تیم والیبال جوانان ایران بتازگی با هدایت بهروز عطایی در رقابت‌های قهرمانی جهان که در چک برگزار شد، به عنوان پنجمی رسید.
کد خبر: ۱۰۴۸۸۰۱
بهروز عطایی: والیبال ایران به این «بازیکنان» متکی می شود

به گزارش جام جم آنلاین ، عنوانی که سایت فدراسیون جهانی والیبال آن را شایسته توصیف می‌کند، اما بسیاری از کارشناسان والیبال ایران چنین نظری ندارند. آنها از بهروز عطایی و تیم تحت هدایتش، صعود به جمع چهار تیم برتر را انتظار داشتند و به همین دلیل مقام پنجمی را شایسته نقد می‌دانند.

بهروز عطایی هم البته خودش از مقام پنجمی راضی نیست. این رضایت نداشتن نشان می‌دهد جاه‌طلبی این مربی فراتر از چیزی بود که در رقابت‌های جهانی دیدیم. به هر حال این جاه‌طلبی‌ها نتوانست از مقام پنجمی فراتر برود. او در گفت‌وگو با جام‌جم درباره انتقادها و البته عملکرد تیم جوانان ایران توضیح می‌دهد.

عملکرد کلی تیم جوانان ایران را در رقابت‌های قهرمانی جهان چطور ارزیابی می‌کنید؟

در رقابت‌های مختص رده‌های پایه توجه به عملکرد تیم است، نه نتیجه. باید ببینیم از فرآیندی که برای تیم جوانان در نظر گرفتیم، چه ساختاری به دست می‌آید، نه چه نتیجه‌ای. اگر مبنای ارزیابی ما توجه به عملکرد باشد، راحت‌تر می‌توانیم به آموزش بپردازیم. متاسفانه در رسانه‌ها شعار داده می‌شود، ما در والیبال فقط کار گلخانه‌ای انجام می‌دهیم که اصلا صحیح نیست.

با این که به کیفیت عملکرد اعتقاد دارید، اما سوال ما این است که مقام پنجمی برای شما رضایتبخش بود؟

تیم من عملکرد بسیار خوبی داشت و در واقع، نشانه‌ای از آینده درخشان برای والیبال بزرگسالان بود. والیبال ما روزی روی این بازیکنان جوان متکی خواهد شد. همین الان هم سه بازیکن از تیم ما به اردوی بزرگسالان دعوت شده‌اند. اینها نشانه بسیار خوبی است. درباره نتیجه‌گیری هم باید بگویم چیزی که به دست آوردیم، نتیجه متوسطِ رو به بالا بود. در این چند دوره که تیم جوانان ایران به رقابت‌های جهانی رفت، یک بار به جمع چهار تیم برتر صعود کرد و سه بار پنجم شد. البته می‌توانستیم در چک بهتر هم باشیم و بهتر هم نتیجه بگیریم. فراموش نکنیم، گاهی اوقات شانس خیلی تاثیر‌گذار است.

بسیاری از کارشناسان انتظار صعود به جمع چهار تیم برتر را داشتند. به نظرتان انتظار درستی بود؟

هر کسی دیدگاه خودش را دارد. چیزی که دوست داریم اتفاق بیفتد با چیزی که واقعا وجود دارد، بسیار متفاوت است. ما هم دوست داریم قهرمان شویم، اما باید ببینیم این خواسته با معیارهایی که موجود است همخوانی دارد یا خیر. اظهارنظرهای مختلف برای ما قابل احترام است. من دوست دارم از نقدها استفاده کنم، اما به نقدهایی که چندان عمقی نیستند، اهمیت نمی‌دهم.

دو بار با چین دیدار داشتید. در هر دو مسابقه شرایط یکسانی داشتید؟

ما در هر مسابقه نسبت به دیدار قبلی روند صعودی داشتیم. در مسابقه نخست مقابل ایتالیا به میدان رفتیم که جزو مدعیان بود، اما مغلوب ما شد. اوکراین، نایب قهرمان اروپا و آرژانتین نایب‌قهرمان جهان نیز در دیدارهای بعدی به ما باختند. با چین نیز در مرحله دوم مسابقه داشتیم، یعنی تیمی که همین هشت ماه پیش قهرمان آسیا شد، اما خوشبختانه این تیم را هم بردیم. همه چیز در رقابت‌های جهانی نشانه‌هایی از پیشرفت ما بود.

در کدام دیدار بیش از هر دیدار دیگر تحت فشار قرار گرفتید؟

نخستین مسابقه با چین در مرحله دوم. ما قبل از دیدار با چین به تیم کوبا باخته بودیم و برای حفظ امید به صعود باید چین را می‌بردیم که البته موفق به شکست این تیم شدیم.

گفته می‌شد که از شرایط میزبانی جمهوری چک نارضایتی‌هایی وجود داشت.

تمام تیم‌ها از میزبانی چک نارضایتی داشتند، اما این میزبانی بد، بهانه‌ای نشد تا ما به هدفی که می‌خواهیم نرسیم. چک میزبان خیلی خوبی نبود. باید بگویم کشورهای اروپایی میزبان‌های خوبی نیستند، زیرا سختگیری و خساست دارند. اگر میزبانی رقابت‌های معتبر والیبال به کشورهای آسیایی و عربی برسد،کیفیت میزبانی بسیار بالایی را شاهد هستیم.

رسول آقچه‌لی از سوی رسانه‌های خارجی مدام با تعریف و تمجید روبه رو می‌شد. شما نیز او را تاثیر‌گذارترین بازیکن تیم ایران قلمداد می‌کنید؟

او بازیکن بسیار خوبی است. رسول جزو دو امتیاز آور برتر رقابت‌های جهانی بود و بار زیادی را از روی تیم برداشت. من از او بسیار راضی هستم. او تلاش کرد. البته همه بازیکنان تیم از اسماعیل مسافر گرفته تا طیب عینی، عملکرد خوبی داشتند. مهم تلاشی است که بازیکنان از خود نشان دادند.

هیلدا حسینی‌خواه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها