قاضی زاده از سهم سالانه هزار و دویست میلیارد ریالی دولت از اقتصاد مشهد خبر داد.
کد خبر: ۱۰۵۸۱۴۲
سهم 1200 میلیاردی دولت از اقتصاد مشهد

به گزارش جام جم آنلاین از روابط عمومی معاونت استان های صدا و سیما، امیرحسین قاضی زاده هاشمی نماینده مردم کلات استان خراسان رضوی در برنامه تلویزیونی سروستان با بیان ظرفیت‌ها و چالش های اقتصادی آن استان گفت: دولت سالانه هزار و دویست میلیارد ریال از اقتصاد مشهد درآمد دارد، اما فقط سیصد میلیون تومان به مشهد بر می گردد.

وی افزود: اقتصاد کشور در دوران نه چندان دور وابسته به کشاورزی بود و کشاورزان سهم عمده ای از اقتصاد کشور داشتند اما یکسری تغییرات باعث شده که امروز دیگر ما در کشاورزی استقلال نداشته نباشیم. امروز جمعیت روستایی کشور بیست درصد شده و افراد بسیاری مهاجرت کرده اند. در منطقه کلات از جاذبه های گردشگری، فرصت های شغلی، معدن و بسیاری دیگر برخورداریم اما سرشماری سه دوره گذشته نشان می دهد، از جمعیت این منطقه با وجود این قابلیت¬ها کاسته شده است.

قاضی زاده هاشمی تاکید کرد: نه تنها تغییر اقلیمی، که برنامه های غلط هم باعث این امر شد. عوامل اقتصادی، فرهنگی، تغییرات سبک زندگی و رسانه ها همه در بروز این تغییرات سهم داشتند. اصلاحات ارضی که توسط آمریکا کلید خورد و مبنای آن زندگی واحد کوچک درکنار بزرگ بود، باعث شد کشاورزان رفته رفته با زندگی شهری آشنا بشوند و مهاجرت کنند و طبیعتاً نیاز شهری داشته باشند.

نماینده مردم کلات گفت: یک نگاه جامع و استراتژیک برای اداره و مدیریت شرق کشور و مشهد وجود ندارد. خراسان می تواند اداره کننده کل کشور به لحاظ اقتصادی باشد. ارتباط بین المللی از راه ابریشم، قطب جهانی زعفران، نقاط گردشگری و غیره، این را اقتصاد را تامین می کند. منتهی این امکانات در راستای کارکرد ملی نگاه نمی شود؛ بلکه به عنوان جیب دولت آن را می شناسند.

این استاد دانشگاه گفت: یکی از اصلی ترین مسایل این است که ما مثل سایر کلان شهرها همه امکانات و تسهیلات را در قلب استان خراسان رضوی انباشته کردیم و امکانات را در روستاها نبردیم. در نتیجه امکانات به تساوی تقسیم نشده است. باید ظرفیت منطقه ها را شناسایی کرده و برای آن برنامه ریزی کنیم. خراسان رضوی ظرفیت زیارتی دارد، نیشابور سابقه فرهنگ و ادب دارد، برنامه ریزی درست بر روی ظرفیت¬ها عامل پیشرفت خواهد بود.

در ادامه حجت الاسلام نصرالله پژمانفر نماینده مردم مشهد با اشاره به اصل توکل همیشگی کشاورزان و روستائیان به خدا درکار و فعالیت اظهار داشت: ما به عنوان مسئول وظیفه داریم امکانات و شرایط را برای فعالیت هرچه بیشتر روستاییان فراهم کنیم اما تغییرات اقلیمی از یک سو و سوءمدیریت از طرف دیگر باعث شده امروز کشاورزان و روستاییان آن هم در خراسان رضوی، زندگی خوبی نداشته باشند. امروز ما شاهد مهاجرت قشر بزرگی از روستاییان نه تنها در مشهد مقدس که در تمامی کشور هستیم. بسیاری از آنها به امید کار و درآمد بیشتر به شهر و کلانشهرها می آیند.

پژمانفر با تاکید بر بُعد فرهنگی مشهد مقدس و معرفی شدن آن به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام از سوی یونسکو گفت: ظرفیت انسانی، تاریخی، فرهنگی و مذهبی مشهد نشان می¬دهد که مردم آن و حتی کل کشور وضعیت مطلوب می خواهند. مشهد به لحاظ مساحت و جمعیت کشور هشت درصد ایران را تشکیل می دهد. اما سهمش از اعتبارات ۶ درصد است.

وی گفت: نگاه فرهنگی حاکمیت در دو بعد ترسیم می¬شود؛ یکی تامین زیرساخت ها و ایجاد رفاه و آسایش و دوم تامین آرامش و معنویت. انسان درکنار آسایش، آرامش هم می خواهد. آرامش معنوی مردم ایران زیارت مشهد مقدس است لذا باید به این ظرفیت توجه شود.

پژمانفر در ادامه با انتقاد از سیاست ها فرهنگی گفت: امکانی که مشهد ۲۰۱۷ می توانست در اختیار ما بگذارد، معرفی کردن این شهر بود. اما به غیر از یک سربرگ و مهر مشهد ۲۰۱۷ و نسب چند بنر اتفاق دیگری نیفتاد و این فرصت از دست رفت.

گفتنی است برنامه «سروستان» هرهفته سه شنبه ها با اجرای ناصر خیرخواه و حضور نمایندگان و مسئولان یکی از استان ها از شبکه «شما» ساعت ۲۲:۰۰ پخش می¬شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها