به مناسبت روز عفاف و حجاب

ترویج الگوی حجاب در قاب رسانه ملی

رسانه ملی به عنوان یک نهاد فرهنگی و تاثیرگذار تلاش دارد همیشه در عرصه‌های مختلف گام‌های موثری بردارد. یکی از این گام‌ها در حوزه ارائه الگوهای مناسب به قشرهای متفاوت جامعه است که در این باره می‌توان به الگوی حجاب اشاره کرد.
کد خبر: ۱۰۵۰۵۸۸
ترویج الگوی حجاب در قاب رسانه ملی
اگر نگاهی به کارنامه سریال‌های تلویزیونی در این سال‌ها داشته باشیم، متوجه خواهیم شد که در قالب آثار نمایشی زنان با الگوهای مناسب حجاب به بینندگان معرفی شده‌اند، زنانی مقتدر که هم فعال اجتماعی هستند و هم روی حجابشان تاکید دارند. در واقع کارنامه صدا و سیما در این عرصه نه‌تنها شفاف و روشن است، بلکه نمره قبولی هم گرفته، زیرا شخصیت‌های این‌چنینی در سریال‌های تلویزیونی محبوب بینندگان بویژه زنان بوده‌اند.

فریده سپاه‌منصور؛ یک زن کشاورز

اواخر دهه 60، مجموعه تلویزیونی «عقیق» از شبکه دو پخش شد. نقش اول این مجموعه را فریده سپاه‌منصور به عهده داشت. او در مقام یک بانو به عنوان دامدار نمونه شناخته شده بود. این بانو که ربابه دهقان نام داشت با وجود مشکلات فراوان و مخالفت فرزندانش که زندگی شهری را به روستایی ترجیح می‌دادند در یکی از روستاهای اطراف شهر اراک یک گاوداری احداث و در اطراف آن یک مزرعه علوفه هم ایجاد کرد. سپاه‌منصور در این مجموعه به زیبایی یک زن محجبه را به تصویر کشید و نشان داد که زنان می‌توانند با تدبیر درست در اجتماع فعال باشند.

لادن مستوفی؛ پناه دختران فراری

دکتر حنانه پناهی در سریال «دوران سرکشی» کسی نبود جز لادن مستوفی. یک زن چادری، مقتدر و فعال اجتماعی که با خودش تصمیم گرفته به بررسی مشکلات اجتماعی و رفتاری بلوغ در دختران بپردازد و در همین راستا تلاش می‌کند مامنی برای یک دختر فراری به نام روناک باشد. او تلاش می‌کند یک مربی مهربان و در عین حال جدی باشد که با کمک بهزیستی روناک را به زندگی عادی خودش برگرداند. مستوفی با بازی در سریال دوران سرکشی که سال 1381 پخش شد، توانست نقش یک زن موفق چادری را به نمایش بگذارد.

لعیا زنگنه و دانشجویی فعال

لعیا زنگنه با بازی درخشانش در سریال‌های «در پناه تو» و «در قلب من» تصویرگر یک دختر دانشجوی چادری بود که بجا و در زمان خودش شیطنت‌های خاص هم داشت. این بازیگر با بازی در این دو اثر به زیبایی نشان داد که چادر به هیچ وجه مانع این مساله نمی‌شود که در جمع‌های دانشجویی حضور داشت و می‌توان یک دانشجوی فعال چادری بود که به جایش رفتارهای نمکی هم داشت. می‌توان گفت زنگنه برای اولین بار تصویر یک دختر دانشجوی چادری با نمک را در تلویزیون ثبت کرد.

افسانه بایگان یک وکیل عرفانی

افسانه بایگان جزو بازیگران کهنه‌کار است که تا امروز در آثار مختلف سینمایی و تلویزیونی بازی کرده. او نقش‌های متفاوتی را در سریال‌های تلویزیونی تجربه کرده است که یکی از نقش‌های جذاب او که در ذهن مردم حک شده، در مجموعه «روز حسرت» به کارگردانی سیروس مقدم است. او در این سریال نقش یک زن وکیل را به عهده داشت که عاشق عرفان است. سکانس‌های بازی او در محل کارش و سر سجاده نماز بسیار ماندگار بود. او در این سریال به زیبایی نقش یک زن چادری و فعال اجتماعی را در حوزه حقوق به تصویر کشید.

مرجانه گلچین؛ سخنران مذهبی

نقش‌های خوب یا به عبارتی نقش‌های کلیدی در تلویزیون کم نداشته ایم و این فقط شامل مجموعه‌های تاریخی نمی‌شود و سریال‌های اجتماعی را هم در برمی گیرد. مرجانه گلچین در مجموعه «نفس گرم» به کارگردانی محمدمهدی عسگرپور نقش یک زن مداح به نام ملیحه را بازی کرد. تا قبل از سریال نفس گرم، زن سخنران مجالس مذهبی در تلویزیون و سینما به تصویر کشیده نشده بود. ملیحه در اثر اتفاقاتی، مسیر زندگی و اعتقاداتش تحت الشعاع قرار می‌گیرد. دیدگاه‌های این زن در مواجهه با مشکلات، مخاطب را به فکر وا می‌داشت.

گلدره و اسکندری و ایفای نقش نرگس

زنده یاد پوپک گلدره در مجموعه «نرگس» ایفاگر نقش یک دختر زحمتکش بود که بعد از مرگ پدرش به تنهایی مشکلات خانه را به دوش می‌کشید، حتی با پدرشوهر بداخلاق و زورگوی خواهرش هم چالش‌های بسیاری داشت، اما یک‌تنه مقابل او می‌جنگید. پوپک گلدره اواسط سریال که تولید و پخش آن همزمان بود، در اثر تصادف به کما رفت و در ادامه سریال، نقش نرگس را ستاره اسکندری بازی کرد. هر دوی این بازیگران روایتگر یک دختر سختکوش و با حجاب بودند که با مشکلات می‌جنگیدند.

گلچهره سجادیه و یک زن عاشق

سریال «رعنا» به کارگردانی داوود میرباقری از آثار ماندگار دهه 60 است که از شبکه یک پخش شد. این سریال جزو اولین آثار میرباقری است که با بازی خوب گلچهره سجادیه توانست نظر بسیاری از مخاطبان را جلب کند. سجادیه در این مجموعه نقش یک زن محجبه به نام رعنا را بازی می‌کرد که دختر مردی به نام سنایی از صابون پزهای قدیمی تهران بود. بعد از مدتی شوهرش به دلیل شرکت در فعالیت‌های سیاسی دستگیر و روانه زندان و اعدام شد. او در این مجموعه تصویرگر یک زن عاشق بود که پای عشقش ایستاد و حاضر نشد از برادرش کمک بگیرد.

آزیتا حاجیان و یک زن سنتی

آزیتا حاجیان در مجموعه «تا ثریا» به کارگردانی سیروس مقدم ایفاگر نقش یک زن درمانده و محجبه بود که سال‌ها قبل شوهرش را از دست داده است. او در یک بیمارستان مشغول به کار بود و برای در آوردن خرج خانواده، پرستار خصوصی یک سرهنگ هم بود. او بعد از درمان، پنهانی با سرهنگ ازدواج می‌کند، اما بعد از آن دچار مشکلاتی می‌شود. حاجیان در این مجموعه به زیبایی تصویرگر یک زن سنتی بود، حتی طرز چادر گرفتن او شبیه زن‌های نسل قدیم بود که همین به ویژگی‌های بازی او اضافه کرده بود.

مدینه و زیر پای مادر با پریوش نظریه

پریوش نظریه با وجود این‌که بازیگر بسیار گزیده کاری است اما دو نقش متفاوت را در تلویزیون بازی کرده است. او در هر دوی این کاراکترها نقش یک زن محجبه را به عهده داشت. نظریه در «مدینه» ایفاگر نقش زنی بود که به علت بدهی، دارایی هایش را از دست می‌دهد و در «زیر پای مادر» یک زن مقتدر را بازی می‌کرد که به تنهایی فرزند خواهرش را بزرگ می‌کند و بعد از فوت همسرش همچنان تلاش می‌کند از عهده مخارج زندگی برآید تا دخترش را به سرانجام برساند. بازی محکم و مقتدارنه پریوش نظریه این دو نقش را برای مخاطبان ماندگار کرد.

لادن طباطبایی و یک زن پلیس

تا قبل از سریال «خواب و بیدار» مجموعه‌های پلیسی زیادی تولید و از شبکه‌های مختلف سیما روی آنتن رفته بود، اما مجموعه خواب و بیدار و پخش آن در سال 80 توانست فصل تازه‌ای را در این نوع ژانر باز کند، زیرا مهدی فخیم‌زاده در این سریال یک زن سرگرد چادری را به تصویر کشید که ایفای آن به عهده لادن طباطبایی بود. در این مجموعه طباطبایی نقش یک زن پلیس محجبه را به تصویر کشید که نسبت به مسائل خانه هم بی‌تفاوت نبود. بازی و واکنش‌های طباطبایی هنگام عملیات‌ها برای مخاطبان جذابیت تازه‌ای داشت.

فاطمه عودباشی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها