طی روزهای گذشته مرکز نمایشگاه‌ها و همایش‌های آستان قدس رضوی میزبان اهالی رسانه بود. اهالی رسانه از 35 کشور مسلمان و در حاشیه اجلاس عمومی اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های جهان اسلام، نمایشگاه یا بازاری از فیلم‌های اسلامی برپا کرده‌ بودند.
کد خبر: ۱۰۴۸۸۹۶
هفتمین بازار فیلم اسلامی بازار گرمی برای تعاملات اصحاب رسانه

در نخستین روز یا همان روز افتتاح نمایشگاه که در جوار بارگاه ملکوتی حضرت امام رضا (ع)برگزار شد، مدیران، مسئولان و شخصیت‌های برجسته‌ای حضور داشتند و رسانه‌های خارجی و مخصوصا رسانه‌های عربی غرفه‌های بسیاری را به خود اختصاص دادند.

مراسم افتتاح با حضور و سخنرانی دکتر علی‌اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری، دبیرکل اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی و مدیر رسانه‌های کشور عراق برگزار شد.

مراسم افتتاح با ملاقات اصحاب رسانه و گپ و گفت‌های دوستان رسانه‌ای از کشورهای مختلف همراه بود. دو به دو یا گروه گروه در جمع‌های دوستانه به یکدیگر پیوسته‌ و گاهی صحبت از تعاملات رسانه‌ای گل صحبت‌شان بود. غرفه‌ها و غرفه‌داران نیز در تکاپوی دیگری بودند. در بازار تجهیزات رسانه‌ای، از نورهای استودیو گرفته تا پرتابل و سیستم‌های حرکتی، ریل، شاریو و... بازار فیلم گرم بود. دوربین‌ها در برخی غرفه‌ها انگار تمام فضای غرفه را به خود اختصاص داده بود، تا جایی که غرفه‌داران را باید در میان آنها پیدا می‌کرد.

در برخی غرفه‌ها نیز تصاویر بنرها با جذابیت‌های بصری حکایت از تولیدات سینمایی و کارتونی و ... داشت؛ از قصه‌های زینب گرفته تا تک تیرانداز و سرزمین سالمندان. شخصیت‌ها در قالب کاراکترهای مذهبی در رنگ‌ها و شکل‌های متنوع چشم نوازی می‌کردند.

محصولات غرفه‌ها متنوع و متفاوت بودند. هر کشور و هر شبکه‌ای به یک زبان و یک فرهنگ با مخاطبانش سخن گفته بود، اما در این بازار انگار همه متحد و یک زبان‌ بودند، زیرا در زیر پرچم اسلام گردهم آمده و هر یک عضوی از اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های جهان اسلام به‌شمار می‌رفتند. در میان غرفه‌ها برخی مایه افتخار و مباهات بودند، که از آن جمله می‌توان به غرفه سیستم‌های رسانه‌ای «بعثت» اشاره کرد؛ غرفه‌ای که تمام تولیدات آن با افتخار تمام ساخت ایران بود. تولیدات این رسانه منحصر به فرد با تمام تکنولوژی‌ها و به‌روزترین تجهیزات حرکتی در خاور‌میانه همراه بود.

شبکه‌های تلویزیونی متعدد در این بازار فیلم شرکت داشتند، از ایران 11 شبکه و 42 موسسه تولیدی و از عراق 20 شبکه و چهار موسسه تولیدی حضور داشتند و از کشورهایی چون لبنان، افغانستان، هند، ترکیه، ایتالیا، یمن، بحرین، عربستان، فلسطین، سوریه، پاکستان، آذربایجان، نیجریه، مصر و بنگلادش نیز 29 شبکه تلویزیونی و 32 مؤسسه تولیدی شرکت کرده بودند.

نمایشگاه در آستانه اولین روز برگزاری رسمی اجلاسیه محلی برای تعاملات رسانه‌ای متعدد بود و همه آماده اجلاسیه عمومی و مراسم افتتاح رسمی آن می‌شدند تا با برگزاری نشست‌های تخصصی و به روزرسانی خود با آخرین تحولات فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و ... بهترین دستاوردهای خود را برای جوامع اسلامی به ارمغان ببرند.

در چنین حال و هوایی مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام در روزهای اخیر از منظر و دریچه دوربین رسانه‌های جهان اسلام به‌گونه‌ای متفاوت جلوه‌گر شد.

تکتم حیدریان

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها