بدون تردید تنوع زیستی، ارزشمند‌ترین گنجینه حیات بشری است و از بین رفتن آن، حیات نسل بشر را با مخاطرات جدی مواجه می‌کند و زیست بوم‌های خشکی، دریایی، ساحلی و آب‌های داخلی اهمیتی انکارناپذیر بویژه برای امنیت غذایی، توسعه پایدار، رفاه اجتماعی و کمک به کاهش فقر در دنیای امروز دارند.
کد خبر: ۱۰۵۷۲۱۰
تلاش برای حفاظت از گنجینه حیات بشری

بدون تردید بدنه اجتماعی، کارشناسان، تصمیم‌سازان و سیاست ورزان می‌توانند با تصمیمات اجتماعی و اقتصادی، خسارات وارده به طبیعت را کمتر کنند.

دیروز یکی از مهم‌ترین نشست‌های فنی جهان در مورد حفاظت از تنوع‌زیستی و خدمات زیست بومی، در توکیو به پایان رسید. در این نشست که به میزبانی دانشگاه سازمان ملل متحد تشکیل شده بود، کارشناسان ارشد محیط‌زیست کشورهای آسیایی در مورد ساختار نوین حفاظت از محیط‌زیست با عنوان «ساز و کار جهانی تنوع زیستی و خدمات زیست بومی» موسوم به IPBES در مورد یک چارچوب مورد توافق بین‌المللی با هدف گردآوری و تجزیه و تحلیل داده‌ها و اطلاعات به‌منظور تصمیم‌گیری در سطوح مختلف سیاستگذاری به بحث و تبادل‌نظر پرداختند.

این ساز و کار چهار وظیفه اصلی دارد که عبارت است از: 1ـ شناخت و اولویت‌بندی داده‌های علمی و کلیدی مورد نیاز تصمیم‌سازان و تسریع در تولید دانش زیست‌محیطی، 2ـ انجام مطالعات دوره‌ای و بهنگام تنوع‌زیستی، خدمات زیست‌بومی و موضوعات مرتبط، 3ـ حمایت از تدوین راهبردهای ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی و اجرای آنها از طریق معرفی ابزارها و روش‌های کارآمد و 4ـ اولویت بندی ظرفیت‌سازی‌های کلیدی مورد نیاز برای افزایش تعامل بین دانش و سیاست و فراهم کردن حمایت‌های مالی و معنوی در زمینه‌های اولویت‌دار می‌شود.

اگرچه نشست توکیو با هدف ارائه گزارش پیشرفت کار و اخذ نظرات کارشناسی، بررسی اسناد تهیه شده با همکاری آژانس‌های سازمان ملل متحد برگزار شد اما هدف دیگر آن بررسی راهکارهای تشریک مساعی با سایر مولفه‌های محیط‌زیستی و تبادل تجربیات و آموخته‌ها در زمینه مشارکت عمومی برای تنوع‌زیستی و خدمات زیست بومی بود تا درک عمومی از نقش تنوع‌زیستی و تأثیر فعالیت‌های بشر بر آن بیشتر شود تا در نتیجه بتوانیم تصمیم‌های بهتر بگیریم و در حل و رفع مشکلات موثرتر عمل کنیم.

در سطح ملی بسیاری از سازمان‌ها و فرآیندهای تصمیم‌ساز و البته جوامع علمی بر حفظ تنوع‌زیستی و توسعه خدمات زیست‌بومی تاثیر دارند، اما وظیفه همه گروه‌های اجتماعی، سازمان‌های مردم نهاد و رسانه‌ها این ارتباط با بدنه اجتماعی است تا بتوان به‌طوری موثر چالش‌های منجر به از بین رفتن تنوع‌زیستی و کاهش خدمات اکوسیستمی را کاهش داد.

اصغر محمدی‌فاضل - کارشناس محیط‌زیست

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها