آبروی رفته به جوی باز می‌گردد

مراقب هویت آنلاین خود باشیم

این روزها معیار بسیاری از افراد برای تحقیق، فضای مجازی و در وهله اول چیزی است که شما به‌عنوان یک جویای کار یا برند از خود به نمایش می‌گذارید. بی‌رحمی محیط مجازی باعث شده یک حرف نسنجیده یا یک تبلیغ نادرست، به مهلکه‌ای برای خدشه‌دار شدن اعتبار تبدیل شود و در این بحبوحه، دانستن راهکارهای بازگرداندن اعتبار از دست رفته یک لازمه به نظر می‌آید. در ادامه به راه‌های خدشه‌دار شدن اعتبار و سپس به طرق جبران آنها خواهیم پرداخت.
کد خبر: ۱۰۵۵۱۶۸
مراقب هویت آنلاین خود باشیم

باید تغییر دوره و زمانه را پذیرفت. زمانی معیار استخدام فرد در یک شرکت، دریافت چک و سفته و جور کردن ضامن یا حتی تحقیق از اهالی محله فرد بود. معیار افراد برای خرید وسایل و محصولات مختلف هم عمدتا تعریف دیگرانی بود که در ظاهر چند پیراهن بیشتر از ما پاره کرده بودند، اما این روزها معیار بسیاری از افراد برای تحقیق، فضای مجازی و در وهله اول چیزی است که شما به‌عنوان یک جویای کار یا برند از خود به نمایش می‌گذارید. بی‌رحمی محیط مجازی باعث شده یک حرف نسنجیده یا یک تبلیغ نادرست، به مهلکه‌ای برای خدشه‌دار شدن اعتبار تبدیل شود و در این بحبوحه، دانستن راهکارهای بازگرداندن اعتبار از دست رفته یک لازمه به نظر می‌آید. در ادامه به راه‌های خدشه‌دار شدن اعتبار و سپس به طرق جبران آنها خواهیم پرداخت.

اعتبار چطور خدشه‌دار می‌شود؟

زوئی کوئین، یک بازیساز از جمله افرادی بود که آبرویش به دلیل پست هجمه‌آمیز نامزد سابقش از بین رفت. نامزدش، او را در فضای مجازی به خیانت متهم کرده بود. متاسفانه افراد زیادی جویای حقیقت امر نشدند.

دکتر والتر پالمر، دندانپزشکی از مینسوتا و مجموعه‌دار بود که با کشتن یک شیر ـ که بشدت مورد علاقه توریست‌ها بود ـ قانون زیمباوه را زیر پا گذاشت. وی دائما در وبسایت‌هایی مانند Yelp، مورد حملات انتقادی قرار می‌گیرد که خودش و حرفه‌اش را زیر سوال می‌برند. (تاکنون کسب و کارهای بسیاری در حالات مشابه و با اتهاماتی مورد حمله قرار گرفته‌اند که هیچ ربطی به کسب و کار و خدمات ارائه‌شده‌اش نداشته‌اند)

مورد دیگر، خانم لیندزی استون بود. وی در قبرستان ملی آرلینگتون اقدام به گرفتن عکسی کرد که به نظرش بامزه می‌آمد و دوستش آن را در فیسبوک به اشتراک گذاشت. پس از آن، او را چنان مورد حمله قرار دادند که کارش را هم از دست داد.

در کشورمان هم موارد مشابه زیادی داشته‌ایم. از افرادی که با باورهای قدیمی و نادرست بار آمده و شکار حیوانات کمیاب را مایه افتخار می‌دانستند و سیل هجمه‌ها و نفرین‌ها در کانال‌های حمایت از حیوانات بر سرشان بارید، تا افرادی که در حال خنده با متوفی عکس گرفته بودند و نقل محافل شدند یا بعضی افراد معروف که خیلی‌ها تنها به دلیل یک حرف از آنها آزرده شدند.

در مقابل بدگویی‌های مردم چه کنید؟

عذر بخواهید

متاسفانه عذرخواهی برای بسیاری از ما سخت است، اما گاهی بهترین راه‌حل همین است. باید با مشتری ناراضی یا فردی که از ما دل‌چرکین است، به‌صورت خصوصی تماس برقرار کرده و علت نارضایتی را جویا شده و سعی در حل و فصل آن کنیم. اگر به ترغیب بیشتر نیاز دارید، خوب است بدانید گاهی همین عذرخواهی‌ها به هواداری بیشتر فرد مقابل از شما می‌انجامد.

حقایق را در میان بگذارید

اغلب تنها دلیل تباهی اعتبار شما این است که مردم یک‌طرفه به قاضی رفته و فقط سخنان جبهه مخالف شما را شنیده‌اند. تصور کنید دو نفر با یکدیگر همکاری دارند و به هر دلیلی، آب‌شان توی یک جوب نرفته و جدا می‌شوند. یکی از آنها ماجرا را پیش خود نگه می‌دارد، در حالی که دیگری به حق یا ناحق شکایت خود را به دامان شبکه‌های اجتماعی برده و شخص مقابل را تخریب می‌کند. در این صورت، ممکن است هویت و حیثیت فرد مقابل لطمه‌های جبران‌ناپذیری بخورد. برای چنین مواقعی و پاسخگویی به اتهام فرد مقابل، داشتن سند هم بد نیست. به‌همین دلیل می‌گویند حتی با برادرت هم به‌صورت زبانی معامله نکن!

از وجود اطلاعات مثبت اطمینان حاصل کنید

می‌گویند برداشت اول، ماندگارترین برداشت هر فرد از دیگری است. بنابراین مراقب باشید در اولین جست‌وجوی دیگران در گوگل، نظرات منفی از شما به نمایش درنیاید. البته بحث ما این نیست که اطلاعات منفیِ صحیح را بزدایید. در چنین مواردی، باید از همان شگرد عذرخواهی و پذیرش اشتباه استفاده کنید، اما اگر اطلاعات موجود، تهمت ناروا و ناحق بود، باید سعی کنید آنها را با اطلاعات مثبت و درست به حاشیه برانید.

حضور مستمر و مثبت در شبکه‌های اجتماعی مانند لینکدین موجب می‌شود لینک‌های مستقیم به خودتان در شبکه‌های اجتماعی به مرور پررنگ‌تر شده و در صورت جست‌وجوی نام شما، اول شما باشید که خودتان را معرفی می‌کنید. علاوه بر این، گذاشتن پست‌های مثبت در انجمن‌های مختلف و کمک صادقانه به دیگران هم به اعتبار شما می‌افزاید. هرچه حضورتان در وبسایت‌های معتبر بیشتر بوده و همراه با وجهه مثبت باشد، بهتر خواهید توانست به اطلاعات غلط‌انداز منفی غلبه کنید.

از متخصصان اعتبار آنلاین بهره بگیرید

این مورد در ایران چندان پا نگرفته و بعید است افرادی با تخصص ویژه این کار در کشور پیدا شوند، اما اگر قصد مهاجرت دارید یا می‌خواهید افق فعالیت خود را به بیرون مرز کشور بگسترانید، توصیه می‌شود از سرویس‌های ویژه مدیریت اعتبار آنلاین یا online reputation management service بهره بگیرید. این سرویس‌ها هزینه‌هایی کذایی دارند و فقط باید در موارد جدی از آنها استفاده کنید.

این سرویس‌ها قادرند هم در توسعه اعتبار و هم در ترمیم لطمات وارده به اعتبار برند و شخص شما کمکتان کنند و از مصادیقشان می‌توان به Reputation.com، ReputationManagement.com و BrandYourself اشاره کرد.

مراقبت کنید!

حداقل هر ماه نام خود یا شرکت‌تان را در محیط مجازی جست‌وجو کنید. حتی این احتمال را که یک نفر با اسم و شماره شخصی شما اقدام به انتشار مطالب کذب و ناروا کرده باشد، در نظر داشته باشید. بیشتر مواردی که بهشان برمی‌خورید به‌سادگی قابل حل و فصل هستند، اما در موارد حادتر باید موضوع را به مراجع قانونی مانند پلیس فتا گزارش دهید.

بر هویت و اعتبار آنلاین خود نظارت کنید

یکی از راه‌های ساده بررسی اعتبارتان در محیط مجازی، ورود نام خود یا برندتان در گوگل و بررسی نظرات و مطالب مرتبط است. شاید فقط با لینک‌های متعدد به صفحات مجازی خود روبه‌رو شوید، اما بعید نیست نام خود را در میان مقالات و نقد و بررسی‌ها یا حتی اطلاعات شخصی افراد بیابید. حتما چند صفحه اول نتایج را بررسی کنید. اگر نکته منفی‌ای به چشمتان خورد، باید با حفظ اخلاق در صدد رفع آن برآیید، مبادا به چشم مشتریان یا کارمندانتان بخورد.

استفاده از Google Alerts را پیشنهاد می‌کنیم. در این بخش کارآمد از گوگل، می‌توانید هشداری برای نامتان، وبسایت‌تان یا هر مساله‌ای که به آن علاقمندید بسازید تا شما را در جریان نتایج جست‌وجوی جدید قرار دهد و از طریق آن به گفته‌های افراد درباره خودتان پی ببرید. گزینه دیگر Social Mention است. این سرویس، بلاگ‌ها، میکروبلاگ‌ها، بوکمارک‌ها، تصاویر، ویدئوها و سوالات را به دنبال اشاره به یک عبارت خاص جست‌وجو می‌کند. این سرویس برای اطلاع از گفته‌های مردم درباره شما در شبکه‌های مجازی خیلی خوب است. می‌توانید تغذیه RSS آن را هم فعال کنید و همیشه به روز بمانید.

سیاوش شهبازی

ضمیمه کلیک جام‌جم

.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها