شش مرد اعدامی دیروز در حالی در زندان رجایی‌ شهر کرج پای چوبه دار رفتند که چهار نفر بخشیده شدند و دو نفر برای رضایت از اولیای دم مهلت گرفتند.
کد خبر: ۱۰۵۱۰۸۱
نجات 6 اعدامی از چوبـه دار

به گزارش جام‌جم، نخستین اعدامی بخشیده شده علیرضا نام دارد. او 13 مهر سال 92 زمانی که 19 ساله بود در تماس تلفنی یکی از دوستانش متوجه شد آنها با افرادی در خیابان بهارستان تهران درگیر شده‌اند. او به قصد هواخواهی به آنجا رفت و در این دعوا با ضربه تیغ موکت‌بری به گردن پسری 18 ساله منجر به مرگ وی شد.

وی در شعبه 74 دادگاه کیفری استان تهران محاکمه و به قصاص محکوم شد که این حکم در شعبه 33 دیوان عالی کشور تائید و به اجرای احکام دادسرای جنایی تهران ارسال شد. سحرگاه دیروز او در زندان رجایی‌شهر کرج پای چوبه دار رفت و توانست از اولیای دم برای جلب رضایت فرصت بگیرد .

دومین اعدامی، امید نام دارد که سال 92 و زمانی که فقط 16 سال داشت دست به جنایت زد. او در پی اختلاف مالی ناچیزی که با دوست 17 ساله‌اش داشت وی را در محله یافت‌آباد تهران در جریان دعوا و درگیری با چاقو کشت.

او روانه کانون اصلاح و تربیت شد و بعد از آن در شعبه 71 دادگاه کیفری استان تهران محاکمه و به قصاص محکوم شد که این حکم به تائید شعبه 12 دیوان عالی کشور رسید.

چندی قبل او پای چوبه دار رفت که با رایزنی‌های واحد صلح و سازش اجرای احکام دادسرای جنایی تهران توانست از خانواده مقتول مهلت بگیرد. اما نتوانست در مهلت قانونی رضایت بگیرد و دیروز برای دومین بار پای چوبه دار رفت.

این بار واحد صلح و سازش دادسرا موفق به جلب رضایت خانواده مقتول شدند. این خانواده به شرط دریافت دیه یک میلیارد تومانی تصمیم به رضایت گرفتند. خانواده جوان اعدامی که با فروش خانه‌های خود بخشی از این پول را جمع‌آوری کرده‌اند، قرار است بقیه آن را بزودی پرداخت کنند.

سومین نفری که پای چوبه دار رفت و رضایت گرفت، مصطفی نام داشت که سال 90 هنگام رانندگی در اسلامشهر و زمانی که 19 ساله بود، با راننده‌ای که خلاف جهت در حرکت بود درگیر شد و مرگ راننده 24 ساله را رقم زد.

او در شعبه 74 دادگاه کیفری استان تهران محاکمه و به قصاص محکوم شد که این رای در شعبه سوم دیوان عالی کشور به تائید رسید. با گذشت شش سال او توانست رضایت اولیای دم را جلب کند و بخشیده شود .

نادر چهارمین اعدامی بود که پای چوبه دار رفت. او هفت سال پیش در حالی که 23 ساله بود با یکی از اقوامش به دلیل اختلاف‌های فامیلی درگیر شد و او را با ضربه چاقو کشت.

وی در شعبه 113 دادگاه کیفری محاکمه شد و حکم قصاص گرفت که این رای در شعبه 29 دیوان عالی کشور تائید شد. دیروز خانواده مقتول پای چوبه دار به شرط دریافت دیه، از قصاص وی صرف نظر کردند.

مهدی 33 ساله پنجمین اعدامی بود. او سال 90 در حوالی میدان خراسان با مرد 30ساله معتادی بر سر خرید و پول موادمخدر درگیر شد و با چاقو او را کشت.

متهم در شعبه 72 دادگاه کیفری استان تهران محاکمه و به قصاص محکوم شد که از سوی قضات شعبه 11 دیوان عالی کشورحکم تائید شد.

او زمانی که پای چوبه دار رفت توانست رضایت خانواده مقتول را جلب کرده و از مجازات قصاص نجات یابد. آخرین زندانی که پای چوبه دار رفت، مردی 31 ساله به نام مهدی است که متاهل بوده و دارای دو فرزند است.

او پنج سال پیش در حال بازگشت از تهران به شهر خود در غرب کشور بود که در حوالی باقرآباد برای جای پارک خودرو با یکی از اهالی درگیر شد. درگیری میان آنها بالا گرفت و راننده خشمگین وی را با ضربه چاقو کشت.

هنگام فرار، گوشی تلفن همراه قاتل در محل جنایت جا ماند و همین باعث شد او تحت تعقیب قرار بگیرد و بازداشت شود. وی در شعبه 74 دادگاه کیفری به قصاص محکوم و حکم در شعبه 8 دیوان عالی کشور تائید شد. دیروز او توانست از خانواده مقتول فرصتی برای جلب رضایت بگیرد.

قاضی محمد شهریاری، سرپرست دادسرای جنایی تهران در این باره گفت: واحد صلح و سازش دادسرای جنایی جلساتی را قبل از اجرای حکم با خانواده مقتولان داشتند حتی تا لحظه اجرای حکم در زندان رجایی‌شهر کرج با آنها حرف زدند که سرانجام این تلاش‌ها به ثمر رسید، چهار اعدامی رضایت گرفتند و دو نفر حکمشان برای گرفتن جلب رضایت متوقف شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها