امروزه فضای مجازی جزو لاینفک زندگی انسان‌ها شده و همه افراد آگاهانه و ناآگاهانه برای کسب اطلاعات به این فضا مراجعه می‌کنند و اخبار مورد نیازشان را به دست می‌آورند.
کد خبر: ۱۰۴۹۰۸۹
رسانه ملی و یک فرصت

درحال حاضر فضای مجازی توانسته اطلاعات متنوع و مختلفی را در اختیار کاربران قرار دهد و همین قابلیت و نیازهای خبری، باعث شده بخشی از رسانه‌های سنتی به حاشیه بروند و نتوانند با این فضا رقابت کنند. البته در این میان، برخی از رسانه‌ها توانسته‌اند در حوزه رقابت دوام بیاورند، اما بعضی دیگر از قافله عقب مانده و نتوانسته‌اند از قابلیت‌ها و امکانات فضای مجازی بهره‌مند شوند.

کاربران فضای مجازی به دو نیت از این فضا استفاده می‌کنند؛ دریافت اخبار و نشر اطلاعات.

از سوی دیگر، دسترسی به این فضا به آسان‌ترین روش ممکن انجام می‌شود. یکی دیگر از ویژگی‌های فضای مجازی این است که مخاطبان می‌توانند نظرشان را درخصوص محتوای ارائه شده در آن اعلام کنند. درواقع فضای مجازی یک رسانه تعاملی است که مخاطب، هم می‌تواند اخبار را از طریق آن به دست بیاورد و هم نظراتش را در این فضا بیان کند و همین جاذبه‌ها باعث شده تا کاربران هرچه بیشتر به این فضا روی بیاورند.

با توجه به این‌که رسانه ملی، رسانه‌ای سنتی است، می‌تواند برای تامین نیاز و جلب رضایت مخاطبان، اخبار را در قالب پادکست در فضای مجازی منتشر کند. این اتفاق باعث می‌شود بر تعداد مخاطبان رسانه ملی هرچه بیشتر افزوده شود و این رسانه از فضای رقابت عقب نماند.

از سوی دیگر، رسانه ملی با این اقدام می‌تواند نظر مردم را ـ که در قالب کامنت در فضای مجازی می‌گذارند ـ بررسی کرده و متوجه نقاط قوت و ضعف خود شود و درصدد رفع کاستی‌ها و تقویت نقاط قوت برآید. به عنوان نمونه، خبرگزاری صداوسیما می‌تواند با بهره بردن از فضای مجازی مخاطبان را به لحاظ انتقال اخبار و اطلاع‌رسانی سیراب کند تا در این خصوص نیازی را احساس نکنند. وقتی صداوسیما خودش پا به این عرصه بگذارد، می‌تواند اخبار منتشر شده را در فضای مجازی به احاطه خویش دربیاورد تا مردم با خبرهای کذب روبه‌رو نشوند و آن را باور کنند. درواقع زمانی که رسانه ملی نیازهای مخاطب را تامین کند، دیگر کاربران کمتر به فضای مجازی مراجعه می‌کنند.

چنین رویه‌ای در سایر کشورها هم دنبال می‌شود و اتفاقا نتایج خوبی را هم دریافت کرده‌اند. به عنوان مثال وقتی گوینده یک خبر را می‌خواند و بعد در فضای مجازی منتشر می‌شود، مخاطب می‌تواند نظرش را بسرعت در مورد آن خبر بازگو کند. در کشورهای اروپایی مانند فرانسه رسانه‌های سمعی، بصری و مطبوعات توانسته‌اند بشدت با فضای مجازی کنار بیایند و در عین حال، این فضا را رام کرده و به هیچ وجه عنان کار را به دستش نسپارند. در کشورهای پیشرفته بهره بردن از فضای مجازی کاملا عادی شده و حتی از این فضا درآمدزایی هم می‌شود.

دکتر عباس اسدی
استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها