گفت‌وگوی جام‌جم با تولیدکننده تجهیزات آسانسور

کاهش ناگهانی تعرفه واردات ریل آسانسور، کارخانه ایرانی را تعطیل کرد

یکی از صنایع داخلی کشورمان که طی دو دهه گذشته تحولات زیادی را به خود دیده صنعت تولید آسانسور است؛ صنعتی که به واسطه افزایش بلندمرتبه‌سازی در کلانشهرها به نوعی پله‌های ترقی را دو تا یکی بالا رفته و متخصصان داخلی توانسته‌اند بخش قابل توجهی از نیازهای کشور را در این زمینه تامین کنند.
کد خبر: ۱۰۵۶۱۳۴
کاهش ناگهانی تعرفه واردات ریل آسانسور، کارخانه ایرانی را تعطیل کرد

این درحالی است که طی چند سال اخیر باوجود تاکید موکد رهبر معظم انقلاب بر حمایت از تولیدات داخلی، دستاوردهای تولیدکنندگان ایرانی در بخش‌های مختلف ساخت آسانسور نادیده گرفته شده و به نوعی قطار تولید از ریل خارج شده است. در این زمینه جام‌جم با صمد شفیعی یکی از تولیدکنندگان تجهیزات آسانسور گفت‌وگویی داشته که در ادامه می‌خوانید.

هدف اصلی شما برای تولید ریل آسانسور چه بوده است؟

همان‌طور که می‌دانید صنعت تولید آسانسور ایران برای تامین برخی قطعات وابستگی فراوانی به خارج از مرزها دارد و از آنجا که رهبر معظم انقلاب بارها بر کاهش وابستگی به محصولات خارجی تاکید کرده بودند، بنده تصمیم‌ گرفتم در این صنعت سرمایه‌گذاری کنم تا به سهم خود از میزان وابستگی کشور به محصولات خارجی کم کنم. البته معتقدم وقتی اولین نفر در زمینه تولید محصولی گام بردارد قطعا کسانی هستند که راه را ادامه دهند و کم کم میزان وابستگی به صفر برسد.

آیا شما به عنوان اولین تولیدکننده ریل آسانسور در این صنعت سرمایه‌گذاری کردید؟

بله، هیچ فردی در این بخش سرمایه‌گذاری نکرده بود که فکر می‌کنم به دلیل سختی کار بوده، اما در مجموعه‌ای که بنده تاسیس کردم باوجود تمام مشکلات و کارشکنی‌های غرب علیه اقتصاد کشور توانستیم با اتکا به متخصصان ایرانی، فناوری تولید ریل آسانسور را بومی‌سازی کنیم.

منظور شما از کارشکنی غرب چیست؟

برخی ماشین‌آلات دارای فناوری‌های بالایی هستند که غرب به بهانه تحریم‌ها به ایران نمی‌فروشد و ماشین‌آلات چینی و ترکیه هم قیمت بالایی دارند؛ به عنوان مثال 80 میلیون دلار برای ماشین‌آلات چینی لازم بود. بنابراین در این مجموعه تلاش شد با حداکثر ماشین‌آلات ایرانی و حداقل واردات ماشین‌آلات خارجی خط تولید ریل آسانسور راه‌اندازی شود که در این زمینه موفق هم بودیم، اما متاسفانه سیاست‌های مقطعی و بی‌توجهی مسئولان به تولید داخل باعث شد که این پروژه تعطیل شود و دوباره ایران وابسته به واردات صد در صدی ریل آسانسور از خارج از مرزها شود.

دولت باید از تولیدکنندگان داخلی در جهت خودکفایی حمایت کند، چطور برخلاف این رویه رفتار شده است؟

روی کاغذ و جلسات این سخنان بسیار دلنشین است، اما در عمل واقعیت چیز دیگری است که من تجربه کردم. روزی که بنده در این زمینه سرمایه‌گذاری کردم و تولید ایرانی ریل آسانسور را با تمام استانداردهای مورد نیاز آغاز کردم، تعرفه واردات این کالا 26 درصد بود، اما فقط یک ماه بعد از عرضه محصولات واحد تولیدی من به بازار، ناگهان دولت تعرفه واردات ریل آسانسور را به 5 درصد کاهش داد. به نظر شما این یعنی حمایت از تولید داخلی؟ آن هم درحالی که یک فناوری در کشورمان تازه بومی شده و حتی لازم است حمایت‌های ویژه برای قوی شدن آن داشته باشیم.

در زمان سرمایه‌گذاری مزیت رقابتی محصولات شما چه بود؟

همان‌طور که اشاره کردم در زمان سرمایه‌گذاری و احداث کارخانه، تعرفه واردات ریل آسانسور 26 درصد بود که با درنظر گرفتن هزینه‌های تولید و مواد اولیه ـ شمش آهن کیلویی 1400 تومان ـ هر جفت ریل آسانسور برای این واحد تولیدی 15 هزار تومان مزیت رقابتی داشت. به این ترتیب که تولیدات ایران با این تفاوت از محصولات وارداتی در بازار عرضه می‌شد، اما وقتی تعرفه کاهش یافت، محصولات وارداتی 5000 تومان ارزان‌تر از تولیدات ایران در بازار عرضه می‌شد به این ترتیب کارخانه تعطیل شد. چون امکان رقابت برای محصولات ایرانی به‌رغم کیفیت و استاندارد بودن آنها وجود نداشت. البته این تنها مشکل ما نبود، چون یکباره قیمت شمش آهن نیز در بازار داخلی افزایش یافت به صورتی که قیمت آن در بازار‌های بین‌المللی کیلویی 1600 تومان بود، ولی در بازار ایران این کالا کیلویی 1800 تومان فروخته می‌شد.

شما اشاره کردید به تعطیلی کارخانه در این واحد تولیدیتان. در این کارخانه چقدر سرمایه‌گذاری شده بود و چند نفر شاغل بودند؟

میزان کل سرمایه‌گذاری در این طرح ده میلیارد تومان بود. در آن دوره برای یکصد نفر اشتغال‌زایی انجام شده بود، اما امروز با توجه به تعطیلی کارخانه فقط ده نفر از پرسنل در این واحد حضور دارند که عموما در بخش حفاظت هستند.

درباره سیاست‌ ناگهانی کاهش تعرفه واردات ریل آسانسور، آیا اعتراض هم کردید؟

بله. با مراجعه به وزارت صنعت، معدن و تجارت به مسئولان اعلام کردیم این تصمیم‌گیری به زیان تولید داخل است و در نهایت قرار شد نامه‌ای برای بازرسی طرح بنویسیم تا کارشناسان بتوانند تائید کنند تولیدات کارخانه در راستای خودکفایی و دوری از واردات بوده است. این کار انجام شد و کارشناسان با بازدید از طرح تائید کردند سرمایه‌گذاری اقتصادی و در جهت خودکفایی کشور از واردات است. گزارش کارشناسان به دفتر وزیر ارسال شد تا وزیر در این زمینه تصمیم‌گیری کند. وزیر اعلام کرد با توجه به مدارک موجود لازم است کمیسیون ماده یک در این زمینه تصمیم‌گیری کند. این کمیسیون هم به نفع افزایش مجدد تعرفه‌ واردات ریل خارجی رای داد و قرار شد تا دستور اجرای آن را بدهند، اما با انتشار کتاب تعرفه‌های جدید گمرکی در سال جاری بازهم همچنان تعرفه 5 درصدی اعمال شد و مدیران کمیسیون ماده یک در این زمینه ابراز بی‌اطلاعی کردند.

عماد عزتی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها