عضو هیات رییسه مجلس در گفت و گوی اختصاصی با جام جم آنلاین مطرح کرد:

ظریف بماند ولی وزارت خارجه تقویت شود/ تغییرات 50 درصدی در بدنه دولت

عضو هیات رییسه مجلس از نشست اعضای این هیات و رییس جمهور با محوریت بحث و تبادل نظر پیرامون تشکیل کابینه دوازدهم خبر داد و گفت: ما آمادگی داریم در صورت تمایل آقای روحانی مشورت های لازم برای معرفی وزرای شایسته به مجلس را به ایشان ارایه دهیم. طبق گفته رییس جمهور تا 50 درصد کابینه فعلی تغییر می کند.
کد خبر: ۱۰۵۴۹۳۲
ظریف بماند ولی وزارت خارجه تقویت شود/ تغییرات 50 درصدی در بدنه دولت

اسدالله عباسی در گفت‌و گو با جام جم آنلاین در خصوص شکل گیری کابینه دولت دوازدهم گفت: وقتی که ما عملکرد چهار سال گذشته و شرایط کنونی کشور را بررسی می‌کنیم، راهبرد دولت در مواجهه با چالش‌ها و مشکلات اقتصادی روی خروج از رکود اقتصادی متمرکز شده است.

وی افزود: از رییس جمهور انتظار می رود در چینش کابینه جدید به جنبه اقتصادی و بحث تولید و اشتغال توجه و اهتمام بیشتری مبذول کند.

نماینده مردم رودسر و املش در مجلس دهم در خصوص لزوم جوان‌گرایی در بدنه هیات وزیران خاطر نشان کرد: مهم بهینه‌سازی و تقویت وزرای دولت است، پیر بودن یک وزیر چندان ملاک عمل نیست. بحث مهم این است که تخصص و تجربه همراه با تحرک و نشاط و کارآمدی باشد و باید وزیر پیشنهادی به مجلس دارای ایده و توان اجرایی باشد و با توجه به حجم کار توانایی مدیریت حوزه تحت امر خود را داشته باشد.

عباسی علاوه بر ضرورت بهبود ساختار اقتصادی کشور و بکارگیری وزرایی توانمند در این حوزه، عرصه‌های فرهنگی، علمی و آموزشی جامعه را از دیگر نقاط نیازمند به اصلاح و تقویت نمودن مدیریت آن حوزه دانست و گفت: نظر به برنامه های توسعه ای کشور همچون برنامه ششم، ما باید از شرایط فعلی که حالا در آن به سر می بریم به وضعیت مطلوب برسیم چرا که در این خصوص کشور دارای یک افق و چشم انداز است.از این رو مجلس این آمادگی را دارد که با دولت همکاری و تعامل کند، چون ما هم باید به نوعی هم پاسخگوی مردم باشیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا هیات رییسه تاکنون پیرامون بحث تشکیل کابینه دوازدهم جلسه ای با رییس جمهور داشته یا در آینده خواهد داشت، گفت: بله مقرر شد با مسئولیت دکتر پزشکیان نایب رییس اول مجلس یک نشستی با آقای روحانی داشته باشیم تا در خصوص روند فرآیند برگزاری مراسم تحلیف ایشان و همچنین معرفی کابینه مشورت و تبادل نظر کنیم.

عضو هیات رییسه مجلس در ادامه عمده هدف تشکیل جلسه با رییس جمهور را این طور بشمرد: بنا داریم در انتخاب اعضای کابینه، دولت محترم با کمیسیون های تخصصی و فراکسیون های مجلس در تعامل باشد تا افرادی که برای مدیریت وزارتخانه ها به مجلس معرفی می شوند از اقبال بالای رای آوری برخوردار بوده و تا موضوعات چالش برانگیز و حاشیه ساز بین دولت و مجلس به وقوع نپیوندد.

وی ادامه داد: بطور کلی مجلس آماده است در چارچوب موازین و معیارها و مشخصه هایی که باید یک وزیر داشته باشد به دولت کمک کنیم تا دراین مسیر راه هموارتری را طی کند. این را هم اضافه کنم که نمایندگان به هیچ وجه قصد دخالت در وظایف رییس جمهوری را ندارد اگر آقای روحانی مایل باشند در این خصوص ورود خواهیم کرد.

عباسی یادآور شد: طبق گفته خود آقای روحانی تا 50 درصد کابینه فعلی تغییر خواهد کرد حالا اینکه افراد دیگری به هیات دولت تزریق خواهند شد یا در داخل خود کابینه جابه جایی صورت می گیرد باید منتظر ماند.

وی درباره برخی اخبار مبنی بر سهم خواهی برخی جناح ها از کابینه گفت: بنده به سهم خواهی اعتقاد ندارم نباید چنین اتفاقی رخ دهد. اینکه هر کسی یک سهمی از دولت مطالبه کند شیوه مطلوبی در عرصه سیاسی نیست چرا که نه منطقی است و نه در چارچوب قانون قرار دارد.

نماینده مردم رودسر و املش تصریح کرد: چنانچه افرادی بخواهند در جهت پویایی و کارآمدی دولت آینده مشورتی به دولت ارایه دهد امر دیگریست.

عضو هیات رییسه مجلس بر ضرورت توجه شایان دولت آینده به مقوله جوانان تاکید کرد و افزود: در مسائل فرهنگی و سیاسی تنها موقع انتخابات به جوانان شانس ابراز عقیده ندهیم و باور داشته باشیم که آنها می توانند حضور موثر و سازنده ای حل مشکلات کشور باشند.

عباسی در جواب این سوال که اگر بخواهید به نقاط قوت کابینه یازدهم اشاره کنید آن نقاط چه خواهد بود، گفت: دولت یازدهم توانسته است در عرصه های مختلف گام هایی بردارد و زیر ساخت هایی را فراهم کند، در مسائل مختلف کشور در درمان و بهداشت، در حوزه سیاست های خارجی فضای خوبی ایجاد شود ولی در عمل نتوانستیم به اهداف مد نظر برسیم.

وی در نقد روابط خارجی فعلی کشور عنوان داشت: الان با برخی از کشورهای منطقه مناسبات چندانی نداریم و در ارتباط با دیگر کشورهای دنیا هم از امتیازات مد نظر منتفع نشده ایم.

رییس گروه دوستی ایران و کره جنوبی در پاسخ به این سوال که آیا ضرورتی به تغییر رییس دستگاه دیپلماسی در دولت دوازدهم احساس می شود، ابراز داشت: خیر، البته حوزه دیپلماسی را فقط به وزارت امور خارجه خلاصه نکنیم باید سایر سازمان ها هم در تحکیم مناسبات و قوام هر چه بیشتر سیاست خارجی به وزارت خارجه یاری رسانند، چون بیشتر تمرکز وزارت خارجه به موضوع برجام بوده و به دیگر ابعاد حوزه روابط خارجی کمتر توجه شده است.

این گفت و گو ادامه دارد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها