معاون وزیرامورخارجه روسیه گفت: روسیه و همه طرف‌هایی که در مذاکرات برجام شرکت داشتند تلاش کردند که دولت آمریکا را متقاعد کنند که راهکار جایگزینی برای برجام وجود ندارد و برجام قراردادی سودمند برای ایران، امنیت و ثبات منطقه و جهان است.
کد خبر: ۱۰۵۰۴۱۸
روسیه: جایگزینی برای برجام وجود ندارد

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایرنا،‌ سرگئی ریابکوف، روزسه شنبه درجمع خبرنگاران درباره واکنش روسیه به نقض احتمالی برجام از سوی آمریکا افزود: تصور من این است که دولت ترامپ هنوز در حال بازنگری سیاست های خود در قبال ایران با رویکرد بررسی ظرفیت‌های برجام و متناسب بودن آن است.

وی گفت: ما هرگونه تلاش برای بازنویسی و یا تفسیر مجدد برجام را رد می‌کنیم و معتقدیم این توافق، توافقی متوازن و مثبت است.

معاون وزیرخارجه روسیه افزود: اطمینان کامل داریم که ایران و دیگر کشورهایی که به حقانیت برجام معتقدند، قادرند به روشی این لحظه خطیر را هدایت و مدیریت کنند که آمریکا به برجام متعهد مانده و از آن منحرف نشود.

وی تأکید کرد: این سیاست ما (در قبال برجام) است و ما برای شفاف سازی این سیاست به دولت آمریکا، آن را ادامه خواهیم داد.

ریابکوف درپاسخ به این سوال که آیا درملاقات اخیر ولادمیر پوتین و دونالد ترامپ، روسای جمهوری روسیه و آمریکا در حاشیه اجلاس جی 20 درباره برجام صحبت شده است، گفت: من دقیقا از این موضوع اطلاع ندارم، فکرمی کنم مساله امنیت منطقه و تحولات در منطقه به خصوص درقبال بحران سوریه و آنچه که ما آن را نقش مثبت ایران می‌دانیم مورد مذاکره قرار گرفت.

این دیپلمات روس افزود: غیر از این مسائل، تمرکز اصلی بربحران سوریه به طورکل و برخی توافق‌ها در مورد آن، موضوع اوکراین، روابط دو جانبه بین مسکو و واشنگتن که اکنون درحال پیچیده ای به سر می برد، اتهامات طرف آمریکایی نسبت به قضیه به اصطلاح مداخله روسیه در انتخابات آمریکا که کاملا بی‌اساس و پایه هستند، بخش بیشتری از مذاکرات را به خود اختصاص داد.

وی ادامه داد: ما درسطوح مختلف پایین تر از ریاست جمهوری این موضوع را دنبال کرده ایم همانطور که برجام توسط طرف های دیگر رعایت می شود باید توسط دولت آمریکا هم رعایت شود.

ریابکوف درپاسخ به سوال دیگری مبنی براین که آمریکایی ها درمقاطع مختلف به باره از آغاز به کار دولت ترامپ برجام را نقض کردند، دیدگاه شما به عنوان عضو موثر گروه 1+5 در خصوص کارشکنی و نقض برجام توسط آمریکایی ها چیست؟ گفت: ما از این سه دور تحریم های اضافه که با شروع دولت ترامپ این اتفاق افتاده است،عمیقا ناامیدیم.

وی ادامه داد: این تحریم ها با روح برجام اگرنگوییم با خود برجام مغایر است، ضمن این که ما فکر می کنیم تلاش های آشکاری وجود دارد که بندهایی از برجام انتخاب شده تا به نوعی رویکرد آمریکا نسبت به آنچه که ایران باید انجام دهد سفت و سخت تر شود که البته خود این جریان بی ثبات کننده و باعث تاسف است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها