بچه که بودیم رادیو را با صدای عذرا وکیلی و مریم نشیبا می‌شناختیم و صبح‌ها به عشق شنیدن برنامه سلام کوچولو از خواب بیدار می‌شدیم و بی‌توجه به صدای مادر که برای خوردن صبحانه صدایمان می‌کرد، رادیو را روشن می‌کردیم تا برنامه دلخواهمان را گوش بدهیم.
کد خبر: ۱۰۴۹۷۷۷
عذرا وکیلی و نگاه عاشقانه به کودکان

گرچه نزدیک به چهار دهه از پخش سلام کوچولو می‌گذرد، اما همچنان این برنامه رادیویی به همت عذرا وکیلی که گویندگی و تهیه‌کنندگی برنامه را به عهده دارد، سرپاست و بچه‌های نسل امروز را سرگرم می‌کند. در واقع یکی از ویژگی‌های این برنامه تدبیر عذ را وکیلی است که خیلی صمیمانه در کنار کودکان می‌نشیند و هر روز برنامه را اجرا می‌کند.

او به واسطه کمک بچه‌ها سال‌هاست این برنامه‌ها را روی آنتن زنده نگه داشته است. این روند تاکنون نیز ادامه دارد و بچه‌های زیادی در ایران هستند که روزشان را با سلام کوچولوی عذرا وکیلی آغاز می‌کنند و او هنوز با همان انگیزه چهار دهه قبل این برنامه را ساعت 10 صبح روی آنتن رادیو ایران می‌‌برد.

علاقه عذرا وکیلی به رادیو از دوران نوجوانی اش شروع شده و تا امروز ادامه داشته است. یک روز کارشناسان برنامه جوانان که قرار بود برای اولین بار در سال 45 پخش شود، برای انتخاب مجری و گوینده به مدرسه عذرا وکیلی رفتند و او که 17 سال داشت، از بین 30 نفری که در مدرسه انتخاب شده بودند، جزو پنج نفر اول برگزیده و راهی مرحله دوم شد و از همان زمان فعالیتش را در این برنامه آغاز کرد. او هر روز بعد از تعطیل شدن از مدرسه به استودیو ارگ می‌رفت و در رادیو مشغول به کار می‌شد.

وکیلی بعد از دوران تحصیل، درحوزه گویندگی رادیو اشراف پیدا کرده بود. به همین دلیل خودش را فقط محدود به دنیای گویندگی نکرد و به سمت بازیگری در نمایش رادیویی و تهیه‌کنندگی رفت. تا این که به کار کودک علاقه‌مند شد و در همان زمان، روزی که تهیه‌کننده یک برنامه کودک بنا به دلایلی نیامده بود، از وکیلی خواستند برنامه را تهیه کند. همین اتفاق، جرقه‌ای را در وجود وکیلی زد که وارد حوزه تولید برنامه کودک شود. تا این که به خاطر این علاقه مندی شروع به تولید برنامه سلام کوچولو کرد. او در این برنامه هر روز میزبان تعدادی بچه است که با او کار اجرا را به عهده دارند.

ژاله صادقیان و مژگان عظیمی که امروز برای خودشان در حوزه اجرا و دوبله حرفه‌ای هستند و مخاطبان شاهد کارهای شاخص از آنها هستند، از شاگردان عذرا وکیلی بوده‌اند. در واقع وکیلی هر کدام از بچه‌هایی را که در اجرای برنامه سلام کوچولو به او کمک کردند و با استعداد بودند، راهنمایی می‌کرد تا کارشان را به شکل حرفه‌ای در رادیو آغاز کنند. او در طول این سال‌ها با یک برنامه شیرین توانسته بچه‌ها را سرگرم و در عین حال آنها را شاد کند. وکیلی در طول این سال ها، برنامه‌های دیگری همچون از سرزمین نور، قصه شب، رمان تا نمایش و‌... را تهیه کرده است. گرچه هر کدام از کارهای وکیلی در رادیو ارزشمند است، اما هیچ کدام به پای سلام کوچولو نمی‌رسد و با این که سال هاست این برنامه روی آنتن است، اما هرگز از دوران اوجش فاصله نگرفته. این فقط نشان‌دهنده عشق و علاقه وکیلی به بچه‌هاست و همیشه با شور و هیجان برنامه سلام کوچولو را برای بچه‌ها اجرا می‌کند. در واقع ویژگی صدای وکیلی، مهربانی و صمیمت‌اش است که همه مخاطبان از کودک گرفته تا بزرگسال با آن ارتباط خوبی برقرار می‌کنند.

فاطمه عودباشی

رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها