چهارمین جلسه رسیدگی به پرونده فساد نفتی

۱۲ میلیارد نفت از طریق زنجانی فروخته شد

سیستم بانکی به دلیل تحریم‌ها قفل شده بود، به جز زنجانی و برخی نهادها کسی دیگر نمی‌توانست نفت بگیرد، ما برای خرید هواپیما هم ۵ دست می‌چرخاندیم تا خرید انجام شود. این پتکی که نزدیک ۴ سال است بر سر ما کوبیده شده که ما کاسب تحریم بوده‌ایم، دردآور است.
کد خبر: ۱۰۵۲۸۴۰
۱۲ میلیارد نفت از طریق زنجانی فروخته شد

به گزارش جام جم آنلاین و به نقل از مهر، مهدی شمس در چهارمین جلسه رسیدگی به پرونده فساد نفتی در ادامه دفاعیات خود گفت: مسئولان به زنجانی اعتماد داشتند، وی سال 90 از سوی مسئولان مورد تقدیر قرار گرفت. خود زنجانی شرکت فال را به کاملاً می‌شناسد و این که می‌گوید من این شرکت را معرفی کرده‌ام کاملاً دروغ است.

نجفی نماینده دادستان خطاب به متهم: پول نفت برای خرید انورایر رفته است، روز روشن را شب نشان ندهید!

شمس: امکان دارد چک به نام شخص ثالث باشد؟ باید چک بانکی باشد نه به نام شخص، شما اگر خواستید از کارشناسان بانکی هم بپرسید. من می‌گویم فال پول اونورایر را پرداخت کرده اما اینکه چک به نام من بوده قبول ندارم، من اسناد را آورده امف تمام پرداخت‌ها موجود است. من اصلاً وساطت مالی نداشتم، امکان ندارد بتوانند این حجم از پول را به حساب من بریزند. آقای ج به من گفت خانوم یو نماینده ارتش چین است، ظاهراً زنجانی نفت به او فروخته یا باید پولش رو بدهد یا ما نفت را برگردانیم، آقای ج به من گفت کمک کنم و من کاره‌ای نبودم.

خود برادران فهیم باید امکان‌سنجی می‌کردند که زنجانی می‌تواند پول را بدهد یا نه، من در این زمینه وظیفه‌ای نداشتم.

سیستم بانکی به دلیل تحریم‌ها قفل شده بود، به جز زنجانی، و برخی نهادها کسی دیگر نمی‌توانست نفت بگیرد، ما برای خرید هواپیما هم ۵ دست می‌چرخاندیم تا خرید انجام شود. این پتکی که نزدیک ۴ سال است بر سر ما کوبیده شده که ما کاسب تحریم بوده‌ایم، دردآور است.

همه می‌خواستند کمک کنند، برای خود آبروی جهادی درست کنند اما خود را کنار کشیدند ولی وزیر نفت با شجاعت این تصمیم را گرفت. محل ورود من به ماجرای زنجانی سال ۸۹ برای خرید هواپیما بوده است، لذا تحصیل مال نامشروع که اسناد آن هم به نام زنجانی است به من ارتباطی ندارد. در آن زمان اگر می‌خواستید هواپیما بخرید باید یک قرارداد صوری تهیه می‌کردید می‌فرستادید یک کشور دیگر، ۵ دست می‌چرخید که متوجه نشوند برای ایران است، آدم‌هایی یودند که یک میلیارد و دو میلیارد برای خرید هواپیما می‌گرفتند اما من برای این هم هزینه‌ای نگرفتم.

هنگامی که نیکو می‌خواست اولین محموله نفتی را از زنجانی تحویل بگیرد از من کمک گرفت، من پیگیری کردم و آقای ی گفتند زنجانی مورد اعتماد است و هر کمکی می‌توانی انجام بده.

شمس: من هیچ منفعتی نبرده‌ام

متهم ردیف دوم با اشاره به وضع تحریم‌ها گفت: در آن زمان حتی کوچکترین حمل نفت قطعاً کمک به نظام به حساب می‌آمد و از قصد و غرض زنجانی اطلاعی نداشتم. من به اندازه خودم آبرو و امکانات مالی داشتم و نیازی نداشت خیانت کنم، تاجر و استاد موفقی بودم و اگر می‌خواستم خیانت کنم به ایران نمی‌آمدم.

در همین هنگام، قاضی از شمس پرسید: تو می‌گویی از قصد زنجانی اطلاع نداشتی اما در پرونده ادعا کردی به بابک گفتم شرکت نفت پولش را می‌خواهد؟

شمس: اون اواخر کار بود، من وظیفه خودم را انجام دادم

قاضی: چه وظیفه‌ای؟ می‌گفتی تعهد کردی پول نفت را برگردانی.

شمس: زمانی که این اتفاق افتاد و من تذکر دادم اوایل مشکلات با فال بود، حتی در زندان هم قسم جلاله می‌خورد که من پول دارمف اینها رو که خودش می‌گوید که پول دارد که به من ارتباطی ندارد در صفحه ۷۶ دادنامه آمده، آقای «ج» ادعا کرده هیچ گونه اسناد حمل و باربری به زنجانی داده نشده در حالی که طبق مدارک و اسناد مالکیت محرز شده است.

قاضی: شما بدون بارنامه و اسناد نفت را رد کردید؟

زنجانی واسطه فروش نفت بود

شمس در ادامه دفاعیات خود با اشاره به زمان انعقاد تفاهم نامه وزا گفت: در آن زمان من اصلاً ایران نبودم. آقای پ، در جلسه کمیسیون اصل ۹۰ در یازدهم تیر اعلام کردند که ایشان برای فروش نفت کمک‌هایی داشتند به طوری که ۱۲ میلیارد از طریق ایشان یعنی زنجانی نفت فروخته شود. من که طرف قرارداد آقایان نبودم شما می‌گویید سهامدار بودند یعنی طرف قرارداد بودند.

قاضی مقیسه خطاب به شمس: شما موظف بودی نفت را بفروشی و پول‌ها را برگردانی.

شمس: ذهنیت شما فقط بر اساس کیفرخواست و به اسنادی که من در این دادگاه ارائه می‌دهم، هیچ توجهی نمی‌کنید. هر چه من می‌گویم شما باز حرف خود را می‌زنید که همه اش بر اساس کیفرخواست صادر شده است. سال ۹۰ وزیر از بابک زنجانی تقدیر و تشکر کرده و اسناد ان هم موجود است!

مقیسه: تقدیر و تشکر سال ۹۰چه ربطی به فروش نفت دارد.

شمس: این یعنی وزیر به زنجانی اعتماد داشته است. وزیر زنجانی را از زمانی که در قرارگاه خاتم بوده می‌شناخته است.

قاضی مقیسه: منفرد بارها پشت ما حرف زده است اما اینجا باید بگویم که در مالزی که نیاز به کشتی برای خالی کردن نفت وجود داشت که این فرد شبانه کشتی را برای تخلیه هماهنگ کرد.

شمس : آقای «ی» گفت کمک کن پول‌ها عودت شود

مهدی شمس در ادامه چهارمین جلسه محاکمه متهمان ردیف دوم و سوم پرونده نفتی در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه با اشاره به اینکه قرار داد شرکت فال یک قرارداد نمایندگی است، گفت: کسی که نماینده است، صاحب بار نیست. در آنجا اصلاً بحث فروش مطرح نبود و اگر قرار بود فروشی باشد با اجازه و رضایت کتبی ایزو انجام شود. در همین احوال زنجانی به من گفت که نفتی که به فال دادیم باید پول شود. تمام پرداخت‌هایی که فال انجام داده، همه را علی الحساب انجام داده است. این پرداخت‌ها از آبان ماه انجام شده است و مارس ۲۰۱۳ به خاطر خیانت‌هایی که کردند متوقف شد.

مقیسه خطاب به متهم گفت: بالاخره شما نفت را فروختید یا نه؟

شمس در پاسخ مدعی شد: ما نفروختیم. فال بدون اجازه ما فروخته است.

قاضی مقیسه در واکنش به این سخن متهم گفت: پس برای چه پول گرفتید؟ شما نفت را فروختید و بابک زنجانی از شما خواسته بود که بفروشید.

شمس توضیح داد: این پول‌ها را زنجانی علی الحساب گرفته بود. من هم به زنجانی گفتم با این پول‌ها، آنها نفت را می‌فروشند اما زنجانی می‌گفت این طور نیست.

نماینده دادستان در ادامه از متهم پرسید که اگر بحث انبارداری بود، شما باید به فال پول می‌دادید نه اینکه شما به فال پول بدهید.

رئیس دادگاه هم خطاب به متهم گفت: اگر شما و بابک و فلاح نفروختید و حالا که نفت شما را بدون رضایت فروختند، چرا پول گرفتید؟

شمس در واکنش به سخنان قاضی گفت: من پول نگرفتم. پول‌ها هم به حساب شرکت‌های زنجانی واریز شده است. زنجانی به من گفت از فال اعتبار بگیر، من هم گفتم که اگر اعتبار بگیریم، می‌فروشد. حتی من وکیل هم گرفتم که پیگیری کنم اما شما اجازه ندادید و بازداشتم کردید.

شمس افزود: من پول نگرفتم. اگر هم رضایتی برای فروش وجود داشته از سوی زنجانی بوده است. از بحث فال بود که با آقای ج ارتباط گرفتم. آقای ی هم به من گفت که کمک کن که نفت‌ها عودت شود.

وی اظهار کرد: آقای ج گفت که اینها را به ترکیه بیاور تا خودم با آنها صحبت کنم یکی از صاحبان شرکت فال را به ترکیه بردم و آقای ج حتی گفت که ما برای هزینه نفت یا انتقال پولی، ۵ درصد پرداخت می‌کنیم.

شمس ادامه داد: در آن جلسه بعد از رفتن پسر شرکت فال، آقای ج گفت که شرکت نفت، ۷ دلار گران‌تر نفت را به زنجانی فروخته است به زنجانی موضوع را گفتم و او پاسخ داد که در این ارتباط با وزیر صحبت کرده و قرار شده در هزینه‌های انبارداری جبران کنند.

وی ادامه داد: شرکت فال یک سری هزینه‌ها برای ما فرستاد من هم نامه محکمی برای فال فرستادم و گفتم که این دزدی است.

مقیسه افزود: این نشان می‌دهد که شما همه‌کاره بودید.

شمس اضافه کرد: من نماینده ایزو و کارگزار بودم و باید وظیفه خود را انجام می‌دادم.

جلسه بعدی دادگاه متهمان نفتی 2 مرداد برگزار می‌شود

با پایان جلسه چهارم رسیدگی به پرونده متهمان نفتی، از سوی قاضی مقیسه تاریخ دوم مرداد به عنوان زمان جلسه بعدی دادگاه اعلام شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها