کرامت، یکی از ارزش‌های والای انسانی است که در تمام ادیان به این موضوع اشاره شده و در ایران هم به عنوان دهه کرامت و یک مناسبت مبارک نامگذاری شده است. بنابراین رسانه‌ها باید بتوانند با پرداختن به ابعاد این عنصر ارزشی و تشریح ابعاد آن، مردم را مطلع کنند که چگونه می‌توانند با پرداختن به این موضوع، کرامت انسانی را نزد خود و جامعه تقویت کنند.
کد خبر: ۱۰۵۶۳۲۱
نقش رسانه‌ها در ترویج کرامت انسانی

رسانه‌ها می‌توانند با انتشار اخبار و مطالب مثبت در زمینه‌های مختلف که برگرفته از ارزش‌های انسانی است، از اقدامات موثر همچون نوعدوستی در جامعه بگویند. بنابراین توجه به مبحث کرامت انسانی ضروری است. ابعاد این مبحث شامل نوعدوستی، صلح طلبی، حقیقت‌جویی و پرداختن به سایر ارزش‌های معنوی است.

با وجود این‌که کرامت انسانی ابعاد گسترده‌ای دارد، ولی ما در رسانه‌ها کمتر می‌بینیم که به این مساله توجه شود و حجم عمده مطالب رسانه به اخبار خشن، جنگ، خون و خونریزی و ... اختصاص دارد که خواندن آن انسان را دچار تشویش می‌کند و روح بشری را که به دنبال صلح و آرامش است، مکدر می‌کند. بنابراین توجه به عناصر و ارزش‌های کرامت انسانی مهم است و می‌تواند مردم را به صلح و آرامش سوق بدهد تا نسبت به این موضوع فکر کنند. رسانه‌ها با انتشار اخباری که حاوی ارزش‌های والای انسانی هستند، می‌توانند بزرگ‌ترین گام را بردارند و به رسالت خودشان عمل کنند.

امروزه جامعه جهانی بسیار بحرانی بوده و به دور از کرامت بشری است. از سوی دیگر دولت‌ها و قدرت‌ها با استفاده از ابزارهای خاص خودشان در تلاشند جامعه بشری را از رسیدن به اهداف عالی انسانی دور کنند و نظام سرمایه داری به‌دنبال این است که در واقع انسان را منفعل بار بیاورد. اگر کرامت در جامعه‌ای رشد کند، نظام سرمایه‌داری و قدرت‌های زورگو نمی‌توانند روی مردم نفوذ داشته باشند. به همین دلیل رسالت رسانه‌ها و روزنامه نگاران این است که با انتشار اخبار مثبت و مطالب مفید، جامعه بشری را به سمت کرامت انسانی گرایش بدهند. البته روزنامه‌نگاران برای شروع باید چنین عنصر ارزشمندی را در درون خودشان نهادینه کنند و بعد با تقویت کرامت انسانی و عناصر والا از انتشار مطالب کذب و دروغ که می‌تواند به جنگ و خونریزی منجر شود، دوری کنند. روزنامه‌نگارانی که متکی بر ارزش‌های انسانی هستند، تحت‌تاثیر پول و قدرت قرار نمی‌گیرند و حق را ناحق جلوه نخواهند داد. بنابراین اخلاق حرفه‌ای کرامت، جایگاه بالایی دارد و امید است قدر و ارزش آن را بدانیم و آن را سرلوحه کارهایمان قرار بدهیم.

دکتر عباس اسدی

استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها