دیپلماسی ایرانی، عقب‌نشینی‌غربی
ابتکار عمل مذاکره چطور در اختیار تهران قرار گرفته است؟

دیپلماسی ایرانی، عقب‌نشینی‌غربی

رییس کمیته روابط خارجی مجلس در گفت‌و گو با جام جم آنلاین اعلام کرد:

جلسه فوق‌العاده کمیسیون امنیت ملی در مورد برجام/ برنامه فشار ایران روی پاشنه آشیل آمریکا

رییس کمیته روابط خارجی مجلس گفت: در پی مصوبه تحریمی مجلس نمایندگان آمریکا عیله ایران، روز شنبه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به منظور بررسی و تکمیل طرح اقدام متقابل تشکیل جلسه خواهد داد.
کد خبر: ۱۰۵۵۹۴۹
جلسه فوق‌العاده کمیسیون امنیت ملی در مورد برجام/ برنامه فشار ایران روی پاشنه آشیل آمریکا

مرتضی صفاری نظنزی در گفتگو با جام جم آنلاین، با اشاره به مصوبه اخیر آمریکا برای تحریم ایران، اظهار داشت: در این جلسه طرح یک فوریتی اقدام متقابل با تحرکات ماجراجویانه آمریکا ضد برجام و جمهوری اسلامی ایران که قبلا به تصویب مجلس رسیده بود مورد بررسی قرار گرفته و به مطالعه بندهای تکمیلی و جمع بندی نهایی آن خواهیم پرداخت.

وی افزود: البته آمریکایی‌ها بیشتر بدنبال برد رسانه‌ای ماجرا و تخریب توافق هسته‌ای هستند و ما چندان نباید به جو سازی‌های آنها توجه کنیم چرا که آنها خیلی مشتاق‌اند ساختار برجام را متلاشی کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص اینکه آیا شورای نظارت بر برجام در این خصوص تشکیل جلسه خواهد داد یا خیر، گفت: به هر حال این شورا اقدامات و تحولات برجام را رصد کرده و اینکه تشخیص دهد طرح تحریمی آمریکا نقض برجام بوده یا خیر مورد مطالعه و بررسی این هیات قرار می‌گیرد.

سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا درباره این مطلب که به چه علت رئیس مجلس نمایندگان آمریکا قانون جدید تحریم های ایران را یکی از گسترده ترین بسته های تحریمی در طول تاریخ یاد کرده، خاطر نشان کرد: این قبیل اظهار نظرها بیشتر وجه تبلیغاتی هم برای داخل و هم خارج ایالات متحده دارد. بیش از 90 درصد بسته تحریمی جدید نمایندگان آمریکا، از ابتدای انقلاب تاکنون علیه ایران اعمال شده و شالکه اصلی آن حول حقوق بشر و برنامه های دفاعی ایران می چرخد، لذا در عمل این طرح چیز تازه ای ارایه نمی کند.

صفاری پیرامون مصادیق اقدام متقابل ایران در برابر بدعهدی آمریکا و اینکه آیا مواردی همچون باز تولید راکتور آب سنگین و بازگشت تهران به غنی سازی 20 درصد اورانیوم در دستور کار است، عنوان داشت: حتما ما اقدام متقابل را انجام خواهیم داد اما باید به چند نکته توجه کرد؛ یکی اینکه دامنه اقدامات ما باید فراتر از برجام بوده یعنی اینکه سوای بحث هسته ای در موارد متنوع آمریکا را تحت فشار قرار دهیم. ثانیا اقدامات ما نباید در راستای نقض برجام صورت پذیرد، چون کاخ سفید به شدت این موضوع را دنبال می کند.

وی در ادامه اضافه کرد: تا زمانی که نقض برجام توسط هیات نظارت بر روند اجرای برجام رسما اعلام نشود نمی توان اقدامی کرد که منتج به خروج از توافق هسته ای شود در غیر این صورت بهانه لازم بدست آمریکا خواهیم داد.

دیپلمات اسبق تهران در مادرید برای برون رفت از وضعیف فعلی ایجاد شده بخاطر خلف وعده آمریکایی‌ها در رابطه با توافق با ایران به راه‌هایی کار اشاره کرد و یادآور شد: ما باید روی پاشنه آشیل آمریکا در منطقه یعنی رژیم صهیونیستی فشار مضاعف ایجاد کنیم تا عاملی برای عقب نشینی واشنگتن از مواضع ضد برجامی خود شود، حال اینکه می دانیم کاخ سفید با هدف انحراف افکار عمومی از بحث فلسطین و اسراییل و تامین حاشیه امنیت برای این رژیم منطقه را به آشوب کشیده است.

صفاری در تشریح راه کار دوم هم افزود: باید در حوزه سیاست خارجی مناسبات خود با کشورهای پیرامونی ایالات متحده را تقویت کنیم. بطور نمونه می‌توان با دولت‌های آمریکایی قراردادهای دفاعی، نظامی منعقد کرد تا کاخ سفید خطر را در مجاورت خود احساس کند، لذا تسری روابط خارجی با همسایگان آمریکا بیش از گذشته توصیه می شود.

این نماینده مجلس در واکنش به اینکه آیا ترامپ در نهایت مصوبه ضد ایرانی نمایندگان کنگره را امضا خواهد کرد، خاطر نشان ساخت: خیلی توقع نمی‌رود ترامپ در مورد ایران تصمیم عاقلانه‌ای بگیرد!

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها