عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت وگو با جام جم

سنگ ترامپ پیش پای بانکهای اروپایی / کانال سوئیفت کاملا به روی ایران باز شده است

توضیح معاون وزیر خارجه درباره دیدار با هیات امریکایی:

توضیحات آمریکایی‌ها قابل قبول ما نیست / تأکید بر آزادی ایرانیان بازداشت شده

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه با بیان اینکه حق خود را برای هر واکنشی در قبال بدعهدی‌ها در برجام محفوظ نگه می‌داریم، گفت: توضیحات طرف آمریکایی از نظر ما قابل قبول نیست و ما گزینه‌های مختلفی را در دسترس داریم که در زمان و به شکل مناسب واکنش نشان می‌دهیم.
کد خبر: ۱۰۵۳۸۷۴
توضیحات آمریکایی‌ها قابل قبول ما نیست / تأکید بر آزادی ایرانیان بازداشت شده

به گزارش جام جم آنلاین از فارس، سید عباس عراقچی در پایان هشتمین نشست کمیسیون مشترک برجام در وین در جمع خبرنگاران عنوان کرد: جلسه کمیسیون مشترک برجام با حضور همه اعضا در سطح معاونان وزیر خارجه برگزار شد و ما در برگزاری کمیسیون معمولا هم ابعاد مربوط به هسته‌ای را در اجرای برجام و هم بحث تحریم‌ها را بررسی می‌کنیم.

وی افزود: در مورد مباحث هسته‌ای در اجرای برجام، بحث‌های مفصلی انجام شد پیشرفت‌هایی که حاصل شده بخصوص در حوزه مدرن کردن راکتور اراک و آخرین تحولات و پیشرفت‌هایی که صورت گرفته گفته شد و هیأت چینی توضیحات مفصلی داد و هیأت‌های دیگر نیز توضیح دادند.

معاون وزیر خارجه در عین حال یادآور شد: همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای که بین ما و 1+5 با توجه به ضمیمه سه برجام وجود دارد و پروژه‌های مختلفی که در دست اجراست، مرور شد.

عراقچی با بیان اینکه بحث پایبندی ایران به انجام تعهداتش طبق برجام که در گزارشات آژانس مورد تأکید قرار گرفته از سوی همه شرکت کنندگان مورد توجه قرار گرفت، عنوان کرد: همه از همکاری کامل ایران با آژانس در خصوص اجرای برجام قدردانی کردند.

معاون وزیر خارجه خاطرنشان کرد: بخش دیگر جلسه که وقت زیادی را گرفت، مربوط به بحث‌ تحریم‌ها و برداشته شدن تحریم‌ها می‌شود که در این جا به صورت مفصل بحث کردیم و مواردی که به نقض تعهدات طرف مقابل بخصوص طرف آمریکایی مربوط می‌شد را یک به یک شرح دادیم، مواردی که به تعهداتشان یا کامل عمل نکرده یا با تاخیر عمل کردند و جاهایی که از دید ما برجام را نقض کردند، شرح داده شد.

وی ادامه داد: در متن برجام آمده که برجام باید در یک فضای سازنده و همراه با حسن نیت اجرا شود که ما یک به یک مواردی که در یک سال و نیم گذشته طرف آمریکایی بدون حسن نیت عمل کرده و حتی با سوء نیت برخی جاها را اجرا کرده و مواردی که اقدام به تخریب فضا کردند که شرکت‌ها را از کار با ایران بترسانند را نشان دادیم. تمام مواردی که در یک سال و نیم گذشته به نوعی زیر پا گذاشتن تعهدات، بدعهدی و پیمان شکنی آمریکا نسبت به برجام بوده، یک به یک توضیح داده شد و بحث مفصلی در این زمینه صورت گرفت.

اعضا متفق القول بودند بر حفظ برجام

رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام گفت: اعضا جلسه همه متفق القول بودند که برجام باید حفظ شود و تعهدات از سوی همه طرف‌ها باید در فضای مبتنی بر حسن نیت و سازنده اجرا شود و این مورد تأکید همه هیأت‌ها بود. برخی هیأت‌ها با ما در اینکه آمریکا به تعهداتش درست عمل نکرده، همراه بوده و معتقد بودند که فضای سازنده‌ای که برای اجرای کامل برجام و منتفع شدن ایران از رفع تحریم‌ها لازم است به درستی اجرا نشده است.

وی ادامه داد: در جمع بندی که توسط خانم اشمیت که هماهنگ کننده اجلاس است صورت گرفت ضمن اینکه از ایران برای پایبندی به برجام قدردانی شد، ذکر شده که همه طرف‌ها باید به مفاد برجام به طور کامل و با حسن نیت پایبند باشند و حتما این کار باید در فضای سازنده صورت گیرد. در بیانیه مطبوعاتی که اشمیت بعد از جلسه منتشر کرده ذکر شده که تمام بندهای برجام همگی باید با حسن نیت در فضای سازنده اجرا و از هر عملی که اجرای موفقیت‌آمیز برجام را خدشه دار می‌کند باید خودداری شود.

عراقچی اضافه کرد: یک پیام قوی به دنیا و به همه جوامع اقتصادی، شرکت‌ها و بازرگانان و بنگاه‌های سرمایه‌گذاری و همه کسانی که می‌‌خواهند با ایران کار کنند، ارسال شد و پیام امروز کمیسیون یک پیام قوی در حمایت از اجرای برجام بود.

آمریکا باید به خاطر بدعهدی‌هایش مسئول شناخته شود

وی گفت: ما در اینکه آمریکا بدعهدی‌ها و پیمان شکنی‌ها را داشته راضی نشدیم و پایان جلسه اعلام کردیم که ما قانع نیستیم از اینکه آمریکا وظایف خودش را درست انجام داده و آمریکا باید به خاطر بدعهدی‌هایی که داشته، مسئول شناخته شود و جمع بندی جلسه را به تهران منتقل خواهیم کرد.

حقمان را برای هر واکنش نسبت به بدعهدی‌ها محفوظ نگه می‌داریم

عراقچی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران حق خود را برای هر واکنشی نسبت به این بدعهدی‌ها محفوظ نگه می‌دارد. ما گزینه‌های مختلفی را در دسترس داریم برخی از گزینه‌ها در خود برجام پیش بینی شده و برخی گزینه‌ها هم در دستوراتی است که در مصوبه مجلس و شورای عالی امنیت ملی و مقام معظم رهبری وجود دارد. همه اینها ملاک‌های ما خواهد بود.

وی تصریح کرد: ما با توجه به منافع کشور و حقوق خودمان تصمیم خواهیم گرفت و نسبت به این بدعهدی‌ها واکنش لازم را به شکل مناسب و در زمان مناسب نشان خواهیم داد.

جلسه دوجانبه با هیأت آمریکایی

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای درباره دیدار هیأت ایرانی با نماینده آمریکا نیز در حاشیه نشست کمیسیون گفت: ما در حاشیه جلسات کمیسیون مشترک همیشه دیدارهای دوجانبه‌ داشتیم و در چند سال گذشته امر رایجی بوده است. در این دور با بیشتر هیأت‌های شرکت کننده هم ملاقات دوجانبه هم در سطح بنده و معاون وزیر و هم در سطح کارشناسی انجام و چندین جلسه کارشناسی با کشورهای مختلف به صورت دوجانبه و سه جانبه برگزار کردیم.

رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام ادامه داد: با هیأت آمریکایی جلسه دوجانبه‌ای داشتیم و معمولا بیشترین اشکالات مربوط به اجرای برجام مربوط به آمریکا می‌شود و لذا با طرف آمریکایی همه مسائل را مرور و مطرح می‌کنیم و در این جلسه تمام مواردی که مربوط به نقض عهد، بدعهدی‌ و تاخیر و تعلل می‌شد را یک بار دیگر با هیأت آمریکایی تکرار کردیم آنها هم توضیحاتی داشتند که از نظر ما قابل قبول نیست و نتیجه همه مباحث به تهران منتقل خواهد شد.

گفت‌وگو درباره ایرانیان بازداشت شده

معاون وزیر خارجه ادامه داد: همچون روال گذشته ما معمولا از فرصت دیدار با آمریکایی‌ها استفاده می‌کنیم و از بعد مسائل انسانی به موضوع ایرانیانی که توسط آمریکا در آمریکا یا کشورهای دیگر به جرم واهی دور زدن تحریم‌ها دستگیر شده‌اند استفاده کرده و این موضوع را مطرح می‌کنیم. اخیرا تعدادی از ایرانیان در کشورهای دیگر به درخواست آمریکا دستگیر شدند که ما این موارد را منتقل کرده و اعتراض کردیم و خواهان آزادی آنها شدیم.

واکنشمان توسط خودمان تصمیم‌گیری می‌شود

وی در پایان و درباره نتیجه نشست کمیسیون مشترک نیز گفت: به نظرم از جهت پیام متحد و کاملا قوی که کمیسیون مشترک به تمامی دنیا ارسال کرد مبنی بر حمایت همه اعضا از برجام و ضرورت پایبندی همه اعضا در فضای سازنده و با حسن نیت، پیامی قوی صادر شد و همه دنیا می‌فهمد که روی این پیام به آمریکاست و همه دنیا می‌فهمد آن کسی که تعهداتش را اجرا نکرده طرف آمریکایی است و این پیام متحد و قوی از نتایج مثبت این جلسه بود.

عراقچی یادآور شد: ما راضی به این پیام‌ها و جمع بندی‌ها نیستیم و واکنش ایران توسط خودش تصمیم گیری می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها