آیین گرامیداشت دهمین سالگرد تاسیس شبکه پرس‌تی‌وی با حضور دکتر علی‌عسکری رئیس رسانه ملی، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی، سید عباس عراقچی معاون وزیر امورخارجه، کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی وزارت امورخارجه، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امورخارجه، پیمان جبلی معاون برون‌مرزی و برخی از مدیران و کارکنان شبکه پرس‌تی‌وی برگزار شد.
کد خبر: ۱۰۴۸۶۰۷
«پرس‌تی‌وی» انعکاس‌دهنده پیام انقلاب اسلامی به جهان است

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، دکتر علی‌عسکری در این مراسم در سخنانی با اشاره به فلسفه شکل‌گیری شبکه‌های برون مرزی، گفت: با توجه به این‌که انقلاب اسلامی ایران پیام جدیدی برای جهانیان داشت، این ضرورت احساس شد که شبکه‌های برون‌مرزی برای رساندن این پیام به گوش جهانیان راه‌اندازی شود.

وی با بیان این‌که شبکه‌های سحر و الکوثر اولین شبکه‌های برون مرزی بودند که متکی بر آموزه‌های دینی و اسلامی، طرح نویی در رسانه‌های بین‌المللی ایجاد کردند، اظهار کرد: شبکه پرس‌تی وی پس از شبکه العالم توانست نگاه جهانیان را به خبرهای ایران تغییر دهد و این شبکه به دلیل داشتن زبانی که عمومیت بیشتری در جهان دارد توانست پیام انقلاب را به دنیا برساند.

دکتر علی‌عسکری با تاکید بر این‌که تا پیش از راه‌اندازی پرس‌تی‌وی، رقبای ما انقلاب اسلامی را از قاب رسانه‌ای خود معرفی می‌کردند، گفت: رسانه‌هایی چون CNN و BBC اخبار ایران را سانسور می‌کردند، اما با حضور پرس‌تی‌وی این انحصار و مقابله در هم شکسته شد و پیام انقلاب و رهبر آن به سراسر جهان ارسال شد.

رئیس رسانه ملی با تشکر از زحمات مدیران این معاونت در دوره‌های مختلف، افزود: موفقیت این شبکه به این دلیل بوده است که پایه‌های مفهومی آن به درستی بنا شد و این شبکه اولین شبکه‌ای بود که با فرمت HD توانست در رقابت با رسانه‌های جهانی ظاهر شود و اکنون نیز با وجود نیروهای توانمند توانسته است در خط‌الراس رویارویی و رقابت با جنگ رسانه‌های غربی قرار گیرد.

رسانه ملی مقتدر است

وی اذعان کرد: رسانه ملی سازمان مقتدری است که همواره مورد هجوم نظام سلطه قرار گرفته است. در دوره‌ای این شبکه روی 15 ماهواره از شرقی‌ترین تا غربی‌ترین نقاط دنیا را پوشش می‌داد به همین دلیل توانست مقابل فشارهای بین‌المللی بایستد و اکنون به‌‌رغم تمام مشکلات و تحریم‌ها، این شبکه روی ده ماهواره قابل دریافت است.

دکتر علی‌عسکری با تاکید بر این‌که امروز جمهوری اسلامی ایران یکی از قدرتمندترین رسانه‌‌های جهان و منطقه را در اختیار دارد، تصریح کرد: با وجود سنگ‌اندازی‌ها و فتنه‌های رسانه‌ای که هر روز پیش پای شبکه‌های بین‌المللی ما وجود دارد، این شبکه‌ها رو به رشد هستند.

رئیس رسانه ملی با اشاره به تحولات مثبت در حوزه فناوری‌های نوین در عرصه رسانه گفت: صداوسیمای جمهوری اسلامی با داشتن 62 شبکه تلویزیونی و 83 شبکه رادیویی صرفا یک رسانه ملی نیست بلکه یک رسانه جهانی است و پرس‌تی‌وی یکی از قطعات این هویت جهانی به شمار می‌رود.

لزوم استفاده از ظرفیت‌های شبکه‌های برون‌مرزی

در ادامه این مراسم، معاون برون‌مرزی رسانه ملی نیز در سخنانی به تشریح فعالیت‌های این شبکه پرداخت و گفت: شبکه‌های برون‌مرزی عناصر مهم اقتدار کشور هستند.

پیمان جبلی افزود: اگر امروز جمهوری اسلامی ایران با قدرت و اقتدار در عرصه‌های مختلف جهانی حرف متفاوت خود را به گوش جهان می‌رساند، به برکت خون شهداست و از این رهگذر است که توانسته از در تعامل وارد ‌شود و جهان نقش بی‌بدیلش را به رسمیت بشناسد.معاون برون‌مرزی و مدیر شبکه پرس‌تی‌وی با اشاره به رویکرد رسانه‌های برون‌مرزی در رساندن پیام انقلاب افزود: یکی دیگر از عناصر قدرت جمهوری اسلامی ایران هم نفوذ پیام انقلاب است که به علت ماهیت و تلاش افراد برای انتقال آن، در جهان منکعس می‌شود.

وی در ادامه گفت: اگر حرف متفاوت جمهوری اسلامی خریدار دارد به فضل این اقتدار و تأثیرش بر افکار عمومی است ‌و شبکه‌های برون‌مرزی عناصر مهم اقتدار‌‌ جمهوری اسلامی هستند که باید از ظرفیت‌هایشان استفاده شود تا دو بال نفوذ جمهوری اسلامی را رقم بزنند و ما شاهد بالندگی آنها باشیم.

پایبندی شبکه‌های برون‌مرزی به اصول انقلاب

علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی نیز در این آیین در سخنانی ضمن تبریک دهمین سالگرد تاسیس شبکه پرس‌تی‌وی گفت: من نیز همواره بیننده شبکه‌های العالم و پرس‌تی‌وی هستم و خوشحالم که این شبکه‌ها در چالش‌های کنونی می‌توانند حضور موثری داشته باشند.

وی با اشاره به رسالت رسانه‌ها در رساندن پیام حق اظهار کرد: حق از جنس ساختن است و ساختن زمان بیشتری می‌طلبد، اما باطل از جنس ویرانی است و به یک لحظه انحراف پیدا می‌کند. رسانه‌های ما راه حق را در پیش گرفته و پیام حق را می‌خواهند به جهان برسانند پس کارشان دشوارتر است و باید آرام آرام راه خود را بدون انحراف پی بگیرند. رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: در این مسیر می‌بینیم برخی رسانه‌های مخالف زود اوج می‌گیرند ولی با مختصر تلنگری افول می‌کنند در حالی که ما در ایران شاهد رسانه‌هایی هستیم که در حال رشد هستند. صالحی با اشاره به تحولات اخیر و وجود سردرگمی در استراتژی جهانی اظهار کرد: دولت آمریکا که خودش استراتژی سردرگمی در جهان را پیش می‌برد، دچار سردرگمی شده است و چهره‌ای وهم‌آلود از آینده کشورش ترسیم کرده است. وظیفه پرس‌تی‌وی است که از این سردرگمی استراتژی حسن استفاده را کرده و در خدمت منافع جمهوری اسلامی به مخاطبان آگاهی ببخشد.

علوم شناختی بهترین راهبرد برای تعیین مدل اثر‌گذاری

کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی وزارت امورخارجه نیز در این مراسم گفت: امروز رسانه‌های بیگانه سه هدف را مقابل جمهوری اسلامی ایران دنبال می‌کنند: ایران‌هراسی، نفوذ فرهنگی و سوم دامن زدن به اختلافات داخلی.

وی با اشاره به لزوم توجه به دانش روانشناختی و استفاده از تکنیک‌ها و روش‌های خاص در تولید خبر اظهار کرد: اگر رسانه‌ها از این علوم استفاده کنند تاثیرگذاری بیشتری خواهند داشت.

خرازی با تاکید بر تفاوت مدل رسانه‌ای شبکه‌های برون‌مرزی گفت: در این حوزه باید دید بر چه کسانی و گروه‌هایی می‌خواهیم تاثیر بگذاریم. مسلما شیوه برنامه‌سازی شبکه العالم با پرس‌تی‌وی فرق دارد و هر شبکه براساس مدل‌های ذهنی مخاطبانشان و میزان تاثیرگذاری‌شان باید نگاه رسانه‌ای خود را تبیین کنند و در این میان علوم شناختی بهترین راهبرد برای تعیین این مدل‌ها خواهد بود.

تفاوتی میان کار یک دیپلمات و خبرنگار وجود ندارد

سید عباس عراقچی، معاون وزیر امورخارجه نیز از دیگر سخنرانان این مراسم بود که با اشاره به همراهی و همزیستی بسیار نزدیک سیاست خارجی و رسانه گفت: در عرصه دیپلماسی رسانه‌ها نقش پررنگ و سرنوشت‌سازی دارند و ما این همراهی را در زمان مذاکرات برجام کاملا حس کردیم.

وی افزود: گاهی عرصه دیپلماتیک به مثابه میدان نبرد است که باید با هوشیاری و دقت پیش برود و در این نبرد تنها عرصه رسانه‌هاست که دوشادوش دیپلماسی حرکت می‌کند و گاهی رفتار رسانه‌ها می‌تواند در مسیر دیپلماسی تغییراتی هم ایجاد کند. معاون وزیر امورخارجه با تاکید بر ارزش بالای کار رسانه‌ها گفت: من میان کار یک دیپلمات و یک خبرنگار تفاوتی نمی‌بینم؛ چرا که هر دو در یک جبهه و یک مسیر گام برمی دارند. وی با اشاره به حادثه مزارشریف و شهادت دیپلمات‌ها و خبرنگاران گفت: این حادثه بهترین مصداق برای حضور خبرنگار و دیپلمات در یک عرصه بود.

در انجام رسالت خود موفق بوده‌ایم

رئیس رسانه ملی پس از پایان آیین گرامیداشت دهمین سالگرد تاسیس شبکه پرس‌تی‌وی از بخش‌های مختلف شبکه پرس‌تی‌وی و هیسپان‌تی‌وی بازدید و در جلسه شورای مدیران این معاونت شرکت کرد. وی در این جلسه با اشاره به تلاش دشمن برای حذف شبکه‌های برون مرزی صداوسیما خاطرنشان کرد: نظام استکبار و جریان سلطه پس از ناکامی در مقابله با شبکه‌های برون‌مرزی از هر فرصتی برای حذف این شبکه‌ها استفاده کرد و این نشان می‌دهد که ما در انجام رسالت واقعی خود موفق عمل کرده‌ایم.

دکتر علی‌عسکری تشریح تحولات منطقه و ضرورت هوشیاری و اقدام مناسب در مقابله با تحرکات رسانه‌ای دشمن تاکید کرد: رسانه‌های برون مرزی ما کارهای بسیار ارزشمندی تولید و روانه آنتن کرده‌اند که نمونه‌های ارزشمندی از کار جهادی است و لازم است با تحمل سختی‌ها در این جهاد رسانه‌ای ضمن استفاده از فرصت‌ها، با خلاقیت به تولید بیشترکارهای ارزشمند بپردازیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها