عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت وگو با جام جم

سنگ ترامپ پیش پای بانکهای اروپایی / کانال سوئیفت کاملا به روی ایران باز شده است

عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ارزیابی ششمین گزارش وزارت خارجه در خصوص روند اجرای برجام گفت: تحولات ایجاد شده در حوزه بانکی،خرید و فروش اقلام از گشایش‌های جدید برجام است. بعلاوه، کانال سوئیفت کاملا باز شده لیکن فضا سازی آمریکا در تجارت بین‌الملل بانکهای بزرگ را در مراوده با ما دچار مشکل کرده است.
کد خبر: ۱۰۵۴۲۹۴
سنگ ترامپ پیش پای بانکهای اروپایی / کانال سوئیفت کاملا به روی ایران باز شده است

علیرضا رحیمی در گفت و گو با جام جم آنلاین در این ارتباط افزود: طبق گزارش واصله از دستگاه دیپلماسی علاوه بر موضوعات بانکی در حوزه همکاریهای بین المللی در چارچوب برجام، گشایش هایی از جمله تسهیل صادرات و واردات کالاهایی با کاربرد دوگانه (هم هسته ای و هم بازرگانی) صورت گرفته و این مهم از ذیل نظارت کمیسیون مشترک مربوطه در اروپا خارج شده است.

وی اجازه خرید اقلام با کاربری دوگانه را گامی رو به جلو در تحقق اهداف برجام دانست و گفت: هر چه جلوتر می رویم روند اجرای برجام بهتر و روان تر شده، کما اینکه اخیرا شاهد اجرایی شدن توافق نامه خرید هواپیماهای بوئینگ و ایرباس بوده ایم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه پیش از این قرار داد خرید هواپیما ها در پیچ مرکز کنترل دارایی های خارجی ایالات متحده متوقف شده بود، خاطر نشان کرد: این نهاد آمریکایی بشدت روی عقد قرار داد و تحویل هواپیما به ایران مخالف بود اما نهایتا مجبور شدند به چارچوب برجام تمکین کنند.

رحیمی در توضیح اینکه علی رغم بازگشایی کانال سوئیفت چرا همچنان بانک های کوچک با ما در تعامل تجاری قرار دارند، ابراز کرد: یکی دیگر از تحولات ایجاد شده در گزارش وزارت خارجه نسبت به گزارش قبلی ارتقاء سطح مبادلات بانک‌های ایرانی با بانکهای متوسط اروپایی است. به این معنی که در دوره پیشین روند اجرای برجام تنها بانکهای کوچک با ما وارد مراوده شده بودند اما در دوره فعلی با توجه به فضای کاملا آزاد سوئیفت حواله جات بانکی ما با بانک های متوسط در حال مبادله می باشد.

وی دلیل اینکه چرا همچنان درب بانک های بزرگ جهانی بروی ایران بسته باقی مانده تصریح کرد: متاسفانه کاخ سفید با فضای سازی سیاسی در تجارت بین الملل علیه ایران، موسسات مالی بنام اروپایی در تصمیم گیری برای همکاری با ایران را دچار تردید نموده است.

نماینده مردم تهران برنامه ریزی های مکرر سنا و مجلس نمایندگان آمریکا مبنی بر تداوم تحریمها علیه تهران را اقدامی کاملا ضد برجامی خواند و گفت: هر گونه تحریم و تشدید در چارچوب برجام از نگاه ما خلاف توافق هسته ای بوده و جمهوری اسلامی ایران در تقابل با چنین مواضعی حتما کنار نخواهد آمد.

وی تهدید رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان مبنی بر خروج از برجام را پیامی آشکار به مقامات واشنگتن بشمار آورد و افزود: به هر حال آمریکایی ها باید بفهمند برجام یک توافق همه جانبه بوده و همه طرفهای درگیر ملزم به اجرای آن هستند در غیر این صورت مسیر اجرای برجام یکسویه نخواهد ماند.

رحیمی پیرامون مواضع سایر اعضای 1+5 در خصوص روند اجرای برجام گفت: آنها در چارچوب کمیسیون مشترک اجلاسیه های کارشناسی برگزار می کنند و عملا نگاه سازنده ای به همکاری هسته ای با ایران دارند.

وی در پایان گفت: اتحادیه اروپا مواضع روشن و شفافی در مورد برجام با آمریکا داشته و آنها بارها رویکرد خصمانه کاخ سفید در توافق هسته ای را مورد انتقاد قرار داده اند. لذا همین رویکرد در آینده ایالات متحده را در سنگ اندازی پیش روی برجام و نقض کامل آن با مشکل جدی مواجه خواهد کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها