با آن که چند دهه است فیلم‌سازان صاحب‌نام و کمپانی‌های معروف هالیوودی قصد تولید فیلم سینمایی «فاندیشن» را دارند، این رسانه تلویزیون است که بالاخره آن را به صورت یک مجموعه تولید می‌کند. فاندیشن براساس داستان نوول پرخواننده ایزاک آسیموف به همین نام ساخته می‌شود. این نوول سه جلدی سال‌هاست که مورد توجه هنرمندان صنعت سینما قرار گرفته و تا قبل از این، کسانی همچون رولند آمریچ و استیون اسپیلبرگ علاقه‌مند به ساخت نسخه سینمایی‌اش بوده‌اند.
کد خبر: ۱۰۵۲۱۷۴
ایزاک آسیموف، الهام‌بخش تازه تلویزیون

حالا نشریه اسکرین اینترنشنال خبر می‌دهد که شرکت فیلم‌سازی اسکای دانس به دیوید گویر ماموریت داده تا فیلمنامه‌ای بر مبنای نوول آسیموف بنویسد. گویر این فیلمنامه را با همکاری جاش فریدمن و جونا نولان (برادر کریستوفر نولان) می‌نویسد و قرار است به عنوان اپیزود اول مجموعه فاندیشن جلوی دوربین برود. هنوز زمانی برای شروع کار فیلم برداری این اپیزود آزمایشی تعیین نشده است اما اپیزود فوق به صورت یک فیلم سینمایی تلویزیونی 70 دقیقه‌ای تولید خواهد شد. داستان فاندیشن درباره ریاضیدانی به نام هری سلدون است. سلدون موفق به اختراع وسیله‌ای علمی شده که می‌تواند آینده نسل بشر را در سطح وسیعی حدس بزند. او که در سیاره امپایر زندگی و کار می‌کند، متوجه می‌شود سیاره‌اش بزودی نابود خواهد شد. به دنبال نابودی امپایر، دوره بربریسم آغاز می‌شود که بیش از هزار سال طول خواهد کشید. به صورت طبیعی، هری سلدون به فکر راهی برای مقابله با بلای در حال ظهور می‌افتد.

هر جلد کتاب علمی ـ تخیلی آسیموف داستان متفاوتی را دنبال می‌کند. جلد اول به شرح زندگی آدم‌ها در سیاره امپایر می‌پردازد. در دو جلد بعدی فاجعه نابودی امپایر و راه‌های مقابله با آن، مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. شبکه تلویزیونی HBO کار تولید این اکشن آینده‌نگرانه را به عهده دارد. تا یک ماه دیگر فهرست عوامل اصلی تولید مجموعه اعلام خواهد شد. به گفته مدیران HBO فاندیشن حداقل در چهار فصل 13 قسمتی تهیه خواهد شد. به احتمال زیاد، کارگردانی هر فصل را فیلمساز متفاوتی به عهده خواهد گرفت. تهیه‌کنندگان مجموعه بدون نام بردن از فرد خاصی، می‌گویند در حال مذاکره با تعدادی از فیلم‌سازان صاحب نام سینما هستند تا وظیفه کارگردانی فصل‌های سریال را به دست آنها بسپارند. منتقدان هنری عقیده دارند دلیل تولید نشدن فیلم سینمایی فاندیشن، طبیعت وجودی این مجموعه نوول سه جلدی است. به گفته آنها، به همین دلیل داستان پرسروصدای آسیموف را فقط می‌توان در جایی مثل تلویزیون تولید کرد. آنها با مقایسه داستان فاندیشن با درام پربیننده «بازی تاج و تخت»، عقیده دارند نوول آسیموف دارای داستانک‌های بسیار زیادی است و یک پوروتوگونیست واحد ندارد. تعدد شخصیت‌های داستان در کنار تعدد داستانک‌ها و ماجراهای آن، یک ساختار اپیزودی را می‌طلبد که فقط در مجموعه‌های تلویزیونی می‌توان به آن دست پیدا کرد. دیوید گویر هم اعلام کرده فیلمنامه‌های فصل‌های مختلف مجموعه فاندیشن را با الگوبرداری از لحن روایتی نوول آسیموف می‌نویسد و تغییری در آن ایجاد نخواهد کرد.

کیکاووس زیاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها