تله‌‌ تئاتر در همه جای دنیا مخاطبان خاص خود را دارد؛ قشر فرهیخته جامعه. سابقه تله‌‌تئاتر در تلویزیون ما تقریبا از همان روزهای آغازین تلویزیون، بوده است؛ زمانی که تئاترها به صورت زنده روی آنتن پخش می‌رفت و انبوهی از اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی ـ‌ مانند یک درام پر افت و خیز ـ جلوی دوربین رخ می‌داد.
کد خبر: ۱۰۶۱۳۶۲
احیای تله‌‌ تئاتر

بسیاری از پیشکسوتان تئاتر ما از اتفاقات ریز و درشت این نحوه تئاتر اجرا کردن در تلویزیون، خاطرات شنیدنی فراوانی دارند.

در دهه 60 و در زمانی که تلویزیون، تنها دو شبکه داشت، تله‌‌تئاتر در جدول پخش این دو شبکه نمود بسیاری داشت. شاید یکی از دلایل آن، هزینه نسبتا کم تولید تله‌‌تئاتر نسبت به سایر گونه‌های تصویری مثل تله‌فیلم، سریال، انیمیشن و... بود. البته احتمالا یکی از دلایل استقبال از تله‌‌تئاتر‌های تلویزیونی در دهه 60 محدود بودن شبکه‌ها و البته تفریحات دیگر بود. با این همه تله‌‌تئاتر ما در این دهه با وجود محدودیت‌ها، رشد چشمگیری داشت. هر چند که در دهه‌های بعد آثار قابل توجهی در این حوزه ساخته شدند و هنرمندان مطرحی هم در تهیه آن نقش داشتند، اما چنان که انتظار می‌رفت تله‌‌تئاتر نتوانست نگاه مشتاق مخاطبان را به سوی خود جلب کند.

بتازگی شبکه چهار سیما تلاش کرده بخش ثابتی برای پخش تله‌‌تئاتر در نظر بگیرد. موضوعی که البته با واکنش مثبت مخاطبان و علاقه‌مندان تئاتر روبه‌رو شده است. اختصاص بخش ثابتی برای هنر مغفولی به نام تله‌‌تئاتر، به این معناست که مدیران تلویزیون تصمیم گرفته‌اند به اندازه مقدورات در جهت اعتلای تله‌‌تئاتر تلاش کنند.

همچنین خبرهایی می‌رسد مبنی بر این‌که شبکه چهار قصد دارد از اول پاییز پخش تله‌‌تئاترهای جدیدش را آغاز کند. حرکتی که بدون شک باعث خشنودی طیف وسیعی از جامعه تئاتری کشور خواهد شد.

مهدی غلامحیدری - دبیر قاب کوچک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها