یادی از خبرنگاران شهید به بهانه روز خبرنگار

راویان آسمانی خبر

به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی، شهدا مظهر قدرت جمهوری اسلامی ایران هستند و رسانه ملی گسترش فرهنگ ایثار، شهادت، جهاد و مقاومت در جامعه را از وظایف و برنامه‌های مستمر خود می‌داند. نقش بی‌بدیل شهیدان در دفاع از انقلاب و کشور و حفظ و توسعه ارزش‌ها و دستاوردهای انقلاب و آرمان‌های امام (ره) ستودنی است.
کد خبر: ۱۰۶۰۰۳۴
راویان آسمانی خبر
از زمان جنگ تحمیلی تا به امروز، رسانه ملی خود نیز شهدای بسیاری را تقدیم نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران کرده است. راویان صادقی که جان و هستی خویش را بر سر آرمان‌های والای خویش گذاشتند و برای خبررسانی منصفانه و عادلانه از جان خود گذشتند و آسمانی شدند. به بهانه روز خبرنگار و سالروز شهادت شهید محمود صارمی به معرفی برخی از شهدای رسانه ملی پرداخته‌ایم.

حضور در میدان‌های پرخطر

همه ملت ایران شهید محسن خزایی را به واسطه گزارش هایش از مناطق جنگی می‌شناسند. شهید خزایی در میدان‌های پرخطر حضور داشت تا روایتگر وقایع و رویدادهای رخ داده در منطقه ملتهب خاورمیانه برای ملت ایران باشد. او تحلیل‌های عمیقی از تحولات جهانی و منطقه‌ای داشت. شهید خزایی جهادگری بود که در جبهه فرهنگی و رسانه‌ای فعالیت می‌کرد. وی از استان سیستان و بلوچستان برای دفاع از مردم مظلوم سوریه به این کشور سفرهای متعدد داشت تا ندای مظلومیت مردم این منطقه را در برابر جنایات تکفیری‌‌ها با ارسال گزارش‌های خود به گوش جهانیان برساند. این راوی صادق خبر در نهایت جان بر سر آرمان‌های خود نهاد و به شهادت رسید.

ماموریت‌های خبری

شهید ایل بیگی از شهدای رسانه ملی در سانحه هواپیمایی سی130 در سال 1384 بود. این شهید در واحد مرکزی خبر به عنوان خبرنگار 25 سال سابقه کاری داشت و از مدیران ارشد باشگاه خبرنگاران بود و قبل از شهادت نیز مدیریت دفتر خبری ایران در پاکستان را به عهده داشت.

این شهید از خبرنگاران حوزه سیاسی بود که به فراخور کارش به ماموریت‌‌های خبری زیادی می‌رفت. یکی از ماموریت‌های او اعزام به افغانستان در زمان حضور طالبان بود که با وجود این‌که سخت مریض شده بود، اما تا انتها به کارش ادامه داد.

صداقت و پشتکار

پشتکار و تلاش شهید محمود صارمی در عرصه خبر مثال‌ زدنی بود. همه‌ کسانی که او را می‌شناختند از صداقتش در رفتار، مهربانی و دلسوز بودنش تعریف می‌کردند. به گفته مادر شهید، وی در کارش بسیار رازدار بود و هرگز خودش را نیازمند تعریف و تمجید از سوی کسی نمی‌‌دانست. شهید صارمی در کار و حرفه خودش بسیار ثابت قدم بود و از هیچ تلاشی در این راه ابا نداشت. او مسئولیت دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران در مزار شریف را بر عهده داشت و در سال 1377 در جریان کشتار دیپلمات‌های ایرانی به دست طالبان در این شهر به فیض شهادت نائل شد.

جهادگر گمنام

معمولا مخاطبان رسانه‌های برون‌مرزی در خارج از کشور هستند و بینندگان داخلی کمتر خبرنگاران، دست‌اندرکاران و مجریان معاونت برون‌مرزی سازمان صداوسیما را می‌شناسند. شهید سیدحمید میرزاده هم یکی از همین خبرنگاران و جهادگران رسانه‌‌ای گمنام معاونت برون‌مرزی بود که سال‌ها در رادیوی عربی فعالیت می‌‌‌کرد و با توجه به تسلطی که به زبان عربی داشت، علاوه بر گویندگی، کار دبیری خبر و مترجمی را هم انجام می‌‌داد و مدیریت تولید این شبکه را نیز عهده‌دار بود. او جزو 20 خبرنگار اعزامی سازمان صدا و سیما به خانه خدا بود که در فاجعه منا به شهادت رسید.

وفاداری به مردم

شهید حبیب حسین‌زاده، تصویربردار محلی شبکه خبری پرس تی وی بود که امسال در انفجار تروریستی کابل که گروه تروریستی داعش مسئولیت آن را به عهده گرفت، به شهادت رسید. او همیشه تلاش می‌کرد صدای بی‌صدای مردم بیگناه را به گوش جهانیان برساند. شهید حسین‌زاده از نیروهای خوب، فعال و خلاق شبکه پرس تی‌وی بود و تا آخرین لحظه تلاش کرد بهترین تصاویر را از تحولات منطقه برای مخاطبان این شبکه ارسال کند. او برای به تصویر کشیدن حقایق و واقعیات پیرامون خود از هیچ تلاشی دریغ نکرد و همواره به رسالت خویش در راه روشنگری وفادار بود.

جسور و متعهد

خبرنگاران چشم و گوش جامعه هستند و مردم به واسطه حضور آنها از رویدادها مطلع می‌شوند. شهید علیرضا افشار خبرنگاری جسور و متعهد بود. او بارها در سخت‌ترین شرایط ممکن در دل حوادث حضور داشت و از بطن رویداد خبر می‌داد. یکی از ویژگی‌های بارز این شهید نگاه مهربانش بود و همیشه در هنگام گزارش لبخند به لب داشت. بینندگان تلویزیون تصویر او را در صحنه‌های مختلف به یاد دارند. شهید افشار به داشتن روابط عمومی قوی و ارتباط عالی با مردم و دوستانش زبانزد بود. این شهید در حادثه هواپیمای سی130 در تاریخ 15 آذر ماه سال 84 به شهادت رسید.

صدای مقاومت و حقیقت

مایا ناصر، شهید اطلاع‌رسانی سوریه و جبهه مقاومت بود که واقعیت‌های جنگ سوریه را روایت می‌کرد و به اطلاع مردم می‌رساند. ناصر خبرنگار شبکه پرس تی‌وی بود که بر اثر اصابت مستقیم گلوله در دمشق به شهادت رسید. وی علاقه زیادی به حرفه خبرنگاری داشت و در ابتدا کارش را با نویسندگی شروع کرد و برای روزنامه‌های سوری گزارش می‌نوشت. مایا ناصر علاوه بر خبرنگاری به عکاسی هم علاقه‌مند بود و خودش را به محل درگیری‌ها می‌رساند تا با گرفتن عکس این واقعیات تلخ را ثبت کند. شهید ناصر صدای مقاومت و حقیقت در سوریه بود.

جدی در کار

شهید غلامرضا رهبر خبرنگار رسانه ملی بود که دی ماه سال 65 در عملیات کربلای5 به شهادت رسید. او صدای عجیبی داشت و هنوز هم مخاطبان قدیمی تلویزیون صدای رهبر را به هنگام گزارش دادن به یاد دارند که چطور با صلابت از خط مقدم گزارش می‌داد. او در کارش خیلی جدی بود و با شیوه خاص خودش از جنگ گزارش مخابره می‌کرد. گزارش‌های شهید به حدی موثق بود که فرماندهان جنگ به عنوان یک منبع خبری صحیح به او نگاه می‌کردند. وی همیشه قبل از گزارش‌هایش آیه‌ای از قرآن را می‌خواند. شهید رهبر همیشه با شجاعت در خط مقدم حضور داشت و با قدرت نام جمهوری اسلامی ایران را به زبان می‌آورد.

نشان دادن توانایی و قدرت رزمندگان

احمد رستگار از شهدای رسانه ملی در سال‌های دفاع‌ مقدس است که به عنوان تصویربردار در صدا و سیمای مرکز خوزستان فعالیت می‌‌کرد. او در عملیات‌های مختلف به عنوان تصویربردار به جبهه‌‌ها اعزام می‌شد و گزارش‌های متعددی ارسال می‌کرد. یکی از ویژگی‌های شهید رستگار، نشان دادن توان و قدرت رزمندگان در جبهه‌های نبرد بود که تماشای این تصاویر روحیه رزمندگان و مردم را تقویت می‌کرد. او با جسارت همیشه دوربین تصویربرداری را بر دوش داشت و به دل جبهه‌ها می‌زد. این شهید 17 اسفند سال 64 به فیض شهادت نایل شد.

تلاش‌های دلسوزانه

خبرنگاران همیشه در صف اول حوادث مختلف قرار دارند و سال‌هاست در راه انجام وظیفه و اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی به جامعه جان شیرین خود را تقدیم می‌کنند. یکی دیگر از خبرنگاران شهدای رسانه ملی، شهید سیدحمیدرضا حسینی خبرنگار اعزامی شبکه خبر به مناسک حج است که در فاجعه منا به شهادت رسید. او از سال 78 فعالیتش را در شبکه خبر شروع کرد و در گزارش‌های مختلف نقش موثری به عنوان خبرنگار داشت. روایت‌های مستند تصویری و خبر‌های به جامانده از شهید حسینی که در آرشیو شبکه خبر موجود است، بیانگر سال‌ها تلاش‌های دلسوزانه و بی‌وقفه اوست.

فاطمه عودباشی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها