نخستین محموله ماهی آزاد پرورشی اصلاح ژنتیکی شده، وارد بازار کانادا شده است. این ماهی به نسبت نمونه های پیشین خود دارای ابعاد و وزن بیشتری بوده و طی مدت زمان کوتاه تری رشد می کند.
کد خبر: ۱۰۶۰۱۴۵
ماهی آزاد اصلاح ژنتیکی به بازار آمد +عکس

به گزارش جام جم آنلاین از سیناپرس، به تازگی نخستین محموله از ماهی های آزادی که به کمک مهندسی ژنتیک، اصلاح شده اند، در بازار کانادا برای فروش عرضه شدند.

شرکت فن آوری پرورش ماهی «آکوآ بونتی» در ماساچوست ایالات متحده آمریکا در تاریخ چهارم آگوست اعلام کرد که حدود 4.5 تن از این محصول اصلاح شده را وارد بازار کانادا کرده است.

بر اساس اطلاعات بازار فروش، این نخستین بار است که حیوانات اصلاح ژنتیکی شده به عنوان مواد غذایی در بازار ارائه می شود. شرکت فن آوری پرورش ماهی آکوآ بونتی طی تلاشی 25 ساله به این نقطه رسیده و موفق به دستیابی چنین دستاوردی شده است.

این ماهی آزاد، گونه متفاوت ماهی آزاد آتلانتیک، نسبت به گونه اصلاح نشده با سرعت بیشتری رشد می کند. می توان گفت زمان رشد کامل این نوع ماهی جهت ارائه به بازار در حدود نیمی از زمانی است که ماهی اصلاح ژنتیکی نشده نیاز دارند که در حدود 18 ماه است.

رون استوتیش، مدیر اجرایی این شرکت پرورش ماهی در رابطه با ورود این ماهی ها و قیمت آن می گوید که نخستین محصول تجاری ماهی آزاد اصلاح ژنتیکی شده با قیمت 5.30 دلار امریکا برای هر پوند برابر با 11.70 دلار برای هر کیلوگرم در بازار به فروش رسید. او در رابطه با اینکه چه کسی یا چه کسانی، آنها را خریداری کرده اند، اطلاعاتی در اختیار رسانه ها قرار نداده است.

شرکت پرورش ماهی آکوآ بونتی، این نوع ماهی را در مخازنی در محیطی کوچکی در پاناما پرورش داده است. این طرح اصلاح ژنتیکی ماهی آزاد با هدف گسترش تولید و پخش در جزیره پرنس ادوارد کانادا جایی که مقامات محلی با آغاز ساخت و ساز این پروژه در ماه ژوئن (خرداد ماه) موافقت کردند. در همین ماه، این شرکت موفق شد تا یک مزرعه پرورش ماهی را در البانی، ایندیانا، ایالات متحده آمریکا را به دست آورد. به نظر می رسد که پس از بررسی مقررات امریکایی تولیدات خود را در آنجا آغاز کند.

جیمز وست، متخصص علم ژنتیک در دانشگاه وندربیلد در نشویل، ایالت تنسی آمریکا درباره تلاش در رابطه با اصلاح ژنتیکی در این شرکت می گوید: « در این مسیر کسی باید اولین قدم را بردارد و من بسیار خوشحالم که آنها این کار را انجام داده اند نه من. اگر آنها متحمل شکست شوند، ممکن است صنعت مهندسی دامداری و شیلات برای یک نسل از بین برود.» جیمز وست کسی است که شرکت اصلاح ژنتیکی گاو «AgGenetics» در نشویل را با هدف تامین منابع صنایع لبنی و گوشتی راه اندازی کرده است.

استوتیش مدیر اجرایی شرکت پرورش ماهی آکوآ بونتی اعلام کرد ماهی آزاد پرورشی این شرکت وارد بازار کانادا وارد شده و تمامی انتقادها را به چالش می کشد. او استدلال می کند که ماهی های ژنتیکی برای اقتصاد مناسب و مفید هستند چرا که می توان آنها را به جای اینکه آنها را از دیگر مناطق وارد کرد در نزدیکی مناطق شهری و در مدت زمان کمتر، پرورش داد. در واقع با این عمل می توان در بخش شیلات و پرورش ماهی ایجاد شغل کرد. علاوه بر این، ماهی آزاد پرورشی آکوآ بونتی به دلیل اینکه در مخازن رشد می کنند، با عوامل بیماری زا و انگل ها مواجه نمی شوند در حالی که ماهی های پرورشی که در قفس های مخصوص در دریا رشد می کنند ممکن است به این بیماری ها مبتلا شده و از بین بروند.

استوتیش در ادامه توضیحاتش در مورد آینده حوزه پرورش ماهی اصلاح ژنتیکی شده می گوید:«به اعتقاد من داشتن یک بازار مصرفی بزرگتر برای ماهی آزاد قابل پیش بینی است زیرا هم اکنون ما یک منبع ثابت از این نوع ماهی را در اختیار داریم. از آنجایی که نخستین فصل فروش، نتایج بسیار مثبتی در بر داشت ما نسبت به آینده این حوزه بسیار خوش بین و دلگرم هستیم. »

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها