کارشناس ارشد روابط بین‌الملل در گفت وگو با جام جم آنلاین تشریح کرد

فروش نازل مردم آمریکا توسط ترامپ / ایران قربانی تروریسم است و آمریکا حامی آن

کارشناس ارشد روابط بین‌الملل و سیاست خارجی، ضمن تاکید بر شکاف عمیق موجود میان جامعه آمریکا با رییس جمهور تازه کار خود، افکار مردم این کشور را مستقل از سیاست‌های ستیزه جویانه کاخ سفید دانست و گفت: مخالفت گسنرده نخبگان، عقلا و جامعه مدنی آمریکا با فرامین ضد مهاجرتی ترامپ و برخورد با مسلمان به خوبی گویای این مطلب است.
کد خبر: ۱۰۶۱۱۲۴
فروش نازل مردم آمریکا توسط ترامپ / ایران قربانی تروریسم است و آمریکا حامی آن

علیرضا رجایی در گفت‌وگو با جام جم آنلاین به تشریح رابطه فعلی مردم آمریکا با دستگاه حاکم در این کشور پرداخت و اظهار کرد: پس از صدور فرمان ضد مهاجرتی ترامپ مبنی بر منع ورود 7 کشور عمدتا مسلمان از جمله ایران به خاک آمریکا، ما شاهد شکل گیری طیف وسیعی از تظاهرات ضد ترامپ در شهرهای مختلف آمریکا و دیگر نقاط جهان بودیم و این امر نشان می‌دهد جامعه آمریکایی با سیاست‌های دولتمردان خود زاویه داشته و اقدامات خصمانه کاخ سفید از جمله تحریم‌های ضد ایرانی هیچ گونه خاستگاه مردمی ندارد.

وی با انتقاد از اعمال تحریم‌های تازه از سوی کنگره علیه جمهوری اسلامی ایران افزود: وضع تحریم ضدایرانی، در مقابله با منافع ملی آمریکا بوده و مردم این کشور بخوبی این موضع را درک کرده‌اند اما متاسفانه حاکمیت این کشور به تأسی از لابی صهیونیستی موجود در آمریکا و تحریک وهابیت سعودی خود را بازیچه یاغی‌گری آنها در منطقه و جهان کرده است.

دیپلمات پیشین کشورمان در افغانستان با طرح یک سئوال خاطر نشان کرد: چگونه ممکن است فروش جنگ افزار نظامی در منطقه و توسعه قابلیت‌های نظامی کشورها امری موجه به حساب آید، اما ایران باید به دلیل قابلیت‌های دفاعی و صلح آمیز خود مورد آماج تحریم‌های خلاف واقع قرار گیرد؟!

رجایی با بیان اینکه اقدامات ترامپ بجای تامین منافع مردم خود در پی تخریب منافع و از دست دادن جایگاه آمریکا شکل گرفته است، عنوان داشت: این سیاست به سنا و مجلس نمایندگان هم تسری پیدا کرده و شاهد بودیم 98 درصد اعضا بسته تحریمی جدید ایالات متحده را به تصویب رساندند.

وی در ادامه گفت:‌ در شرایط کنونی مقوله مردم یا شهروندسالاری نسبت به دولت یک اصل برتر به حساب می‌آید و این در حالی است که دولت آمریکا با نادیده گرفتن تعهدات بین‌المللی می‌گوید«ما توافق پاریس یا همان مقابله با گازهای گل خانه‌ای را قبول نداریم، ما برجام را قبول نداریم و..» یعنی عملا ترامپ به همه چیز با مقیاس پول می‌نگرد و مباحث انسانی و اخلاقی را زیر پا نهاده است.

کارشناس ارشد روابط بین‌الملل با گریزی به قرار داد تسلیحاتی ریاض – واشنگتن اظهار داشت: رییس دولت آمریکا در این قرارداد، خود را به قیمت بسیار نازلی به مقامات سعودی فروخت و ارزش مردم آمریکا را به پایین‌ترین سطح کاهش داد و این نوع رفتارهای سبک سرانه ترامپ مغایر با مقوله جهانی شدن و صلح پایدار است.

رجایی رفتارهای مسوول کاخ سفید را دلال مابانه خواند و تصریح کرد: وی با حضور در مجامع بین‌المللی فقط بدنبال تعیین نرخ است و از مقامات کشورها سوال می‌کند قیمت فلان موضوع سیاسی چند است و سهم ما در آن به چه میزان لحاظ می‌شود؟ بنابراین مسایلی همچون کاهش فقر، ایجاد اشتغال و تقویت بنیه اقتصادی که ترامپ برای توجیه کارهای خود برای مردم آمریکا عنوان می‌کند ، بهانه واهی بیش نیست.

وی بحران موجود در بدنه دولت ترامپ را برگرفته از ادبیات سیاسی نابهنجار به شمار آورد و گفت: بسیاری از عزل و نصب‌ها و تغییر و تحولات اخیر دولت آمریکا به همین سبب بوده و همین ناهنجاریهای رفتاری در بحران افغانستان در قالب مادر بمب‌ها ظهور پیدا می‌کند و این در حالی است که با انفجار این بمب ما هیچ عزمی برای مبارزه با داعش در افغانستان مشاهده نکردیم و این اقدام یک شوی تبلیغاتی بود. کما اینکه در عراق و سوریه هم اراده ای از طرف آمریکا برای از بین بردن تروریست‌ها ملاحظه نکرده‌ا‌یم.

رجایی ادعای واشنگتن مبنی بر حمایت ایران از تروریسم و نقض حقوق بشر توسط جمهوری اسلامی را سخنی کذب نامید و یادآور شد: اساسا رفتارهای ترامپ عکس منویات حقوق بشری است و ایران بیش از چند دهه است که به فرمان دولت‌های آمریکا قربانی تروریسم است.

این سیاست پیشه امور بین‌الملل یکی از اصلی‌ترین راه‌های مقابله با اقدامات خصمانه آمریکا را بکارگیری صحیح از شبکه‌های الکترونیکی مردمی دانست و گفت: مردم دو کشور ایران و آمریکا باید از ظرفیت شبکه‌های مجازی استفاده کرده و با به اشتراک گذاشتن اشتراکات انسانی- مباحث دینی و مذهبی(بویژه ایرانیان) عملا سیاست‌های ضد بشری ترامپ را به چالش کشیده و وی را در اجرای آن سیاست ها ناکام کند.

رجایی خاطر نشان کرد: مردم آمریکا باید بیشتر به این نکته توجه کنند ،انسان زمانی به آرامش و صلح می‌رسد که دولت آمریکا روی فروش جنگ افزار نظامی به دنیا به منظور کشتار مردم دیگر کشورها پافشاری نکند، از این رو نوع ارتباط فرهیختگان و نخبگان ایران و آمریکا حتما باعث عمیق‌تر شدن شکاف میان مردم و دولت آمریکا خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها