یک کارشناس پولی و بانکی در گفت و گو با جام جم آنلاین:

حذف یک صفر فایده ای ندارد / ریال خیلی وقت است که وجود خارجی ندارد

یک کارشناس پولی و بانکی گفت :حذف یک صفر و تبدیل واحد پول ملی کشور به تومان تغییری در ساختار اقتصادی کشورایجاد نمی کند و هزینه بر است.
کد خبر: ۱۰۵۶۸۲۸
حذف یک صفر فایده ای ندارد / ریال خیلی وقت است که وجود خارجی ندارد

سید حسین سلیمی کارشناس پولی و بانکی در گفت و گو با جام جم آنلاین افزود: بر این باورم که حذف یک صفر و تغییر پول ملی از ریال به تومان تاثیر چندانی در اقتصاد کشور ندارد و باید همان طرحی که چند سال پیش مطرح بود یعنی حذف 4 صفر پیگیری شود، چرا که حذف یک صفر خیلی هزینه بر است و در این فرایند باید تمامی اسکناس ها و دفاتر شرکت ها ، برگه سهام های صادر شده برای بورس اوراق بهادار و اوراق سهام داران تغییر کند و این تغییرات کاغذی هزینه گزافی دارد.

همچنین چاپ اسکناس با واحد تومان هزینه بر است و متخصصان بانک مرکزی باید اعلام کنند که چه میزان هزینه برای این تغییر به بازار پول تحمیل می‌شود.

ضمن اینکه اصطلاح ریال در گفتار مردم خیلی وقت است که از بین رفته است و فقط دربحث نوشتاری هست که مردم در نوشتار رسمی و دفاتر رسمی از ریال استفاده می کنند. بنابراین تبدیل ریال به تومان اثر روانی از لحاظ تورمی ندارد.

وی با اشاره به اینکه تبدیل واحد پول کشور به تومان تغیر عمده ای در ساختار اقتصاد کشور بوجود نمی آورد اظهار داشت: اما حذف 4 صفر از پول ملی کشور طرح بهتری است، اتفاقی که در خیلی از کشورها افتاده است، مثلا ترکیه 6 صفر و ایتالیا 9 صفر از پول ملی کشورش را حذف کرد و به راحتی نیز در این جوامع جا افتاد.

وی افزود : با حذف 4 صفر ، اسکناس 100 هزار ریالی می شود ده تومان اگر این اتفاق بیفتاد می تواند ساختار اقتصادی کشور را عوض کند و اثر روانی هم دارد.با اجرای این طرح دیگر نیازی نیست که اسکناس ها را تغییر دهیم و اگر هر دو اتفاق حذف 4 صفر و تغییر واحد پول ملی از ریال به تومان اتفاق بیفتاد اثرات مثبتی خواهد داشت و امیدواریم مجلس در بررسی هایش به این موضوع توجه کند .

هم اکنون نرخ تورم از 40 درصد تک رقمی شده است و الان زمان مناسبی برای حذف 4 صفر است و می تواند محاسبه و شمارش رقم های بالا را که برای افراد شمارش آنها سخت است را راحت تر کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها