین حرکت کوتاه امضایی طراحی کند که ضمن هم‌خوانی داشتن با سلیقه و میل افراد، از زیبایی‌های بصری هم برخوردار باشد.

در این میان، موضوع روان‌شناسی امضا و خط که از مباحث مهم هستند، چه کاربردی خواهند داشت؟

امضا موضوع بسیار مهمی قلمداد می‌شود که به مباحث روان‌شناسی نیز مرتبط است، اما نکته حائز اهمیتی که باید بدان توجه شود، این است که اگر افراد به امضای خود به عنوان یک لوگوی انحصاری که تنها به خودشان تعلق دارد، نگاه کنند و بر این امر واقف باشند که امضا معرف شخصیت آنها است، قطعا هر کس به دنبال خاص‌ترین و زیباترین امضا خواهد بود تا بتواند مخاطب را جذب زیبایی‌های منحصر به فرد امضای خود کند . ما برای افراد

طراحی‌های متنوعی انجام داده‌ایم و مقبول هم بوده است؛ یعنی، با بعد روانی و شخصیتی افراد کاملا هم‌خوانی داشته است.

آن چیزی که باید به آن توجه شود، این است که برخی از افراد با توجه به ساختار نام و نام خانوادگی‌شان نمی‌توانند امضایی زیبا داشته باشند. ما تلاش می‌کنیم با توجه به درخواست، سلیقه، نام و نام خانوادگی این افراد امضاهایی شکیل و درخور طراحی کنیم. لازم به ذکر است که پس از طراحی امضا، مبحث روان‌شناسی هم بر جای خود برقرار می‌ماند، زیرا در نهایت مشتری طرح را انتخاب می‌کند و قطعاً در انتخاب طرح امضا، پارامترهایی که از نظر وی حائز اهمیت است را در نظر خواهد گرفت. ما یک طرح ایده‌آل از امضا در اختیار مشتری خواهیم گذاشت و این خود فرد است که باید آن را پیاده‌سازی کند.

معمولا چه امضایی به افراد پیشنهاد می‌دهید؟ و برای امضای خیلی سخت و پیچیده که جعل آن توسط کسی ممکن نباشد، چه اقداماتی باید انجام شود؟

بنده در مصاحبه‌هایی که پیش از این زمان داشته‌ام، بر جعل امضا بسیار تأکید داشته‌ام. متأسفانه مشتریانی داشته‌ام که جعل امضا برایشان اتفاق افتاده است و ملزم شده‌اند تا کار را از طریق مراجع قانونی پیگیری کنند. خوشبختانه برخی از این افراد توانسته‌اند به نتایج مطلوب برسند، اما برخی دیگر هم ضرر و زیان‌های زیادی را به این خاطر متحمل شده‌اند. به همین دلیل، بنده تأکید می‌کنم که نگاه بسیار جدی‌تری به مسئله جعل امضا داشته باشید. برای رهایی از این مشکل می‌توان امضاهای ویژه ای را طراحی کرد. در همین راستا، ما رمزی را در طراحی امضا لحاظ می‌کنیم که تنها صاحب امضا از آن باخبر است. چنانچه جعل امضایی صورت بگیرد، فرد جعل‌کننده با این رمز آشنا نخواهد بود و می‌توان به‌راحتی متوجه جعل امضا شد.

مشتریان شما غالبا چه افرادی هستند؟ آیا افراد خاصی به دنبال امضاهای خاص هستند؟

از زمان آغاز فعالیت تا به اکنون بالغ بر 50 الی 60 هزار امضا طراحی کرده‌ام که از این بابت بسیار خرسند و مفتخر هستم. این مسئله بیانگر این است که افراد متعددی با کار و حرفه من آشنا هستند و من را به آشنایان و سایر دوستان خود نیز معرفی می‌کنند. مشتریانی که تاکنون داشته‌ام، در قالب یک یا چند نوع از مشاغل خاص نبوده‌اند و هر شغل و حرفه‌ای را شامل می‌شدند. طراحی امضا صددرصد با مقوله شغل، مدرک و یا سایر مسائل حاشیه‌ای مرتبط نیست؛ زیرا بنده مشتریانی داشته‌ام که از زنان خانه‌دار بوده‌اند. اگرچه شأن اجتماعی و مراتب شغلی می‌تواند بر این مبحث تأثیرگذار باشد، اما تعیین‌کننده نیست. به عنوان مثال، مهندسین، مدیر عاملان و مدیران سازمان‌های متعدد، خلبانان، پزشکان، چهره‌های سیاسی و مشاغل مختلفی در دسته مشتریان مؤسسه خط و قلم جای می‌گیرند که البته این امری بدیهی قلمداد می‌شود که این دسته از افراد به دلیل پرستیژ کاری خود، به دنبال امضایی شیک و خاص باشند.

بنده توصیه می‌کنم افرادی که به پرستیژ کاری و اهمیت امضای خود واقف هستند، نسبت به تغییر امضا و ارتقای آن کمی دقیق‌تر و حساس‌تر عمل کنند. لازم به ذکر است بخش زیادی از امضاهایی که طراحی می‌کنم، به قشر هنرمند جامعه تعلق دارد. بازیگران، خوانندگان، عکاسان، نقاشان و... از جمله مشتریان خط و قلم هستند که غالبا تمایل دارند تا نامی از مؤسسه خط و قلم برای طراحی امضای آن ها برده نشود که ما همه تلاش خود را در این راستا به کار می‌گیریم تا به صورت امنیتی، مسائل مربوط به این افراد را حفظ کنیم. با این کار می‌توانیم حس امنیت توأم با رضایت را در هنرمندان عزیز به وجود بیاوریم تا ضمن داشتن امضایی زیبا، از افشا نشدن نام مؤسسه خط و قلم اطمینان حاصل کنند.

برای مشاهده نمونه امضا واطلاعات آموزش خوشنویسی توسط مهندس لطفعلی خانی و همچنین کسب اطلاعات بیشتر در مورد طراحی امضاء به وب سایت khatoghalam.com و یا از اینستاگرام به آیدی lotfali_khani مراجعه کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها