سارقان، اخاذان و شیادها همیشه در کمین هستند و می‌خواهند بهترین و راحت‌ترین راه را برای تصاحب اموال دیگران به دست بیاورند. آنها همیشه دنبال کم خطرترین شگرد سرقت هستند. همین باعث شده در چند سال اخیر شاهد باشیم افرادی با جعل عنوان پلیس‌پا به این کارزار گذاشته‌اند. آنها اغلب سابقه ‌دارند و شیوه و روش پلیس در برخورد با مجرمان یا مظنونان را خوب می‌دانند و برهمین اساس وارد میدان می‌شوند.
کد خبر: ۱۰۵۹۸۳۴
شگردهای  ماموران قلابی  برای سرقت

این افراد با خرید یک دست لباس پلیسی، تجهیزات پلیس و حتی یک قبضه کلت کمری قلابی و در دست گرفتن بی‌سیم در سطح شهر می‌چرخند و طعمه‌هایشان را شناسایی می‌کنند و به بهانه‌‌های مختلف دست به اخاذی می‌زنند. آنها با سوءاستفاده از نام پلیس و ترساندن افراد، سرقت و اخاذی می‌کنند. ماموران قلابی تا حالا پرونده‌های زیادی در دادسراها و آگاهی تشکیل داده‌اند. شکایت‌های زیادی از سرقت‌ مامورنماها در اداره‌های پلیس آگاهی دیده می‌شود که در تمامی‌آنها یک اصل مشترک وجود دارد و آن تسلیم شدن بی‌چون و چرای طعمه‌ها در مقابل مامورنما‌هاست. شاید دلایل زیادی بتوان برای این سکوت بر شمرد، اما کارشناسان می‌گویند این تسلیم شدن سه دلیل اصلی و مهم دارد که سرقت را برای مامورنماها آسان می‌کنند:

1ـ آشنایی نبودن افراد با حقوق شهروندی خود و تسلیم شدن بی‌قید و شرط در برابر مامورنماها

2ـ غفلت و سهل‌انگاری شهروندان در احراز هویت افرادی که مدعی‌اند مامور پلیس هستند.

3 ـ دستپاچگی و فقدان تمرکز افراد در مواجهه با ایراد اتهام از سوی مامورنماها

اما مردم باید همیشه به ماموران واقعی اعتماد کنند نه ماموران قلابی که برای سرقت و اخاذی در کمین هستند.

چه کسانی بیشتر در دام می‌افتند؟

بررسی پرونده‌های متعدد در پلیس آگاهی نشان می‌دهد ماموران قلابی همواره به دنبال آسان‌‌ترین راه برای رسیدن به وجوه نقد و اموال با ارزش‌دیگران هستند. به همین دلیل همواره در کمین افرادی می‌نشینند که مطمئن هستند پول و اموال با ارزش زیادی دارند. در آمارهای ارائه شده از سوی پلیس، دو دسته از افراد بیشتر طعمه مامورنماها می‌شوند:

اولین گروه: اگر از بانک یا سایر مراکز مالی بیرون آمده‌اید و مقدار زیادی پول نقد یا اسناد و اموال باارزش دیگری همراه دارید و فردی با لباس مامور نیروی انتظامی‌ به شما اتهامی‌ وارد می‌کند، هوشیار باشید و به دقت موارد ایمنی را رعایت کنید؛ زیرا احتمالا با باندی از سارقان مواجه هستید که به شیوه زاغ‌زنی از بانک تعقیب‌تان کرده‌اند و از وجود نقدینگی و اموال با ارزش نزد شما مطلع هستند.

دومین گروه: هنگام رفتن به مسافرت‌های خارجی یا موقع بازگشت در صورت همراه داشتن ارز یا اموال قیمتی اگر در مسیر فرودگاه از سوی سرنشینان خودروهایی غیر از خودروهای رسمی ‌پلیس فرودگاه به شما دستور ایست داده شد به هیچ وجه توقف نکنید.

طلا‌ساز در دام پلیس‌های قلابی

مرد طلافروش گمان نمی‌کرد در دام پلیس‌های قلابی گرفتار شود. او در خانه‌اش بود که سه نفر با لباس نیروی انتظامی ‌به عنوان مامور مبارزه با مفاسد اجتماعی به خانه‌اش آمدند و سریع برگه‌ای را نشانش دادند و گفتند برای بررسی خانه‌ او مجوز قضایی دارند، بعد هم بدون تائید وارد خانه‌اش شدند.

یکی از آنها به بهانه بررسی وجود دیش ماهواره به پشت بام خانه طلافروش رفت و دو نفر دیگر هم گفتند مامور هستند تا خانه را برای یافتن مواد مخدر و مشروبات الکلی جست‌وجو کنند. بعد از مدتی ماموران با تاکید بر ارتکاب جرم از سوی او، تجهیزات ماهواره را برداشتند و رفتند. بعد از خروج آنها مرد طلافروش متوجه شد، مقدار زیادی وجه نقد و طلا از خانه‌اش سرقت شده است.

شکایت مرد طلا‌ساز که یکی از ده‌ها مورد مشابه سرقت از سوی ماموران قلابی بود مقدمه‌ای شد برای شروع تحقیقات پلیس. تیمی‌از ماموران وارد عمل شدند و با چهره‌نگاری از ماموران قلابی دریافتند آنها سابقه‌دار هستند و در نهایت متهم اصلی پرونده را در قزوین شناسایی و دستگیر کردند. پس از بازداشت متهم اصلی این پرونده، دیگر همدستان وی نیز یکی پس از دیگری بازداشت شدند و در بازرسی از خانه متهمان چند لباس فرم ماموران نیروی انتظامی‌، سه قبضه سلاح کلت کمری، یک دستگاه بی‌سیم و مقادیر قابل توجهی پول و طلا کشف شد.

مامور قلابی در خانه اشرافی

مرد کلاهبردار با معرفی خودش به عنوان مامور وزارت اطلاعات به مردم اتهام توهین به افراد! می‌زد و از آنان اخاذی می‌کرد. راز فعالیت این مرد زمانی فاش شد که مرد سالخورده‌ای وارد کلانتری 105 سنایی شد و پلیس را از ماجرای کلاهبرداری با خبر کرد. او می‌گفت هنگام عبور در خیابان به طور اتفاقی مردی را دیده و باب صحبت میان آنها بازشده که در جریان این درددل ‌ها، مرد غریبه ناگهان عصبانی شد و خودش را مامور وزارت اطلاعات معرفی کرد و مدعی شد حالا که داری به همه توهین می‌کنی باید بازداشت شوی. همین باعث شده برای بازداشت نشدن من 15 میلیون تومان پول بگیرد. بعداز مدتی متوجه شدم او مامور قلابی بوده و سرم کلاه گذاشته است.

وقتی ماموران واقعی پلیس آگاهی تهران در جست وجوی این مرد بودند، افراد دیگری نیز پا به پلیس آگاهی گذاشتند و شکایت‌هایی مطرح کردند که نشان می‌داد، همه در دام یک پلیس قلابی افتاده اند که تصاویر چهره نگاری به دست آمده از او با هم مطابقت دارد. ماموران همچنان در جست‌وجوی او بودند تا این که رد متهم را در یک خانه ویلایی در کرج یافتند. وقتی برای دستگیری او به خانه‌اش رفتند، متوجه شدند او آنجا را به دوربین مداربسته مجهز کرده تا رفت و آمد افراد به نزدیکی خانه‌اش را زیر نظر بگیرد. متهم پس از دستگیری اعتراف کرد از کودکی شیفته پلیس بازی و پوشیدن لباس پلیس بوده است. این شیفتگی تا بزرگسالی با او همراه بوده است تا این که تصمیم گرفته با سوء استفاده از علاقه‌ای که داشته به اخاذی از مردم تحت پوشش پلیس و مامور اطلاعات دست بزند.

مجازات جعل عنوان مامور

حسن اعلایی اصل ثمرین، قاضی دادگستری کرج در این باره به جام‌جم می‌گوید:به طور معمول بخشی از اخبار حوادث رسانه‌ها به شناسایی و دستگیری مجرمان حرفه‌ای تحت پوشش ماموران نظامی، انتظامی و دستگاه‌های دولتی اختصاص می‌یابد؛ تبهکارانی که اغلب با سوءاستفاده از شرایط ویژه‌ قربانیان، مرتکب انواع جرایم از جمله سرقت، اخاذی، کلاهبرداری، اعمال منافی عفت و حتی در مواردی قتل بویژه علیه اتباع خارجی می‌شوند. تبعات و پیامدهای جرایمی که این افراد مرتکب می‌شوند، از منظر اجتماعی دارای اهمیت زیادی است؛ چرا که این قبیل جرایم باعث ایجاد رعب و وحشت در جامعه می‌شود و امنیت عمومی را تهدید می‌کند. به همین دلیل قانونگذار مجازات مضاعفی برای مرتکبان پیش‌بینی کرده است.

وی افزود: معرفی خود به عنوان ماموران نظامی و انتظامی و پوشیدن لباس آنها هم یکی از شگردهای رایج میان کلاهبرداران است. مطابق ماده 556 کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی، هرکس بدون مجوز و به صورت علنی لباس‌های رسمی ماموران نظامی یا انتظامی جمهوری اسلامی ایران یا نشان‌ها، مدال‌ها یا سایر امتیازات دولتی را بدون تغییر یا با تغییر جزئی که‌ موجب اشتباه شود، استفاده کند در صورتی که عمل او به ‌موجب قانون دیگری، مستلزم مجازات شدیدتری نباشد به حبس ازسه ماه تا یک‌سال یا جزای نقدی از یک میلیون و 500 هزار ریال تا شش میلیون ریال محکوم خواهد شد و در صورتی که از این عمل خود سوء‌استفاده کرده باشد، به هر دومجازات محکوم خواهد شد. هر کس بدون سمت رسمی یا اذن از طرف دولت، خود را در مشاغل دولتی اعم از کشوری یا لشکری و انتظامی که از نظر قانون مربوط به او نبوده است، دخالت دهد یا معرفی کند، به حبس از شش ماه تا دو سال محکوم خواهد شد و چنانچه برای دخالت یا معرفی خود در مشاغل مزبور، سندی جعل کرده باشد، مجازات جعل را نیز خواهد داشت.

این قاضی دادگستری ادامه داد: با آگاه‌سازی، آموزش و توانمندسازی قربانیان بالقوه، می‌توان فرصت ارتکاب جرم را از تبهکاران سلب کرد و آنها را در رسیدن به اهدافشان ناکام گذاشت. قبل از ارائه هرگونه پاسخ یا توضیح، با حفظ آرامش و خونسردی خود، از مأمورانی که به شما مراجعه می‌کنند کارت شناسایی بخواهید و بدقت مندرجات کارت را ملاحظه و ضمن تطبیق عکس با صاحب کارت، به تاریخ اعتبار آن توجه کنید.

توصیه‌هایی برای مقابله با پلیس‌های قلابی

برای این که در دام ماموران قلابی گرفتار نشوید باید کاملا هوشیار باشید و چنانچه روزی فرد یا افرادی در محل زندگی، محل کار یا حتی در معابر و اماکن عمومی سراغ شما آمدند و خودشان را مامور نظامی‌ یا انتظامی‌ معرفی کردند و تقاضای بازرسی داشتند، حتما از مامور بودن آنها اطمینان حاصل کنید؛ چرا که سارقان مامور‌نما به دلیل تجربه مجرمانه‌شان و با استفاده از تجهیزات قلابی که همراه‌شان دارند براحتی از سهل‌انگاری و عدم مهارت شهروندان در تشخیص ماموران واقعی از افراد متقلب سوءاستفاده می‌کنند و دست به سرقت می‌زنند. برای مقابله با این سرقت‌ها باید در صورتی که با یک مامور روبه‌رو شدید و او کارت یا نشان شناسایی‌اش را ارائه نکرد به او شک کنید و به 110 زنگ بزنید.

هنگام ارائه کارت، بدون عجله و با دقت آن را بررسی کنید. بعضی سارقان حرفه‌ای کارت شناسایی جعلی دارند. توجه کنید در بسیاری از موارد که سارقان کارت یا حکم جعلی همراه‌شان دارند آن را خیلی سریع نشان می‌دهند و به فرد اجازه کنترل نمی‌دهند. آنها می‌دانند کمی ‌دقت کافی است تا جعلی بودن کارت‌شان لو برود. اگر فرد مدعی اصرار زیادی بر مامور بودن خود دارد و مثلا سلاح خود را در جایی قرار داده است که حتما دیده شود اما به هیچ‌وجه حاضر به نشان دادن کارت شناسایی نیست، شک نکنید او یک مامور قلابی است . بدون احراز هویت، در خانه یا خودرو‌تان را به روی هر فردی که خود را مامور نیروی انتظامی‌معرفی می‌کند، باز نکنید و اجازه ندهید هرکسی به حریم شخصی شما وارد شود. ماموران ‌برای ورود به خانه باید حکم قضایی ارائه کنند. این موارد بسیار ساده‌اند، اما به خونسردی و اعتقاد شما به حقوق شهروندی وابسته و متکی هستند.

معصومه ملکی

حوادث

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها