با توجه به این‌که موعد معرفی کابینه دوازدهم فرارسیده است، باید دید چه معیارهایی را می‌شود مبنای انتخاب وزرای جدید یا جابه‌جایی مدیران ارشد دولتی قرار داد.
کد خبر: ۱۰۵۷۹۸۴
معیارهایی برای چینش کابینه دوازدهم

به‌نظر می رسد اولین معیار اصلی کابینه جدید دولت دوازدهم باید جوان گرایی باشد تا با بهره‌گیری از تحصیلکردگان کشور در تمام مراحل تصمیم گیری ،چنین ظرفیتی نادیده نگرفته نشود .

باید پرسید دولت آینده تا چه اندازه تصمیم دارد تحول خواه ومبتکر باشد و روحیه تلاشگر وانقلابی را در خود زنده نگه داشته وبه دور از افراط وتفریط با تکیه بر چهار دهه نظام جمهوری اسلامی، به خوبی بتواند از مزیت های داخل،‌برای دست یافتن به تحولات وابتکارات بخصوص در نظام آموزش وپرورش وبخش فرهنگ کشور اقدام کند؛ چرا که همه می دانند این دو رکن اساسی فارغ از مسائل شعاری در تمام شئون کشور تاثیر دارند.

همچنین نباید از این نکته غفلت کرد که مرزبندی‌های جناحی وسیاسی نباید اساس انتخاب شایستگان قرار گیرد و اصل بر خلوص‌نیت افراد ومیزان خدمتگزاری در کشور باشد تا ‌ولو این‌که افراد برچسب سیاسی متفاوتی نسبت به دولت مستقر داشته باشند بتوانند با معیارهای ذکر‌شده با عشق به آب وخاک و مردمشان خدمت کنند.

ملاک دیگر نیز تاکید بر همبستگی ملی است و دولت باید در این مسیر،ارزش های یگانگی اقوام وقشرهای مختلف را در اولویت قرار دهد تا بتواند ذیل هویت یکدست ویکپارچه وفادار به انقلاب اسلامی، اجازه ظهور وبروز سلایق مختلف را مهیا کند.

نکته دیگر؛معیار چابکی وکارآمدی دولت است. دولت باید با بهره گیری از روش های نوین و پیشرفته دنیا تلاش کند جدیدترین ابتکارات را پیش بگیرد چون در نظام فعلی اداری بیشتر سازوکارها پوسیده وقدیمی است وهر برنامه ونیت خوبی با شکست مواجه خواهد شد، لذا بهتر است این دولت از وزرا ،معاونین ومدیرانی استفاده کند که دارای ویژگی چابکی وکارآمدی در اعلا‌درجه باشند واز روح چابک، فارغ از مباحث سنی برخوردار باشند.

همچنین به عنوان یک معلم که سالیان سال با مردم در ارتباط بوده تاکید دارم اگر دولت اعتماد‌به‌نفس داشته باشد می تواند جامعه را پیش ببرد، لذا باید مدیران عالی کشوربه این باور برسند که می‌شود مستقل، وبه دور از چشمداشت به شیرهای نفتی، با دنیا ارتباط گرفت وپیشرفت کرد و با تکیه بر سرمایه های عظیم جامعه که در دست و قلب مردم است ،این سرمایه را استخراج کرد. قطعا چنین دولتی باید اساس کار خود را بر شفافیت گذاشته و واقعیات را با مردم در میان بگذارد و با کمک گرفتن از آنان پیشبرد اهداف دولت را شاهد باشد که اگر این کار صادقانه صورت گیرد مطمئنا تحول عظیمی در کشور به‌وجود خواهد آمد.

دکتر سید علی مرتضویان - استاد علوم سیاسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها