راسخ سعیداف رئیس دبیرخانه اورآسیای سازمان میراث شهرهای جهان، انتخاب یزد در فهرست میراث جهانی یونسکو را به این شهر و ایرانیان شادباش گفت.
کد خبر: ۱۰۵۴۹۶۳
تبریک اوراسیا به ایران و یزد

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایرنا، راسخ سعیداف روز دوشنبه در دیدار با علی بمان اقبالی زارچ سرپرست سرکنسولگری ایران در قازان (غازان) پایتخت جمهوری تاتارستان فدراسیون روسیه، موفقیت شهر یزد برای قرارگرفتن در فهرست میراث جاودان یونسکو را به عنوان اولین شهر ایرانی بسیار ارزشمند خواند.

وی با اشاره به سابقه دیرینه فرهنگی و تمدنی یزد از جمله زندگی مسالمت آمیز پیروان ادیان توحیدی، زرتشتیان و وجود بناهای تاریخی خشتی و گلی، خواستار همکاری بیشتر این شهر با سازمان میراث شهرهای جهان، شد.

وی همچنین پیشنهاد عضویت اصلی یزد در این سازمان مردم نهاد بین المللی را مطرح کرد.

اقبالی زارچ نیز در این نشست با ارائه گزارشی از وضعیت تاریخی و تمدنی یزد به عنوان تنها شهر خشتی و گلی جهان، گفت: یزد با آثار بسیار ارزشمند و پویا آمیخته با انساندوستی، نگینی برای جامعه بشریت در جهان است. مجموعه بادگیرها، آب انبارها و قنات های چند هزار ساله از جمله سه هزار ساله زارچ به عنوان طولانی ترین قنات دنیا از ارزشمندترین میراث های این شهر است.

سرکنسول ایران اظهار کرد: زمینه های فراوانی برای همکاری های بیشتر بین مناطق مختلف ایران و تاتارستان از جمله یزد در این زمینه و عرصه های مشابه وجود دارد و در آینده ای نزدیک روابط فراگیر شکل خواهد گرفت.

شهر یزد ۱۸ تیر پس از 9 سال پیگیری به عنوان یکی از نخستین شهرهای خشتی دنیا و نخستین شهر ایرانی در چهل و یکمین اجلاس کمیته میرات جهانی یونسکو به ثبت رسید.

سازمان میراث جهانی شهرها، در برگیرنده مجموعه ای از شهرهای برتر جهان از کشورها در قاره های مختلف از جمله روسیه، ترکیه، کانادا و مصر است.

از ایران پیشتر شهر بم به عضویت این سازمان بین المللی درآمده بود و همچنین قرار است اجلاس آتی آن بهار 1397 در شهر تبریز برگزار شود.

سعیداف رئیس دبیرخانه اورآسیای سازمان میراث شهرهای جهان، همچنین از محمد عظیم زاده شهردار یزد برای شرکت در چهارمین اجلاس بین الملللی میراث شهرهای جهان در تبریز دعوت کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها