این برنامه هر شب ساعت 21 از شبکه 5 سیما روی آنتن می‌رود

ایران ‌میزبان «شب‌ فیروزه‌ای»

جُنگ‌های زنده شبانه ازجمله برنامه‌هایی هستند که در رسانه ملی قدمتی دیرینه دارند. برنامه‌هایی که از قدیم در مناسبت‌های ویژه از جمله شب‌های گرم تابستان روی آنتن می‌رفتند و با حضور مجریان مختلف و دعوت از هنرمندان، ورزشکاران و دیگر چهره‌های معروف می‌کوشیدند نقشی را در سرگرم‌سازی و پر کردن اوقات فراغت مخاطبان ایفا کنند. شبکه پنج سیما حالا دو سالی هست که برنامه‌ای تازه و موفق را به‌صورت هر شبه در شب‌های تابستان روی آنتن می‌فرستد؛ «شب فیروزه‌ای» که هر شب ساعت 21 روی آنتن این شبکه می‌رود.
کد خبر: ۱۰۵۴۹۶۰
ایران ‌میزبان «شب‌ فیروزه‌ای»

برنامه‌ای بی‌جغرافیا

شب فیروزه‌ای که جنگی شبانه است، پس از پخش سال گذشته‌اش در لوکیشن‌های مختلف و متعدد در شهر تهران و سراسر ایران، این روزها نیز مهمان تعدادی از استان‌های مختلف کشور شده است و پس از حضور در استان فارس، این شب‌ها از شهر یزد روی آنتن می‌رود؛ اتفاقی که هم به نوعی موجب تمرکززدایی از شهر تهران شده و هم با به نمایش درآوردن توانمندی‌ها و قابلیت‌های مختلف هریک از استان‌های میزبان برنامه، مخاطبان را با این ظرفیت‌های فرهنگی، اجتماعی و گردشگری آشنا می‌کند.

پژمان محمدی، مدیر پخش شبکه پنج سیما دراین‌باره به جام‌جم توضیح می‌دهد: شب فیروزه‌ای، جنگ شبانه‌ای است که با همکاری مشترک پخش شبکه پنج و مدیران مراکز استان‌ها و سایر همکارانشان، امسال برای دومین سال متوالی در شب‌های تابستان تقدیم بینندگان می‌شود.

محمدی ادامه می‌دهد: از جمله ویژگی‌ها و قابلیت‌های شب فیروزه‌ای می‌توان به ایجاد فضایی مفرح در شب‌های بلند تابستان برای بینندگان، تقویت گردشگری داخلی با معرفی ظرفیت‌های توریستی استان‌ها، ایجاد امکان ارائه گزارش اقدامات انجام شده در استان‌ها و انتقال تجربیات مثبت مسئولان محترم استان‌ها به دیگران، دعوت از یکی از مهمانان متولد استان که در سطح ملی مورد اقبال بینندگان هستند در جهت تقویت وحدت ملی و نمایش تنیدگی‌ها و نقاط مشترک فرهنگی در کشور اشاره کرد. همچنین معرفی ظرفیت‌های اقتصادی قابل بهره‌برداری یا سرمایه‌گذاری در نقاط مختلف کشور، ایجاد فضای مفرح برای شب‌نشینی‌های خانوادگی در محل اجرای برنامه یا پای تلویزیون و تقویت سنت‌های حسنه در سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی از دیگر اهداف شب فیروزه‌ای محسوب می‌شود.

مدیر پخش شبکه پنج تصریح می‌کند: پخش این برنامه از نیمه تیرماه امسال در شهر شیراز شروع شد و هم اکنون با همکاری عزیزانمان در مرکز سیمای یزد روی آنتن می‌رود. ان‌شاءالله در ادامه به شهر تهران خواهیم رسید و پس از تهران با حضور در سایر استان‌ها از جمله کرمان، همدان، قزوین، کردستان و آذربایجان‌شرقی به اتفاق بینندگان، مهمان هموطنان مهمان‌نوازمان در سایر استان‌ها خواهیم بود.

رنگین‌کمان قابلیت‌های جمهوری اسلامی

احمد پهلوانیان، مدیرمرکز صداوسیمای استان یزد که این شب‌ها و به مدت دو هفته میزبانی از شب فیروزه‌ای را در این استان به‌عهده دارد، معتقد است: شب فیروزه‌ای که ازجمله ابتکارات خوب مدیر شبکه پنج سیماست، هم برای این شبکه و هم شبکه‌های استانی باعث خیر و برکت شده. شبکه‌های استانی گرچه امروزه برای همه به آسانی قابل دسترس است، با این حال پخششان از طریق یکی از چند شبکه اصلی کشور هم اعتماد به نفس برنامه‌سازان و عوامل تولیدی این استان‌ها را بالاتر می‌برد و هم به لحاظ جنبه‌های مختلف فنی و هنری موجب می‌شود که این شبکه‌ها بکوشند کیفیت خود را افزایش دهند و به سطح برنامه‌های شبکه‌های ملی برسند. این تعامل و هم‌افزایی موجب رشد برنامه‌سازی در شبکه‌های استانی شده و به برنامه‌سازان ما انرژی، انگیزه و توان برای ادامه راه می‌دهد.

پهلوانیان تاکید می‌کند: استان‌های مختلف کشور هرکدام در مقوله مختلفی شاخص و برجسته هستند و کنار هم قراردادن این برجستگی‌ها و مزیت‌های نسبی، رنگین‌کمان قابلیت‌های جمهوری اسلامی ایران را می‌سازد. لذا این قابلیت‌ها باید مورد توجه قرار بگیرند و ظرفیت‌های پنهان استان‌ها هم در کنار دیگر ظرفیت‌هایشان شناسایی شوند. برای مثال استان یزد بافت تاریخی ویژه‌ای دارد که ثبت جهانی هم شده است و در کنار این بافت قدیمی، حائز هنرهای دیگر هم هست؛ برای مثال عزاداری مرسوم این استان در ایام عاشورا و دیگر آداب و رسوم و اندیشه‌های فرهنگی که شب فیروزه‌ای ظرفیت خیلی خوبی را برای معرفی این ویژگی‌ها در اختیارمان قرار داده است.

فرصتی برای نمایش توانمندی‌های رسانه ملی

سیدتقی سهرابی، مدیر صداوسیمای استان فارس نیز که پیش از این در شهر شیراز میزبان شب فیروزه‌ای بوده است، می‌گوید: شب فیروزه‌ای فرصتی خاص برای نمایش توانمندی‌های رسانه ملی در همه ابعاد و زوایاست. این برنامه در طول مدتی که از استان فارس روی آنتن رفت، تعاملات خوبی را میان این شبکه استانی و شبکه پنج سیما رقم زد. سهرابی می‌افزاید: همان‌طور که می‌دانید، این دومین سال پیاپی است که شب فیروزه‌ای از شبکه پنج سیما روی آنتن می‌رود. سال گذشته پس از ماه مبارک رمضان، مدیر شبکه پنج سیما با طرح این موضوع که ما می‌توانیم حرفی مشترک با هم داشته باشیم و یک برنامه جذاب را روی آنتن بفرستیم، طرح این برنامه را مطرح کردند. شب فیروزه‌ای به مرور بسط‌و‌گسترش پیدا کرد و به سایر استان‌های کشور هم رسید. این هم‌افزایی هم رضایت مخاطبان را در پی دارد و هم فرصتی است تا از ظرفیت‌های رسانه ملی در سراسر استان‌های مختلف به نحو مطلوب بهره‌مند شویم. شب فیروزه‌ای عرصه‌ای است تا استان‌ها خود را در قاب شبکه‌های ملی به نمایش بگذارند و از طرفی مخاطبان این شبکه‌ها فرصت خواهند داشت تا از زیبایی‌ها، توانمندی‌ها، قابلیت‌ها و ظرفیت‌های این استان‌ها جویا شوند. این مشارکت، اتفاق خوبی است و نتایج مثبتی در بردارد.

جشنواره استانی شبکه 5

علی معصومی به مدت دو سال اجرای شب فیروزه‌ای را به عهده دارد و در این مدت به استان‌های مختلفی هم سفر کرده و مهمان شبکه‌های استانی‌ شده است.

معصومی درخصوص ماهیت برنامه شب فیروزه‌ای توضیح می‌دهد: ما در طول این دو سال به هر شهری که سفر کرده‌ایم، کوشیده‌ایم که ظرفیت‌ها و توانمندی‌های استانی و گردشگری‌شان را به نمایش دربیاوریم و میزبان مهمانانی از جنس متولدین همان استان‌ها هم باشیم؛ افرادی که در زمینه‌های گوناگون قابلیت‌هایی داشته‌اند و هنرهایی را از خود به نمایش گذاشته‌اند؛ برگزیدگانی از جنس نخبه‌های هنری، علمی، صنایع‌دستی و زمینه‌های دیگر.

این مجری می‌گوید: هر کاری مشقت‌های خاص خودش را دارد و اجرای هر شبه در استان‌های مختلف در کنار دوری از خانواده، بدون مشکل و سختی نیست. معصومی با اشاره به تاثیرات شب فیروزه‌ای در معرفی ظرفیت‌های مختلف استانی می‌گوید: اکنون در کل شبکه‌های رسانه ملی تاکید شده که باید نگاهمان فقط مختص به تهران نباشد و از تمام ظرفیت‌ استان‌های مختلف استفاده کنیم؛ شبکه پنج هم همین رویکرد را مدنظر قرار داده و با خارج کردن نگاه و افق این برنامه از سطح تهران، به سوی استان‌ها رفته و کوشیده توانمندی‌هایشان را برای مخاطبان به تصویر بکشاند. از نگاه من شب فیروزه‌ای به منزله جشنواره رسانه شبکه پنج سیماست و در همین مدت پخش، فاصله میان مخاطبان و رسانه ملی را از قبل کمتر کرده است.

زهرا غفاری

رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها