نماینده مشهد جزئیات علل درگیری لفظی‌اش با رئیس کل بانک مرکزی در جلسه غیرعلنی را تشریح کرد.
کد خبر: ۱۰۵۰۳۵۶
جزئیات درگیری لفظی نماینده مشهد با رئیس بانک مرکزی

به گزارش جام جم آنلاین، رضا شیران در گفتگو با مهر پیرامون درگیری لفظی‌اش با رئیس کل بانک مرکزی در جلسه غیرعلنی گفت: تعاونی های اعتباری بیش از ۲۵ سال سابقه کار داشتند، این تعاونی ها در ادامه تبدیل به موسسات مالی و اعتباری شدند. در طول سال های گذشته وجوه این تعاونی ها و موسسات نزد بانک های دولتی سپرده گذاری می شده است.

نماینده مردم مشهد ادامه داد: لذا وجوهی که مردم در این تعاونی ها سرمایه گذاری می کردند به بانک های دولتی انتقال داده می شد و همه عملیات های بانکی آنها زیر نظر بانک مرکزی انجام می شد. حال سوال این است اگر این موسسات مجوز نداشتند، چرا در طول سال های گذشته منحل نشده و با آنها برخورد نشد؟

شیران اظهار داشت: بعضی از این موسسات مبلغی بالای هزار میلیارد تومان در بانک های دولتی سپرده داشتند و پول هایشان توسط همین بانک ها حمل و نقل می شده است. حساب موسسه فرشتگان نزد این بانک ها بوده است و این بانک ها هزاران میلیارد تومان از سپرده های موسسات سود برده اند، چرا امروز غیرمجاز شناخته شده اند؟

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی تصریح کرد: موسسات مالی و اعتباری هزاران شعبه در سراسر کشور داشته اند که دولت بر آنها اشراف داشته است. طبق قانون پولشویی، بانک مرکزی موظف است زمانی که وجوه بالایی نزد این بانک سپرده گذاری می شود بررسی کند که آیا این پول ها پاک است، مشروع یا غیر مشروع است. اگر این موسسات غیرقانونی بودند، چرا طبق قانون پولشویی با آنها برخورد نشده است؟

نماینده مشهد گفت: بانک مرکزی دقیقا دارایی های این موسسات را شناسایی نکرده، بنابراین باید ابتدا دارایی ها را شناسایی، سپس قیمت گذاری و بعد از آن به فروش برساند تا مشخص شود تراز مالی این موسسات چگونه است.

وی ادامه داد: موسسه مالی و اعتباری میزان که آن همه برای مردم مشکل ایجاد کرد امروز مشخص شده است گزارش تراز مالی آن مثبت است، یعنی دارایی های این موسسه بیشتر از سپرده های مردم بوده است.

شیران بانک مرکزی را مقصر اصلی مشکلات موسسات مالی و اعتباری خواند و گفت: بانک مرکزی به وظیفه اصلی خود مبنی بر نظارت بر این موسسات عمل نکرده است و حتی به آنها کمک نیز کرده است. حالا مردم چه گناهی کرده اند. ۹۳ درصد سپرده گذاران زیر ۵۰ میلیون و ۷۰ درصد زیر ۲۵ میلیون در این موسسات سپرده گذاری کرده اند، این افراد از اقشار ضعیف جامعه هستند.

وی اظهار داشت: در مشهد این موسسات با تابلو مجوز رسمی از بانک مرکزی کار کرده اند. وقتی سوال می کنیم می گویند دادستان اشتباه کرده است.

شیران ادامه داد: بانک مرکزی به سپرده گذاران اعلام کرده است سودی که از سال ۹۴ به بعد به آنها پرداخت شده از حسابشان کم خواهد شد بعد سپرده هایشان پرداخت می شود و یا وقتی مردم به موسسات مراجعه می کنند ۴۰۰ هزار تومان پول به آنها داده شده و می گویند پول نداریم؛ این اقدامات غیرقانونی است.

نماینده مشهد تصریح کرد: زمانی که کمیسیون اصل نود به این موضوع وارد شد، بانک مرکزی را مجبور کرد که برگه ای به مردم بدهد که علی الحساب این مبلغ پرداخت شده است.

شیران تصریح کرد: بنده امروز به آقای سیف گفتم شما گزارش اشتباه می دهید، واقعیت این نیست، کارهای شما موجب ایجاد این مشکلات شد.

وی ادامه داد: بسیاری از افرادی که این موسسات را تشکیل داده اند از مدیران ارشد، بازنشسته و مشاوران بانک مرکزی هستند. بنده به آقای سیف تاکید کردم شما در انجام وظیفه ذاتی‌تان کوتاهی کردید. نه تنها اطلاع رسانی انجام ندادید، بلکه از این موسسات حمایت کردید. باید از پول مردم حفاظت کنید. متاسفانه امروز بانک مرکزی به نگرانی های مردم دامن می زند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها