اخیرا گزارش‌های متعددی در رسانه‌های آمریکایی و اسرائیلی درخصوص توان موشکی و دفاعی حزب‌الله لبنان منتشر شده و در این میان، گزارشی که در ارتباط با احداث کارخانه زیرزمینی در جنوب لبنان به منظور ساخت انواع موشک چاپ شده است، از اهمیت بیشتری برخوردار است.
کد خبر: ۱۰۴۹۳۰۱
تل‌آویو، زمینه‌سازی حمله علیه حزب‌الله

واقعیت این است که تحلیلگران مسائل نظامی رژیم صهیونیستی بارها گفته‌اند رهبران این رژیم ارزیابی صحیحی از توان حزب‌الله لبنان ندارند و جنگ 33 روزه نشان داد این رژیم دچار خطای محاسباتی شدیدی درباره قدرت این جنبش انقلابی برای مقاومت و ایستادگی در مقابل حملات گسترده هوایی، شده بود و همه اقدامات صهیونیست‌ها برای توقف حملات موشکی رزمندگان حزب‌الله در این جنگ که قرار بود سیمای جدیدی از خاورمیانه ترسیم کند، به بن‌بست رسید. افزون بر‌آن، باید از یکی از شگفتی‌های این نبرد که انهدام یک ناو جنگی اسرائیلی در مقابل سواحل بیروت بود نام برد که صهیونیست‌ها را مات و مبهوت کرد و در تشدید تلاش اسرائیل برای خاتمه جنگ نقش ایفا کرد.

بنابراین می‌توان اطمینان داشت از آن زمان به بعد اسرائیلی‌ها به اطلاعاتی جدیدتر درباره زرادخانه‌ رو به افزایش و متنوع تسلیحاتی حزب‌الله دست نیافتند. از آن طرف، آنان بی‌گمان از افزایش بالای توان نظامی این حزب‌ و کسب تجربیات ارزنده و موثر جنگی به دلیل مشارکت در تمام جبهه‌های نبرد علیه تکفیری‌ها در سوریه اطلاع دارند و به همین دلیل، درماندگی تل‌آویو از دستیابی به اطلاعات دقیق درباره توان نظامی حزب‌الله، آنان را به جنگ روانی در حوزه رسانه کشانیده تا از طریق پاسخگویی حزب‌الله، بتوانند اطلاعاتی هرچند مختصر از توانمندی‌های تسلیحاتی این گروه انقلابی به دست آورند.

بدیهی است رژیم تل‌آویو به دلایل متفاوت، مایل است حزب‌الله لبنان را به جنگی بکشاند که طی آن بتواند این تشکیلات سیاسی و نظامی لبنان را منهدم کند. از یک طرف اسرائیلی‌ها مایلند یک تهدید دائمی در مرزهای شمالی خود را از بین ببرند و از طرف دیگر، نمی‌توانند از وسوسه کمک‌های مالی سرشار آل‌سعود برای نابودی حزب‌الله، چشم‌پوشی کنند. همچنین آنان مایلند از فرصت حضور ترامپ و دیدگاه‌های خصمانه‌اش علیه حزب‌الله به سود خود استفاده کنند.

اما فقدان اطلاعات دقیق از توان نظامی این حزب، موجب شده است به تاکتیک‌های رسانه‌ای از جمله درج اخبار و گزارش‌های غیرواقعی متوسل شوند تا دست‌کم زمینه‌های یک تهاجم را ایجاد کنند.

از یاد نبریم اسرائیلی‌ها و آمریکایی‌ها و آل‌سعود شکست‌های بسیار تلخی را در لبنان تجربه کرده‌اند. اکنون تلاش مجدد برای تهاجم علیه حزب‌الله در سایه ابهام موجود درباره توان این حزب در حکم یک ماجراجویی تمام‌عیار برای رژیم اسرائیل خواهد بود، بویژه این‌که سیدحسن نصرالله اخیرا تاکید کرد مرزهای تهاجم علیه حزب‌الله، منحصر به جنوب لبنان نبوده و تمام مرزهای جغرافیایی خاورمیانه را دربرخواهد گرفت!

یوسف غروی قوچانی

روزنامه نگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها