رهبر حزب کارگر انگلیس: عربستان از سرکوب‌کننده‌ترین رژیم‌های دنیاست

سیاست یک بام و دوهوای لندن در قبال آل‌سعود

به‌رغم اعتراضات گسترده‌سازمان‌های حقوق بشری و تعدادی از شخصیت‌های سیاسی مهم در انگلستان و خارج از آن، مقامات رسمی این کشور و در راس آنها ترزا می ‌‌همچنان اصرار بر داد و ستدهای پنهان با عربستان و فروش تسلیحات مرگبار به این رژیم کودک‌کش دارد. این در حالی است که همگان می‌دانند سلاح‌های فروخته‌شده به عربستان در جنگ علیه مردم بی‌پناه یمن استفاده می‌شود. جنگی که تاکنون هزاران کشته و مجروح برجای گذاشته و کشوری را ویران ساخته است.
کد خبر: ۱۰۵۰۵۵۶
سیاست یک بام و دوهوای لندن در قبال آل‌سعود

هرروزه رسانه‌های جهانی گزارش‌های هولناکی را از یمن و بخصوص گسترش بیماری وبا در این کشور منتشر می‌کنند. انگلستان دومین صادرکننده اسلحه به عربستان سعودی بوده و از ابتدای جنگ یمن تاکنون معادل چهار میلیارد دلار اسلحه به ریاض فروخته است.

اوج انتقادات

جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر انگلیس با بیان این‌که عربستان سعودی یکی از سرکوب‌کننده‌ترین و ظالم‌ترین رژیم‌های دنیاست، نسبت به ادامه فروش سلاح به این کشور اعتراض کرد.

او در سخنانی در پارلمان گفت: انگلیس همچنان به عربستان سعودی سلاح می‌فروشد؛ عربستان سعودی یکی از سرکوب‌کننده‌ترین و ظالم‌ترین رژیم‌های دنیاست که به تروریست‌ها کمک مالی می‌کند و حقوق بشردوستانه را نقض می‌کند. گرچه نظر دادگاه این است که اقدام دولت در این زمینه قانونی بوده اما بدون تردید این یک اقدام غیراخلاقی بوده است.

تامین منافع ملی انگلیس با صادرات سلاح به عربستان

مرتضی مکی

کارشناس مسائل انگلیس و اروپا

فروش تسلیحات انگلیسی به عربستان با توجه به بازتاب ابعاد فجایع دلخراش انسانی و هدف قرار دادن غیرنظامیان در جنگ یمن توسط حاکمیت ریاض و همچنین انتشار گزارش‌های سازمان ملل و سازمان جهانی بهداشت در رابطه با اوضاع نامساعد انسانی و بهداشتی در یمن باعث شدت گرفتن و افزایش فشارها به دولت بریتانیا به منظور جلوگیری از صدور سلاح به عربستان شده است. در همین رابطه، دو تحقیق، یکی توسط دولت انگلستان و دیگری توسط نهاد مستقلی به نام اندیشکده «هنری جکسون» انجام گرفته است که نشان می‌دهد عربستان به‌عنوان مهم‌ترین کشور مروج افراط‌گرایی و تروریسم در بریتانیا معرفی شده است. این موضوع با واکنش منفی افکار عمومی این کشور روبه‌رو شده و انتقادات نسبت به دولت را مضاعف کرده است. در رابطه با فروش تسلیحات انگلیس به عربستان، موسسات مستقل حقوق بشری و مردم‌نهاد هم شکایت‌هایی را به منظور توقف صادرات، به دادگاه عالی بریتانیا تقدیم کردند. البته نتیجه این شکایت به این منتهی شد که دو قاضی مستقر در دیوان عالی بریتانیا حکمی صادر کردند که صادرات تسلیحات، مطابق با منافع ملی انگلیس است و مغایرتی با قوانین و سیاست‌های این کشور ندارد. از سوی دیگر جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر انگلیس و از چهره‌های مطرح در رابطه با احراز پست نخست‌وزیری با توجه به‌برخورداری از محبوبیت روزافزونی که کسب می‌کند، نسبت به ادامه روند سیاست ادامه فروش سلاح به عربستان انتقاداتی را مطرح کرده است. به همین دلایل است که صدور رای اخیر دادگاه عالی بریتانیا انعکاس منفی هم در سطح داخلی و هم در فضای خارجی برانگیخته است. درنتیجه دولت بریتانیا دیگر مانند گذشته نمی‌تواند نسبت به اتخاذ سیاست‌ها در رابطه با عربستان سعودی و تبعاتی که این موضوعات از خود برجا می‌گذارد، بی‌تفاوت باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها