رئیس ائتلاف ملی عراق گفت: پیروزی‌های اخیر در موصل و دیگر مناطق عراق بر مبنای اراده ملی مردم عراق و بدون تکیه بر نیروهای خارجی بود و با کمک مردم عراق و یاری خدا داعش را در عراق ریشه کن خواهیم کرد.
کد خبر: ۱۰۴۹۲۸۹
عراق می تواند بین ایران و عربستان میانجیگری کند

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری صداوسیما، سیدعمار حکیم تاکید کرد: همگرایی ملی ، باز سازی عراق و مبارزه با فساد در این کشور از دیگر برنامه های دولت عراق خواهد بود.

وی تصریح کرد: توسعه روابط منطقه ای و بین المللی عراق از دیگر برنامه های دولت عراق در دوران پسا داعش خواهد بود . همچنین ایجاد اطمینان در کشورهای منطقه برای کاستن نگرانی ها از برنامه ملی در عراق که به نوبه خود در کاستن فشارها بر عراق و عدم بازگشت دوباره داعش و تعرض به مردم عراق و امنیت این کشور سهم بسزایی دارد.

عمار حکیم در مورد اولویت های بعد از داعش در عراق گفت: عملیات آزادسازی موصل و دیگر مناطق تحت اشغال داعش نشان داد که نیروهای عراقی قادرند از کشورشان حفاظت کنند و نیازی به حضور نیروهای خارجی در عراق نیست. در عین حال پروتکل های همکاری های نظامی و امنیتی میان عراق و برخی از کشورها از جمله امریکا بر آموزش و تسلیح نیروهای مسلح عراقی وتبادل اطلاعات متمرکز است، نه حضور نیروهای نظامی و یا پایگاه های نظامی. بدون شک حضور نیروهای نظامی بیگانه در عراق بدون تصویب در مجلس نمایندگان عراق امکان پذیر نخواهد بود ما در عین حال که به توافقات مربوط به همکاری های نظامی متعهد هستیم اما به اقدامات بیش از آن رضایت نخواهیم داد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا شما در تعقیب داعش به داخل خاک سوریه هم نفوذ خواهید کرد گفت: ما مسئول مقابله با داعش و فراهم کردن امنیت کامل برای مردم عراق هستیم. اما همکاری های اطلاعاتی و نظامی میان دولت های وسریه و عراق هم وجود دارد که با اطلاع و مجوز دولت سوریه پایگاه های آنها رادر عمق خاک سوریه مورد هدف قرار دهیم . در عین حال همکاری چهار جانبه ای میانه ایران، عراق، سوریه و روسیه وجود دارد که فرماندهان نظامی چهار کشور با تبادل اطلاعات و نظارت بر تحرکات تروریستی داعش عملیات های مشترکی انجام می دهند.

رییس ائتلاف ملی عراق در ادامه این گفتگو در خصوص مواضع رهبران اقلیم کردستان عراق در مورد استقلال از حکومت مرکزی تاکید کرد: معتقدیم حفظ یکپارچگی عراق به نفع تمام عراقی هاست، همبستگی میان همه بخش ها، قومیت ها و مذاهب عراق است که از این کشور یک کشور قدرتمند می سازد و عراق تقسیم شده دیگر عراقی قدرتمند نخواهد بود و این خواسته دشمنان ملت عراق است. در عین حال ما تسلیم فشارهای داخلی و خارجی برای تجزیه عراق نخواهیم شد .

وی در ادامه این گفتگو در خصوص اختلافات عربستان و قطر گفت: عراق در مناقشه عربستان و قطر موضعی بی طرف دارد و معتقد است اختلافات باید از طریق گفتگو و نه اعمال فشار و محاصره اقتصادی حل شود.

سیدعمار حکیم در ادامه در خصوص تبلیغات بی اساس هلال شیعی در منطقه اظهار داشت: ما می گوییم ایران هراسی و شیعه هراسی و برانگیختن ترس در مورد کشورهایی مشخص به حل مشکلات کمکی نمی کند، این کشورها در منطقه حضور دارند و دارای نفوذ و حضور هستند ، برادران ما در عربستان بهتر است بر میز گفتگو بنشینند، ما می دانیم که جمهوری اسلامی ایران طرحی را برای آغاز گفتگوها پیشنهاد داد و از امیر کویت خواست که در این چارچوب ایفای نقش کند. از سوی دیگر عراق نیز می تواند در نزدیک ساختن دیدگاه های ایران و عربستان نقش مثبت ایفا کند. باید با یکدیگر گفتگو کنیم. این کشورها باید با هم سر میز گفتگو بنشینند و نگرانی های هم را رفع کنند. در غیر این صورت همه متضرر خواهند شد .

وی همچنین در خصوص نیروهای حشد الشعبی یا بسیج مردمی عراق گفت: این نیروها اکنون با اقدامات خود داعش را در عراق به شکست کشانده اند و اکنون افتحار ملی عراق هستند، حضور پرقدرت این رزمندگان در عراق شاخص های وجود یک عراق قدرتمند است ، داعش خطری برای کل جهان اسلام و جامعه بین الملل است و هر کسی که بخواهد از داعش به عنوان اهرم فشار بر شرکای منطقه ای استفاده کند، درخواهد یافت که شراره های آتش این گروه به خودش می رسد و داعش دشمنی برای کل افراد بشر است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها