دبیر شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان در زمان انتخابات با وجود برخی اصرارها برای تایید صلاحیت افراد هیچگاه تحت تاثیر شخصی قرار نگرفت.
کد خبر: ۱۰۵۳۳۲۳
شورای نگهبان در انتخابات تحت تاثیر هیچ کسی قرار نگرفت / از داوطلبانی که در سوابقشان مشکلاتی بود خواستیم انصراف بدهند

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، آیت الله جنتی دبیر شورای نگهبان در مراسم گرامیداشت سالروز تاسیس شورای نگهبان قانون اساسی که عصر امروز (28 تیر) در ساختمان قدیم مجلس برگزار شد، ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت امام جعفرصادق(ع) و امام باقر العلوم(ع) ناشران فرهنگ و اخلاق اسلامی اظهارداشت: این امامان عزیز با وجود تهدیدها و فشارها توانستند شاگردهایی را تربیت کنند و امروز احادیث آنها در کتابی مانند بحارالانوار که شامل بحث‌های معنوی، حقوقی عبادی سیاسی و ... برای ما چراغ راه شده است.

وی با اشاره به تأسیس شورای نگهبان در سال 59، اظهار داشت: این شورا طی 37 سال همان وظایف قانونی خود را بر اساس قانون اساسی عملی کرده است.

آیت الله جنتی تصریح کرد: این نهاد توانست با آبرومندی مواضع خود را در حمایت از شرع و قانون حفظ کرده و تحت تاثیر هیچ جریانی قرار نگیرد.

شورای نگهبان در رعایت قانون هیچگاه مصلحت اندیشی نکرده است

دبیر شورای نگهبان بیان داشت: در بعد مسائل قانونی و مصوبات مجلس شورای اسلامی مشکلی نداشته و یا کم داشته‌ایم،‌ مسائلی بوده که خلاف شرع و قانون تشخیص داده شده است، اما برخی اصرار به تصویب آن داشتند که شورای نگهبان هیچگاه مصلحت اندیشی نکرده و تنها بر اساس شرع و قانون حرکت کرده است.

وی با بیان اینکه بعد از مراجعات مکرر به امام راحل برای تصویب برخی مصوبات بر اساس مصلحت و نه قانون، مجمع تشخیص مصلت نظام تاسیس شد افزود: از آن پس قوانین رد شده در شورای نگهبان که قرار بود بر اساس مصلحت مصوب شود به این مجمع ارسال و تصویب می‌شد.

آیت الله جنتی با تاکید بر اینکه در زمان نظارت بر انتخابات نیز شورای نگهبان با مشکلاتی روبرو بود گفت: کم و بیش انتظاراتی از این شورا برای تایید صلاحیت‌ها وجود داشت و هر کسی توقع تایید مراد خود را داشت تا جایی که برخی مقامات بالا نیز اصرار می‌کردند البته نمی‌گویم آنها سوء نیتی داشتند. اما شورای نگهبان تحت تاثیر هیچ کسی قرار نگرفت. اگر چه ناراحتی‌ها، عقده‌ها و کدورتهایی پیدا شد که ما تحمل کرده و مواضع خود را با قدرت حفظ کردیم.

از داوطلبانی در سوابقشان مشکلاتی بود خواستیم انصراف بدهند

وی تاکید کرد: برخی داوطلبان در سوابقشان مشکلاتی وجود داشت که در ظاهر و میان مردم مشکلی نداشتند و ما باید آبرو داری می‌کردیم؛ لذا برای حفظ آبروی آنها خواستیم تا انصراف بدهند که گاهی افراد قبول می‌کردند و گاهی هم نه.

آیت الله جنتی با بیان اینکه گاهی مسائلی در انتخابات و غیر انتخابات مطرح می‌شود اظهار داشت: بر اساس اصل 57 قانون اساسی و ضواط شرعی، حکومت در جهان اسلام برای پیامبر اکرم (ص) بوده و بعد از آن بر عهده ائمه بوده و در زمان غیبت هم با ولی امر مسلمین است که نایب امام شناخه می‌شود و دیگران باید زیر نظر ایشان کار کنند.

برخی در قوه مجریه نمی‌توانستند اصل اطاعت از ولی امر را بپذیرند

دبیر شورای نگهبان ادامه داد: بر این اساس سه قوه زیر نظر ولی امر هستند؛ اما برخی در قوه مجریه گاهی در گذشته نمی‌توانستند این اصل را بپذیرند و بیان می‌کردند که باید ما حکومت کنیم و اگر کسی نظری داشت که نپسندیدیم آن را اجرا نمی‌کنیم. البته این نظر و طبع در کسانی که صاحب قدرت می‌شوند در همه دنیا وجود دارد و در این قسمت است که بسیاری مشکلات پیش می‌آید و متاسفانه این موضوع هنوز برای بسیاری جا نیفتاده است.

آیت الله جنتی تاکید کرد: در بحث ولایت فقیه همه باید از لحاظ شرعی تسلیم ایشان بوده و نظر وی را قبول کنند. حتی اگر آن را خلاف مصلحت بدانند مانند زمان ائمه (ع).

دبیر شورای نگهبان گفت: برخی در گذشته می‌گفتند دو حکومت نمی تواند در یک کشور باشد یعنی خودشان را حاکم دانسته و نمی‌خواستند حکومت دیگری باشد اگر چه این نظر را به صورت صریح بیان نمی‌کردند.

برخی می‌خواستند ولایت نظر آنان را بپذیرد

وی اذعان داشت: آنها می‌خواستند ولایت فقیه نظر آنها را بپذیرد؛ ولی امر حاکم است و رئیس جمهوری در مسائل اجرایی اختیاری دارد مطمئنا با تنفیذ مقام معظم رهبری بوده و باید تابع ایشان باشد پس ما تنها یک حکومت داریم. البته هنوز در این زمینه کم و بیش مشکلاتی وجود دارد و وجود خواهد داشت. لذا از شما مهمانان می‌خواهم یک حالت بصیرت افزایی داشته باشد.

دبیر شورای نگهبان با اشاره به مشکلات میان کشورمان با آمریکا گفت: اکنون باید چه کنیم، آیا مانند زمان امام راحل آنها را دشمن خود دانسته و روی پای خود بایستیم؟ تحریمها را تحمل کرده و عظمت خود را حفظ کنیم؟ اما برخی بدون سوءنیت می‌گویند که مصلحت کشور این نیست و باید برای حل مشکلات اقتصادی از آمریکا کمک گرفت زیر به تنهایی نمی‌توان مشکلات را حل و با فقر مبارزه کرد.

وی با تاکید بر اینکه اکنون بین این دو نظر چه تصمیمی باید گرفت، افزود: مقام معظم رهبری منحصرا اقتصاد مقاومتی را رفع مشکل اعلام کرده‌اند و اگر ما با آنها کنار بیایم آمریکاییها صدها توقع دارند در حالی که زیر بناها و موقعیت ما را هم قبول ندارند.

استقلال و نجات کشور وجود ولایت فقیه است

آیت الله جنتی اظهار داشت: امکان اینکه ما بتوانیم با آنها کنار بیاییم وجود ندارد و برای این کار باید از مبانی انقلابی خود دست برداریم البته برخی می‌خواهند با عناوین گوناگون چنین مواضعی را قبول نکنند.

وی گفت: اگر انقلاب اسلامی بخواهد سر پا بماند باید بر روی مواضع خود بایستیم زیرا مشکلات مانند تحریم و اقتصادی قابل حل است،‌ مردم ما نیز تا کنون امتحان خود را به خوبی پس داده‌اند.

آیت الله جنتی تصریح کرد: در گذشته برخی می‌خواستند حاکم مطلق باشند و در عمل ولایت فقیه قبول نداشتند اما استقلال و نجات کشور در وجود ولایت فقیه است.

دبیر شورای نگهبان خاطر نشان کرد: مقام معظم رهبری تا کنون نشان داده‌اند که هوشیارانه دشمنی‌ها و راه مبارزه با آن را شناخته‌اند و بر دهان دشمن زده‌اند و باید این مواضع حفظ شود.

اضافه می‌شود در این مراسم آیت‌الله محمد یزدی رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، ناصر سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور، حسن قشقاوی معاون پارلمانی وزیر خارجه، حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور، مصطفی کواکبیان، غلامرضا تاجگردون، مجتبی ذوالنور، غلامرضا کاتب از نمایندگان مجلس و ... حضور داشتند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها