یک نماینده مجلس در گفتگو با جام جم آنلاین:

تیم اقتصادی دولت نیازمند بازنگری جدی است

چرایی نامه 71 اقتصاددان به روحانی در گفت‌وگو با دکتر مهدی پازوکی

نگرانی از تیم اقتصادی دولت

دیروز بیش از 70 اقتصاددان حامی دولت در نامه‌ای به رئیس‌جمهور نسبت به تیم اقتصادی دولت آینده ابراز نگرانی کردند.
کد خبر: ۱۰۵۵۰۶۹
نگرانی از تیم اقتصادی دولت

در بخشی از این نامه آمده که متاسفانه برخی نامزدهای پست‌‌های کلیدی اقتصادی که این روزها نامشان در رسانه‌‌ها مطرح است، واجد شرایط نیستند.

دکتر مهدی پازوکی، اقتصاددان یکی از امضاکنندگان این نامه به رئیس‌جمهور در گفت‌وگویی که با جام‌جم داشت از جزئیات و علل انتشار این نامه خبر داد و گفت: زمانی که مردم در دولت دوازدهم به آقای روحانی رای دادند خواهان تغییر در وضعیت اقتصادی بودند و به نظر من آقای رئیس‌جمهور باید از این موضوع استفاده کند و افراد خبره و کارآمد را برای اداره امور به کار گیرد. مشروح این گفت‌وگو را بخوانید.

هدف اقتصاددانان از نگارش نامه برای رئیس‌جمهور چه بود؟

همه کارشناسان اقتصادی اهداف و منافع ملی را دنبال می‌کنند به همین دلیل به اخبار و موضوعات اقتصادی حساسیت نشان می‌دهند. اکنون صحبت از کابینه دولت دوازدهم است و هر روز نام‌هایی برای پست‌های مختلف مطرح می‌شود. در این روزها افرادی برای وزارتخانه‌های مهم اقتصادی نامشان مطرح می‌شود که اصلا در این حد و اندازه نیستند. یکی از ویژگی‌های دولت و تیم اقتصادی داشتن هماهنگی کافی است. داشتن دانش و بینش بالا و تجربه مدیریتی کارآمد نیاز اقتصاد ایران است و اقتصاددانان نیز نگران هستند که افراد ناکارآمد بر صندلی‌های بزرگ تکیه بزنند. در سال 92 بی‌انضباطی اقتصادی بیداد می‌کرد اما اکنون وضعیت مانند سابق نیست. البته دولت در دور دوم باید دولت کار باشد و مهم‌ترین موضوعی که مطرح می‌شود کارآمدی است.

اکنون عمده‌ترین مشکلات اقتصادی کشور کدامند؟

مشکلات عدیده‌ای در کشور وجود دارد که بحران بدهی‌های دولت، یارانه‌های سنگینی که هر ماه پرداخت می‌شود، عدم کارآمدی ساختار اداری، نظام چندنرخی ارز، نرخ بالای بیکاری و بیکاری تحصیلکردگان، پایین بودن بهره‌وری، بودجه‌ریزی غیر عملیاتی و فساد اداری بخشی از آن را تشکیل می‌دهد.

برای حل این معضلات چه اقداماتی باید انجام داد؟

ابتدا باید تاکید کنم که نیاز به سیاستگذاری است. ما دو بخش نظام تصمیم‌گیری و تصمیم‌ساز داریم. نظام تصمیم ساز متشکل از اقتصاددانان و کارشناسان است و بعد از تحقیقات موضوعاتی را به بخش تصمیم‌گیر که مدیران کلان دولتی هستند پیشنهاد می‌کنند. اگر بخش تصمیم‌گیر با بخش تصمیم‌ساز رابطه‌ای نداشته باشد یا از این بخش نباشد قطعا اقتصاد به قهقرا خواهد رفت. وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی ایران بزرگ‌ترین مراکز تصمیم‌گیری اقتصادی هستند و اگر افراد ناکارآمد در این بخش‌ها حضور داشته باشند هر روز بر مشکلات افزوده خواهد شد. رئیس سازمان برنامه و بودجه و رئیس‌کل بانک مرکزی باید بتوانند سیاست‌های صحیح در سطح کل دولت اعمال کنند؛ به این منظور لازم است قادر باشند در مقابل درخواست‌های دستگاه‌های اجرایی که در راستای سیاست‌های کلان اقتصادی تدوین‌شده در سطح دولت نیست از جمله اعطای اعتبارات، اضافه برداشت و تخصیص بودجه، مقاومت کنند. لازم است اعضای تیم اقتصادی دولت قادر باشند سیاست‌های پولی، ارزی، تجاری، مالی و مالیاتی هماهنگ و منطبق بر یک الگوی فکری منسجم را ساماندهی و اجرا کنند.

مگر دولت اکنون از بدنه کارشناسی برخوردار نیست که این پیشنهاد را می‌دهید؟

در سال‌های اخیر بدنه کارشناسی دولت ضعیف شده و دولت دوازدهم باید از دانشگاه‌های درجه یک و کارشناسان خبره بهره ببرد، نه این‌که افراد تحصیلکرده دانشگاه‌های درجه 5و6 با رابطه در بدنه دولت حضور داشته باشند. پیشنهاد من به آقای روحانی، رئیس‌جمهور برای تشکیل دولت دوازدهم این است که اقتصاد رحم ندارد و اگر برخورد علمی با معضلات اقتصادی نشود در بلند مدت قطعا ضربه‌های مهلکی را به اقتصاد خواهد زد.

آیا این نامه تاثیری در چینش کابینه دارد؟

مردم در انتخابات دور دوازدهم از آقای روحانی خواستند که شرایط تغییر کند و اگر این اتفاق نیفتد حتما مشکلات اقتصادی دولت را ناکارآمد خواهد کرد. به نظر من آقای روحانی باید از این نامه استقبال کرده و کابینه کار داشته باشد و از مدیران نخبه و فهیم و خبره برای اداره امور استفاده کند و کسانی که با رانت وارد خدمات دولتی شدند در پست‌های درجه سه مورد استفاده قرار گیرند. سیاستگذاران اقتصادی دولت باید در محافل علمی اقتصاد خوشنام باشند تا فرصت داشته ‌باشند و سیاست‌های اقتصادی دولت را بوضوح برای اقتصاددانان تشریح کنند. این افراد باید بتوانند با تحلیل دقیق شرایط، توصیفی نزدیک به واقع از نتایج سیاست‌ها ارائه و همراهی مردم و کارشناسان را با سیاست‌‎های دولت کسب کنند.

محمدحسین علی‌اکبری - اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها