مجهز شدن لباس ماموران پلیس به دوربین با هدف رعایت حقوق شهروندی را می‌توان از دو منظر مورد بررسی قرار داد؛ در این طرح که اکنون به شکل آزمایشی در استان تهران در حال اجراست، دوربین‌ها فعالیت ماموران را به شکل مستمر ضبط می‌کنند و اگر شکایتی از رفتار آنها شود، بررسی و شکایات نادرست حذف می‌شود.
کد خبر: ۱۰۵۳۱۹۱
دوربین‌ها، کمک پلیس در کشف جرایم

در وهله نخست باید گفت این اقدام نشانه شجاعت نیروی انتظامی است که خود را در معرض کنترل هوشمند قرار می‌دهد؛ ضمن این‌که اگر این طرح در راستای پیشگیری از وقوع جرایم و افزایش امنیت جامعه مورد استفاده قرار گیرد، فواید بسیاری خواهد داشت و می‌تواند در تحقیقات پلیسی کمک شایانی کند.

به این معنا که اطلاعات به دست آمده در یک سرور جمع‌آوری و در حل مشکلات مردم، بدون واسطه به کار گرفته شود.

در سوی مقابل اما اگر قرار باشد این طرح صرفا برای دریافت و بررسی شکایات مردم از ماموران مورد استفاده قرار گیرد، چندان مناسب و زیبنده پلیس ایران نیست.

پلیس هم مانند سایر نهادها که نواقصی دارند باید از داخل به پایش خود بپردازد و با استفاده از ابزار‌های مدرن، مشکلاتش را حل کند به نحوی که روز به روز بر کارایی آن افزوده شود. در واقع استفاده از دوربین برای کنترل رفتار ماموران چندان خوشایند نیست.

در قالب این طرح، تجهیز خودروهای مستقر پلیس در میادین یا هنگام گشت‌زنی نیز مورد توجه قرار گرفته است.

این طرح نقاط مثبت بسیاری دارد چرا که می‌تواند در یک کلام به افزایش امنیت جامعه کمک کند. به این معنا که هرچقدر پلیس، هوشمندتر و به‌روزتر عمل کند و حضور فیزیکی ماموران خود در مواجهه با مردم را کاهش دهد، روند کارها با سرعت و کیفیت بهتری پیش خواهد رفت.

برای مثال می‌توان در حوزه پلیس جنایی از اطلاعات این دوربین‌ها به عنوان مستندات پرونده‌ها استفاده کرد و در مراجع حقوقی و قضایی از آنها بهره برد؛ ضمن این‌که این قابلیت می‌تواند به کاهش تخلفات و قانونمندی جامعه هم کمک کند.

سرهنگ هادی هاشمی - کارشناس انتظامی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها