متاسفانه مشکل ریزگردها که دو منشأ داخلی و خارجی دارد، اکنون به یکی از معضلات جدی استان خوزستان تبدیل شده که زندگی مردم این استان را دچار چالش‌ها و مشکلات زیادی کرده است.
کد خبر: ۱۰۵۰۲۵۷
پیگیری، دوای درد ریزگردهای خوزستان
بخش داخلی این ریزگردها به خشک و نابود شدن گیاهان از جمله گیاهان بوته‌ای، نخل‌ها و خشک شدن تالاب‌ها که به توسعه صحراها منجر شده، برمی‌گردد. البته از پیامدهای منفی سد گتوند هم نباید غافل شد؛ سدی که بدون کارشناسی در میان کوه‌های نمک ساخته شد و منجر به شوری آب سد و وارد کردن این شوری به رودخانه‌های استان و خشکاندن گیاهان و باغات و نخلستان‌ها شد. خشکی گیاهان و نخل‌ها به خاطر تمام عواملی که گفته شد، تنها یک نتیجه داشت و آن هم برجای ماندن سرزمینی بی‌آب و علف و بیابانی بود که با وزش یک باد، گردوغبارش به هوا برمی‌خیزد.

البته همان طور که گفته شده، بخشی از این ریزگردها به کشورهای همسایه مربوط است، اما نکته‌ای که باید به آن توجه شود، این است که ما می‌توانستیم با اقداماتی این مشکل را دست‌کم در کشور خودمان حل کنیم.

جنگلکاری و بوته‌کاری و احیای نخلستان‌ها و همچنین دادن حقابه تالاب‌ها بخشی از اقدامات و راهکارهایی است که برای جلوگیری از معضل گردوغبار در استان خوزستان وجود دارد؛ ضمن این که لایروبی رودخانه‌ها هم بسیار حائز اهمیت است. اکنون رودخانه‌های ما خشک شده یا درحال خشک شدن است و به طور مثال کارون به عنوان یکی از مهم‌ترین رودخانه‌های استان هنوز لایروبی نشده است.

البته بخشی از این اقدامات شروع شده و اگر آن را جدی بگیرند، شاید تا چهار پنج سال آینده وضعیت خوزستان کمی بهبود یابد. در همین خصوص دولت مصوبه خوبی را پیش از انتخابات ریاست جمهوری ارائه کرد که هم مربوط به ریزگردها و هم مربوط به رفع مشکل آب، برق و فاضلاب استان می‌شد. اگر این طرح به طور کامل اجرایی شود، بسیاری از مشکلات خوزستان حل می‌شود و البته درمقابل، اگر اجرایی نشود، مشکلات بیشتر هم خواهد شد.

خوشبختانه اجرای بخشی از این مصوبه درخصوص رفع بحران ریزگردها آغاز شده است. این بخش مربوط می‌شود به کاشت بوته و درخت زیر نظر وزیر جهاد کشاورزی که البته تا نتیجه بدهد چند سالی طول خواهد کشید. اما آنچه دراین میان حائز اهمیت وضامن حل پایدار مشکلات خوزستان است، پیگیری دائم تا زمان حل مشکل است. اگر دولت پس از فروکش کردن نسبی توجه عمومی به خوزستان، از آن تب و تاب اولیه برای توجه به مشکل ریزگردها غافل شود، همان اقدامات انجام شده نیز بی‌ثمر شده و چه بسا به عکس خود تبدیل خواهد شد. لذا انتظار خوزستان از دولت، پیگیری دائم و قوی همانند روزهای اولیه برای حل کامل مشکل ریزگردهاست.

هدایت‌الله خادمی

نماینده ایذه و باغ‌ملک در مجلس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها