برخی مدیران کاروان های اهل سنت و تشیع اعزامی به حج 96 برپایی این فریضه واجب الهی را موجب اقتدار و نمادی از فرهنگ جمهوری اسلامی ایران عنوان کردند و عده ای نیز خواستار هوشیاری زائران در تمامی زمینه ها برای دورماندن از هرگونه حاشیه سازی شدند.
کد خبر: ۱۰۵۴۶۸۰
حج 96 آرام و عزتمند پیش‌بینی شد

به گزارش جام جم آنلاین و به نقل از ایرنا، مدیر کاروان شهرستان خاش که خود را از برادران اهل تسنن معرفی کرد، با بیان اینکه امسال دو هزار و 300 زائر از استان سیستان و بلوچستان برای انجام مناسک حج راهی عربستان خواهند شد، گفت: از این تعداد یک کاروان در قالب 85 زائر مربوط به شهرستان خاش است که 30 نفر این تعداد را خواهران و مابقی برادران اهل سنت تشکیل می دهند.

عبدل ستار ریگی با بیان اینکه امیدوارم با توجه به تمهیدات به عمل آمده و تمامی تلاش های انجام گرفته شاهد یک حج عزتمند و آبرومند باشیم، گفت: حج کنگره بزرگ مسلمان جهان اسلام است و باید در ایام مناسک حج با نظم و انضباط هرچه بیشتر موجب سربلندی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران باشیم.

وی با اشاره به اینکه چهارمین باری است که به خانه خدا مشرف می شود، بیان داشت: از زائران می خواهم به دستور العمل های اعلامی نهایت توجه را داشته باشند تا بتوانیم مناسک حج را در آرامش کامل برگزار کنیم.

اعزام زائران خاش برای نخستین بار

وی با تاکید بر اینکه امسال اولین سالی است که از شهرستان خاش به صورت مستقیم زائر به مکه اعزام می شود، گفت: با عنایت به برنامه ریزی های خوب انجام گرفته امسال برای اولین بار 17 کاروان از سیستان و بلوچستان برای انجام مناسک حج راهی عربستان می شوند که جای تشکر و قدردانی دارد.

زائران صبر و شکیبایی پیشه کنند

مدیر کاروان 226 اهواز نیز گفت: امسال 35 کاروان در قالب پنج هزار زائر برای انجام مناسک حج از استان خوزستان راهی عربستان می شود.

هاشم کشاوی با بیان اینکه مدیریت یک کاروان 135 نفره را عهده دار است، تصریح کرد: این کاروان شامل 63 زن و مابقی مرد هستند که از تمامی زائران می خواهم با صبر و شکیبایی در تمامی امور از زمان رفت تا برگشت و حفظ آرامش ما را برای برگزاری یک حج آرام، عرتمند و با امنیت یاری کنند.
وی با تاکید بر اینکه حج امسال با اقتدار و عزت ایرانی برگزار خواهد شد، افزود: با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته و تدابیر اندیشیده شده به امید خدا شاهد یک حج آرام و بدور از هر گونه مشکل خواهیم بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از زائران و دیگر اقشار مختلف مردم خواست با عدم توجه به برخی شبکه های مجازی که به دنبال ایجاد فضای منفی و دلسردی مردم هستند، گفت: در جلسات مشترک با زائران برخی سوالاتی در خصوص کلیپ های منفی مجازی مطرح می کنند که در جواب باید گفت ایجاد دلسردی و فضای منفی کار کسانی است که می خواهند امید را از مردم گرفته و یاس و ناامیدی را جایگزین آن کنند.

شفاف عمل کردن رسانه ها موجب خنثی شدن اخبار منفی خواهد شد

مدیر کاروان 85 نفری آران بیدگل شهرستان کاشان نیز در پاسخ به این سوال که برپایی حج 96 را چگونه ارزیابی می کنید، گفت: نشر اطلاعات اشتباه و غلط در فضای مجازی موجب بروز برخی شایعات در خصوص حج تمتع شده که اصلا درست نیست زیرا حج امسال با توجه به تدابیر اندیشیده شده و برنامه ریزی های انجام گرفته یک حج عزتمند و آرام خواهد بود.

حسن باغبانی با بیان اینکه شفافیت و اطلاع رسانی به موقع و دقیق موجب خنثی شدن شایعات خواهد شد، اظهار داشت: مسئولان باید با شیوه های متفاوت خنثی سازی جلوی نشر اخبار کذب و بی اساس را گرفته و مانع از ایجاد دلسردی مردم در تمامی عرصه ها به خصوص امر واجب حج شوند.
وی با تاکید بر اینکه به هر میزان مسئولان حج در اطلاع رسانی شفاف تر عمل کنند، استرس زائران کمتر خواهد شد، تصریح کرد: زائران باید با عمل به وظائف خود و با هماهنگی هرچه بیشتر با مسئولان و مدیران کاروانها موجبات یک حج آرام را برقرار کنند.

امیدوارم کنگره عظیم حج موجب نزدیکی دلهای مسلمانان شود

مدیر کاروان 135 نفره ایرانشهر از استان سیستان و بلوچستان نیز که خود را از برادران اهل تسنن معرفی کرد، اظهار داشت: از این تعداد 55 نفر از زائران را خواهران و مابقی از برادران هستند که در مجموع دو کاروان از ایرانشهر برای انجام مناسک حج راهی عربستان خواهند شد.

اسماعیل موسی زهی با بیان اینکه با عنایت و لطف خداوند امسال هفتمین سالی است که عازم مکه هستم، افزود: حج یک امر واجب الهی است و برای انجام واجب الهی از جان نیز می شود گذشت، اما متاسفانه برخی افراد تنها به دنبال ایجاد فضای یاس و ناامیدی در جامعه هستند که باید با آنان برخورد شود.

وی تصریح کرد: هر موضوعی که برخلاف اسلام عنوان می شود قطعا مردود بوده و مردم نباید به اخبار کذب و دروغین توجه کنند زیرا با تدابیر اندیشیده شده خواهید دید که یک حج آرام و بدون هر گونه مشکلی برگزار خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که حج امسال را چگونه ارزیابی می کنید، گفت: برپایی حج امسال واجب بود و امیدوارم در کنگره عظیم حج دلهای مسلمانان جهان به یکدیگر نزدیک تر شده و روابط خوبی در بین کشورهای مسلمان ایجاد شود.

اقدامات اعزام زائران حج 96 به خوبی در حال انجام است

رئیس سازمان حج و زیارت نیز در خصوص آخرین وضعیت حج 96 گفت: بر اساس توافقنامه سازمان حج و زیارت و وزارت حج عربستان که صدور ویزای حجاج به صورت الکترونیکی پیش بینی شده بود، تاکنون ٢٠ هزار روادید برای زائران خانه خدا صادر شده است.

حمید محمدی با بیان اینکه روند صدور روادید حج برای عوامل کاروان ها، هتل ها، ستادی و حجاج از 22 تیرماه آغاز شده و بخوبی پیش می رود، افزود: با وجود اینکه این شیوه اخذ ویزا برای نخستین بار انجام می شود و پیچیدگی های خاص خود را دارد، اما تا کنون مشکلی در این خصوص وجود نداشته است.
رئیس سازمان حج و زیارت در خصوص مسائلی که این روزها در خصوص صدور ویزا اعضای هیات کنسولی نیز مطرح شده است، توضیح داد: بر اساس توافقنامه، وزارت حج عربستان متعهد شده است که امکان حضور یک هیات کنسولی 10 نفره را برای ارائه خدمات کنسولی به حجاج ایرانی فراهم کند.

وی ادامه داد: از آنجا که با وجود پیگیری های وزارت خارجه و سازمان حج در صدور روادید تاخیر شده، در دیداری که روز سه شنبه گذشته با وزیر حج عربستان داشتیم تسریع در این امر مهم را خواستار شدیم که وزیر حج عربستان تاکید کرد به زودی ویزای هیات کنسولی نیز صادر خواهد شد.

* 86 هزار و 500 زائر ایرانی برای مناسک حج راهی عربستان می شوند

به نقل ار مسئولان سازمان حج و زیارت، امسال 86 هزار 500 زائر ایرانی در قالب 600 کاروان با 335 پرواز از 20 ایستگاه پروازی کشور در قالب 40 هزار و 260 زائر مرد و 40 هزار و 336 زائر زن برای انجام مناسک حج تمتع راهی عربستان می شوند.

بر همین اساس از 86 هزار 500 زائر اعزامی 80 هزار و 596 نفر زائر و مابقی در قالب نیروهای ستادی، اجرایی، تدارکات، کادر پزشکی، امداد و نجات، خدمات، حمل و نقل و غیره هستند.

برپایه این گزارش امسال 85 هزار فیش قربانی برای زائران در اختیار مدیران کاروانها قرار می گیرد و همچنین به تمامی زائران یک بسته فرهنگی اهداء خواهد شد.

زائران ایرانی با 179 پرواز به مدینه منوره و با 156 پرواز دیگر وارد جده خواهند شد که بر اساس برنامه ریزی های انجام گرفته اولین کاروان در نهم مرداد از فرودگاه امام خمینی (ره) عازم عربستان می شوند و اولین کاروان حجاج نیز در 15 شهریور به کشور باز خواهند گشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها