نوشتاری از یک اقتصاددان در نقد جداسازی وزارتخانه‌های ادغام شده

ادغام یا تفکیک؟

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در ارزیابی خود از تفکیک سه وزارتخانه توسط دولت گفت: دولت با این اقدام درصدد است، بخشهایی از نهادها را از چشم نظارتی مجلس خارج کرده تا آنها تبدیل به یک حیاط خلوت شده و هیچ کنترلی روی عملکرد آنها نباشد.
کد خبر: ۱۰۵۲۸۰۵
تبدیل وزارتخانه به سازمان به معنای ایجاد حیاط خلوتی دور از چشم ناظران است

حسینعلی حاجی دلیگانی در گفت و گو با جام جم آنلاین به تشریح ابعاد جداسازی سه وزارتخانه « راه و شهرسازی »، « صنعت، معدن و تجارت » و « ورزش و جوانان » گفت: سامان بخشیدن به خدمات دولتی و نظارت و کنترل بر آن از جمله وظایف ذاتی هر دولت در بخش های مختلف محسوب می‌شود این را هم قبول داریم بعضا در هم تنیدگی و هم پوشانی وظایف ممکن است در امور وزارتخانه ها اخلال ایجاد کند. اما این به آن معنا نیست که در یک زمان اقدام به تجمیع بخش ها و در یک دوره به چند پاره کردن یک وزراتخانه مبادرت کنیم.

وی در راستای بهینه سازی یک سازمان و نهاد دولتی همچون وزارتخانه ها، تصریح نمود: ما باید با تقویت بخش بازرگانی کشور آن را در خدمت تولید به معنای اعم کلمه صنعت خصوصا بخش کشاورزی قرار دهیم نه اینکه این حوزه استراتژیک و حساس را در خدمت سایر حوزه ها قرار دهیم.

این نماینده مجلس در انتقاد از طرح جداسازی وزراتخانه ها در دولت گفت: اینکه وزارت بازرگانی از دل دو وزارتخانه صنعت و معدن و تجارت و جهاد کشاورزی بیرون کشیده شود به این معنی است، که تولید صنعتی و تولید کشاورزی در خدمت بازرگانی قرار گرفته و به عبارتی تولید ملی فدای بخش بازرگانی می‌شود.

حاجی دلیگانی کشورهایی مانند ژاپن، مالزی، آلمان و انگلیس را یک الگو در بحث تجمیع ارگان ها مثال زد و افزود: این کشورها هم در بخش صنعت و هم در بخش کشاورزی پیشرفت کرده و تجارت و کشاورزی را در یک راستا توسعه داده، از این رو بخش بازرگانی در خدمت تولید بوده است.

وی با نامطلوب ارزیابی کردن بخش صادرات و واردات کشور تاکید کرد: کشورهای یاد شده بطور هوشمندانه بر حوزه واردات - صادرات توجه ویژه مبذول و بستری مناسب برای عرضه تولیدات صنعتی و تولیدات کشاورزی فراهم کردند. بنابراین این مدل برای ما مطلوب ارزیابی می شود و می توان از آن بهره جست.

نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار خاطر نشان کرد: از 56 کشور بررسی شده 47 کشور با الگوی مطلوب ادغام صنعت و تجارت موفق عمل کردند ولی متاسفانه ما با ادغام سازی در گذشته به تغییر پوسته و ساختار پرداخته و در اجرای شرح وظایف یک وزارتخانه بعد از ادغام با مشکل مواجه شدیم.

دلیگانی تصریح کرد: دولت با تفکیک وزاتخانه ها و تبدیل آنها به یک سازمان نظیر سازمان ملی جوانان در قالب معاونت رییس جمهور، به دنبال خارج کردن بخشی از مجموعه ها از رصد نظارتی مجلس است. در چنین وضعیتی اجزای جدا شده به یک حیاط خلوتی دور از چشم نهادهای ناظر همچون خانه ملت مبدل می شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در پایان خاطر نشان کرد: اگر امروز از وزرایی که در طول این مدت در بخش جوانان وزارت ورزش مسئولیت داشتند بپرسیم شما چه مقدار از وقت خود را صرف حوزه جوانان این وزارتخانه کردید قطعا پاسخ قانع کننده ای نخواهند داشت چرا که متاسفانه در کش و قوس ادغام وتفکیک تمام وقت مدیران ما صرف حواشی وزارتخانه ها می گردد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها