سازمان صداوسیما در مقام رسانه ملی و مرجع ایرانیان به شکل طبیعی و منطقی تمام مردم ایران‌زمین را به عنوان جامعه مخاطبان هدف خود قرار داده است. با این حال، شبکه‌های متعدد سیما با توجه به ماموریت‌ها، مسئولیت‌ها و وظایفی که برایشان تعریف و به آنها محول شده است، روی طیف مشخصی از بینندگان متمرکز می‌شوند.
کد خبر: ۱۰۵۹۲۱۰
شبکه« امید» و پازلی که کامل شد

بر مبنای همین سیاست و رویکرد است که برای مثال، شبکه سه تمرکز و توجه‌اش را بیشتر بر جوانان معطوف کرده و شبکه چهار با یدک کشیدن عنوان «شبکه دانایی»، میعادگاه مخاطبان فرهیخته و علاقه‌مند وادی فرهنگ و هنر است؛ شبکه کودک، به طور مشخص کودکان ایرانی را به عنوان غالب مخاطبان خود منظور کرده و شبکه ورزش با نیت جلب رضایت و خاطر علاقه‌مندان به رشته‌های متعدد ورزشی، برنامه‌هایش را روی آنتن می‌برد.

گزافه نیست این ادعا که رسانه ملی برای مخاطبان خود از هر طبقه و طیف اجتماعی و با هر خاستگاه فرهنگی و نحله فکری شبکه‌ای اختصاصی راه‌اندازی کرده و برنامه‌هایی مرتبط را تولید و پخش می‌کند. در این میان، شاید تنها طیف مخاطبانی که شبکه خاص خود را نداشتند و به نوعی مغفول مانده بودند، نوجوانان بودند که حالا و با آغاز فعالیت شبکه امید، این نقصان نیز برطرف شده است. اصولا مقطع سنی نوجوانی، به نوعی برزخی است میان کودکی و جوانی و به این طیف در اکثر نهادها و دستگاه‌های فرهنگی آنچنان که باید و شاید توجه نشده و به نیازها و خواسته‌هایشان پرداخته نشده است.

سازمان صداوسیما اما با راه‌اندازی شبکه امید شاید جزو طلیعه‌داران دستگاه‌های فرهنگی کشور باشد که به شکل ویژه و تخصصی این جامعه میلیونی مخاطبان را مورد توجه و عنایت قرار داده است. خاصه که در این شبکه قرار است برنامه‌هایی مختص نوجوانان و متناسب با روحیات، مناسبات، نیازها و حوائج آنها ساخته شود؛ از برنامه‌های سرگرم‌کننده و آموزشی گرفته تا سریال‌هایی خاص‌الخاص و مخصوص به خودشان. آن‌‌گونه که مهدی سالم، مدیر شبکه امید گفته، قرار است به فضای مجازی که این روزها محل رفت و آمد و گذران وقت بسیاری از نوجوانان ایرانی است نیز توجه ویژه شده و برنامه‌هایی با تمرکز بر این فضا ساخته شود.

شواهد و قرائن نشان می‌دهد که همه چیز به لحاظ سخت‌افزاری مهیاست تا نوجوانان ایرانی، شبکه‌ و بالطبع برنامه‌هایی مخصوص خود را داشته باشند؛ آنچه باقی می‌ماند اتخاذ سیاست‌ها و ظرافت‌های هنری است تا برنامه‌هایی جذاب و مقبول و مطبوع این قشر سنی تولید و روانه آنتن شود. دعوت به کار و بهره‌گیری از برنامه‌سازان و کارگردانان مجرب و شناخته‌شده نوجوانان و راه‌اندازی اتاق‌های پویای فکر برای تولید چنین آثاری می‌تواند راه را برای نیل به این هدف متعالی هموار سازد. به نظر می‌رسد مدیران شبکه امید برنامه‌های گسترده و هدفمندی را برای جذب این قشر سنی طراحی و درنظر گرفته‌اند که همه را باید به فال نیک گرفت و از این بابت خوشوقت شد.

اگر شبکه‌های متعدد تلویزیون را به مثابه یک پازل درنظر بگیریم، تنها قطعه خالی آن وجود یک شبکه اختصاصی برای نوجوانان بود که حالا و با راه‌اندازی شبکه امید، این پازل کامل شده است.

محسن محمدی

دبیر رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها