سخنگوی قوه قضاییه درباره سخنان اخیر حمید بقایی و مشایی درباره قوه قضاییه گفت: به طور قطع دادستان تهران در چارچوب قانون در این پرونده ورود می کند و هر زمانی که پرونده رسیدگی شود مسائل مالی مشخص خواهد شد.
کد خبر: ۱۰۵۶۹۵۰
واکنش سخنگوی قوه قضاییه به اظهارات حمید بقایی و مشایی

به گزارش جام جم آنلاین ، محسنی اژه ای در ادامه نشست خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه قوه قضاییه چه پاسخی در خصوص اظهارات حمید بقایی درباره قوه قضاییه و شخص جنابعالی و همچنین حسین فریدون دارد؟ افزود: ما نباید از مسیر قانون و عدالت خارج شویم و اگر چنانچه احیاناً کسانی که زبان به نامهربانی گشودند همکاران قضایی بنده و خود بنده نباید از مرز قانون و عدالت خارج شویم.

وی گفت: این اظهارات صحیح نیست و تا جایی که قانون اجازه دهد ما مسائل را خواهیم گفت و دادستان تهران هم توضیحات لازم را خواهد داد و حتی می توانیم دست خط وی راجع به انتقالش از سوئیت را منتشر کنیم.

محسنی اژه ای با اشاره به اینکه مبارزه با مفاسد هزینه دارد افزود: قوه قضاییه بویژه در سال های اخیر وارد مبارزه جدی با مفاسد اقتصادی و دانه درشت ها، و یقه سفید ها، جریان ها و برخی مدعیان شده است.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: احیاناً شاید برخی مسائل را هم بگویند اما اگر خلاف قانون عمل کنند به ضررشان است و تحت تحقیق قرار می گیرند.

وی افزود: البته هر جا که لازم شد دستگاه قضایی به عنوان مدعی العموم وارد می شود و در خصوص این سوال هم دادستان تهران در چارچوب قانون وارد می شود.

وی همچنین با بیان اینکه فرد پیشنهادی برای وزارت دادگستری به زودی معرفی می شود گفت: وزیر دادگستری از جمله وزرایی است که سه قوه در انتخاب آن نقش دارند.

محسنی اژه ای افزود: سایر وزرا براساس قانون به مجلس معرفی می شوند و اگر مجلس رای اعتماد داد انتخاب می شوند.

وی گفت: اما براساس قانون در مورد وزیر دادگستری فردی از ناحیه رئیس قوه قضاییه پیشنهاد می شود و دولت هم اقدام می کند و مجلس هم رای اعتماد می دهد.

امکان پرداخت تفاضل دیه آتنا و بنیتا از محل بیت‌المال

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه برخی افراد کماکان به شورای نگهبان هجمه دارند و اعضای شورای نگهبان را به قانون‌شکنی در ماجرای فتنه 88 متهم کردند گفت : در قانون مطبوعات این مسئله برای رسانه‌ها پیش بینی شده است. چنانچه کسی توهین و افترا به مقامات داشته باشد، می‌توان ورود کرد. امروز افرادی علیه نهادهایی که موثر هستند، سعی می‌کنند تخریب داشته باشند. خوشبختانه این نهادها نیز تحت تاثیر این فضاسازی‌ها قرار نگرفتند و نمی‌گیرند.

سخنگوی قوه‌قضاییه درباره آخرین وضعیت پرونده حسین فریدون گفت: پرونده مسیر خود را طی می‌کند و مانند سایر پرونده‌ها در مرحله تحقیقات است. تحقیقات به صدور قرار رسید. زمانی می‌توان قرار صادر کرد که توجه اتهام با قراین و شواهد و دلایل وجود داشته باشد. به این مرحله که رسید قرار صادر شد. قرار را که تامین کردند، از زندان آزاد شد و رسیدگی ادامه دارد و پس از تکمیل، نهایتا بازپرس اظهارنظر می‌کند.

وی در پاسخ به این سؤال که قتل بنیتا شبه‌عمد است یا عمد افزود: در اینکه چه چیزی ثابت می شود قاضی و بازپرس باید اظهارنظر کنند. در مورد تفاضل دیه نیز ماده 428 قانون مجازات اسلامی، تعیین تکلیف کرده است. در این ماده آمده که در مواردی که جنایت نظم و امنیت عمومی را برهم زند یا احساسات عمومی را جریحه‌دار کند مثل این مورد یا برخی موارد مشابه مثل قتل آتنا و مصلحت در اجرای قصاص باشد و خواهان تمکن تفاضل را نداشته باشد، با درخواست دادستان و تایید رییس قوه قضاییه، مقدار مذکور از محل بیت المال پرداخت می شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها