سرمای زمستان پیش رو، دیگر آزارش به هموطنان شمالی‌مان بویژه در استان مازندران نخواهد رسید؛ نه به مردم و نه به محیط زیست و جنگل‌های هیرکانی‌اش، چراکه تا حدود دو هفته دیگر، خط لوله یک هزار میلیارد تومانی انتقال گاز از سمنان به مازندران می‌رسد تا گاز پایدار مشترکان استان مازندران که هرساله در زمستان با افت فشار گاز مواجه می‌شدند و همچنین ساکنان روستاهای ییلاقی واقع در جنگل‌های هیرکانی که سوخت مورد نیازشان را با قطع و سوزاندن درختان جنگل فراهم می‌کنند، تامین کند.
کد خبر: ۱۰۵۲۵۵۲
مازندران از گاز ترکمنستان بی‌نیاز می‌شود

به گزارش جام‌جم، آخرین بار همین زمستان سال گذشته بود که با بدعهدی ادامه‌دار ترکمنستان که تامین‌کننده بخشی از گاز استان‌های شمالی بویژه مازندران بود، هموطنانمان در این استان با افت فشار گاز خانگی و در برخی موارد قطع گاز مصرفی صنایع و واحدهای تولیدی و از جمله پتروشیمی‌ها مواجه شدند. استان مازندران با توجه به این که در انتهای خط لوله گازی کشور قرار دارد، در پیک مصرف این انرژی فسیلی بویژه زمستان‌های سرد و سخت با کمبود گاز مواجه می‌شود و به همین خاطر بخشی از گاز مورد نیاز فصل زمستان این استان از طریق واردات از ترکمنستان تامین می‌شود.

براساس قراردادی که از حدود 20 سال پیش میان شرکت ملی گاز ایران و شرکت «ترکمن گاز» امضا شده است، بخشی از گاز مصرفی مناطق شمالی ایران شامل استان‌های مازندران، گیلان و گلستان با واردات از ترکمنستان تأمین می‎شود. البته میزان این گاز هم‌اکنون چندان زیاد نیست و حدود پنج میلیون مترمکعب است که بخش عمده آن یعنی حدود چهار میلیون مترمکعب به استان مازندران منتقل می‌شود و حدود یک میلیون مترمکعب هم در شهرستان کردکوی استان گلستان به مصرف می‌رسد، اما این قرارداد یکشنبه، 12 دی ماه سال گذشته و برای چهارمین بار در 9 سال گذشته از سوی ترکمنستان به مشکل برخورد و این کشور (همچون دفعات پیشین) تقاضای افزایش غیرمنطقی و غیرقانونی قیمت گاز را مطرح و به دنبال آن و با وجود مذاکرات متعدد و فراز و فرودهای بسیار با هیات اعزامی ایران، جریان گاز را قطع کرد. قطع گاز در سال گذشته اما چون سال‌ها و دفعات قبل چندان مشکل‌ساز نشد، زیرا دولت چاره‌اندیشی لازم را کرده بود و شرکت ملی نفت در اطلاعیه‌ای به هموطنان شمالی اطمینان خاطر داد که در سه سال اخیر میزان تولید گاز به حدی افزایش یافته که ایران دیگر نیازی به واردات نداشته و صرفا با صرفه‌جویی در نیروگاه‌ها، صنایع و بخش خانگی در فصل زمستان می‌توان آن را جبران کرد.

خط لوله حیاتی

اما هنوز یک کار باقی مانده بود و آن اجرا و تکمیل خط لوله 42 اینچی انتقال گاز از سمنان به مازندران از مسیر دامغان ـ‌ کیاسر ـ‌ ساری بود که طرح ساخت آن در زمستان 86 و پس از نخستین بدعهدی کشور ترکمنستان در تامین گاز مورد نیاز کشورمان در دستور کار قرار گرفت، ولی تا پایان عمر دولت گذشته تنها 30 درصد پیشرفت فیزیکی داشت. اجرا و تکمیل این خط لوله با ارزش که برای همیشه نیاز کشورمان را به گاز همسایگان برطرف می‌کند، در دولت یازدهم با جدیت پیگیری شد و مسئولان شرکت ملی گاز ایران اینک از افتتاح آن در روزهای آینده خبر می‌دهند. در همین زمینه حمیدرضا عراقی، مدیر شرکت ملی گاز ایران چند روز پیش با اشاره به تامین بموقع اعتبارات مورد نیاز و رسیدن این طرح به مرحله نهایی، به افتتاح آن در مرداد ماه و طی یکی دو هفته آینده امسال اذعان کرد.

افتتاح تا 2 هفته دیگر

از سوی دیگر، محمداسماعیل ابراهیم‌زاده، مدیرعامل شرکت گاز مازندران با اشاره به آماده شدن طرح انتقال گاز سمنان به مازندران برای بهره‌برداری، به جام‌جم می‌گوید: قرار است طی بازه اول تا 15 مرداد، یک روز توسط دولت و شرکت ملی گاز ایران برای بهره‌برداری از این طرح تعیین شود و با افتتاح آن، روزانه 40 میلیون مترمکعب گاز در خط لوله 42 اینچی دامغان ساری جریان یابد.

وی با بیان این که خط انتقال گاز به ساری تکمیل شده و در یکی از روزهای آینده به بهره‌برداری می‌رسد، می‌افزاید: رسیدن گاز به شهرستان کیاسر نیز که بخشی از طرح است، تا هفته دولت آماده افتتاح می‌شود. ضمن این که تا پایان سال 97 نیز گاز به حدود 160 روستای این شهرستان و بخش‌های دو دانگه و چهاردانگه خواهد رسید. وی به قطع وابستگی مازندران به گاز ترکمنستان و حتی لوله‌های گاز گرگان و رشت با افتتاح این طرح اشاره و تصریح می‌کند: مازاد مصرف گاز خانگی در استان مازندران زمینه‌ای برای تامین سوخت واحدهای بزرگ صنعتی و تولیدی را فراهم می‌کند؛ یعنی چیزی حدود 13 میلیون مترمکعب گاز (که مازاد مصرف خانگی است) به کارخانه‌های سیمان، صنایع چوب و کاغذ و نیروگاه نکا به عنوان واحدهای صنعتی مهم استان می‌رسد و گاز مورد نیاز برای یک واحد پتروشیمی نیز ذخیره می‌شود.

به گفته ابراهیم‌زاده، زمستان امسال نه تنها پایداری گاز برای مشترکان خانگی تضمین می‌شود، بلکه واحدهای صنعتی و تولیدی مازندران که در زمان افت فشار به سوخت جایگزین فسیلی از جمله گازوئیل شیفت می‌شدند، دیگر از سوخت گران‌قیمت و آلوده‌کننده زیست محیطی استفاده نخواهند کرد.

پایان نگرانی مردم و محیط زیست مازندران

محمد دامادی، نماینده مردم ساری در مجلس با پراهمیت خواندن این طرح، بهره‌برداری از آن را عامل بی‌نیازی از گاز ترکمنستان عنوان می‌کند و به جام‌جم می‌گوید: کار و تلاش دولت یازدهم و بویژه وزیر نفت و معاونان وی در اجرا و تکمیل این طرح قابل تقدیر است، زیرا نگرانی قطع و افت گاز در زمستان‌های سخت را برای همیشه از میان مازندرانی‌ها خواهد برد.

وی می‌افزاید: با توجه به این‌که مازندران در انتهای خط لوله گاز کشور است، تا پیش از این مجبور بودیم برای مصارف خانگی و صنعتی خود از ترکمنستان گاز وارد کنیم که ترکمنستان نیز با سوءاستفاده از این نیاز، چندین‌بار گاز را به روی ما بست و خواهان افزایش قیمت شد، اما دولت، زیر بار این باجگیری نرفت و مصمم شد طرح انتقال گاز از سمنان به مازندران را تکمیل و افتتاح کند.

نماینده مردم ساری به بخش مهم و زیست‌محیطی طرح اشاره و خاطرنشان می‌کند: با تکمیل این خط لوله، برای همیشه شاهد پایان قلع و قمع درختان جنگل‌های هیرکانی خواهیم بود که هم اینک و در نبود سوخت مناسب و ارزان گاز، اهالی این روستاها برای مصارف گرمایشی و خانگی خود به قطع و سوزاندن این درختان مبادرت می‌کنند.

فاطمه مرادزاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها