بررسی پاسخ دوحه به درخواست‌های عربستان، امارات، بحرین و مصر در قاهره

هراس گروه 4 از «نه» قطر

بحران قطر همچنان ادامه دارد و هیچ یک از طرفین حاضر به کوتاه آمدن یا عقب‌نشینی از مواضع خود نیستند. روز سه‌شنبه قطر پاسخ خود به خواسته‌های چهار کشور عربی را تحویل کویت داد. هرچند این پاسخ به صورت رسمی برملا نشد اما گزارش‌های جسته و گریخته حکایت از پاسخ‌های تند قطر به درخواست‌های عربی داشت.
کد خبر: ۱۰۴۸۴۵۰
هراس گروه 4 از «نه» قطر
این پاسخ عصر همان روز تحویل مقامات کشورهای عربی شد. روز گذشته رویترز به نقل از منابعی در چهار کشور عربی مصر، عربستان سعودی، امارات و بحرین اعلام کرد آنها پاسخ‌های قطر را دریافت کرده و بعد از ظهر نشستی مشترک در قاهره خواهند داشت. همزمان اعلام شد روسای سازمان‌های اطلاعاتی همین چهار کشور نیز به منظور بررسی بحران کنونی نشستی را در قاهره برگزار کرده‌اند .

از سوی دیگر، احمد ابوالغیط دبیرکل اتحادیه عرب ضمن اعلام آمادگی برای میانجیگری در بحران قطر، شیوه ارائه خواسته‌های کشورهای عربی به قطر را «اشتباه» توصیف کرد. البته روز گذشته برخی منابع خبری به نقل از ابوالغیط این خبر را تکذیب کرده و گفتند در نحوه انتقال آن اشتباهی صورت گرفته است. اتحادیه عرب از ابتدای شروع بحران قطر حاضر به دخالت در این ماجرا نشد و به دلیل سلطه مصر و عربستان بر این اتحادیه حاضر نشد میانجیگری کند و همین انتقادات زیادی را برانگیخت. حال به نظر می‌رسد با توجه به این‌که بحران قطر به یک بن‌بست بزرگ رسیده است، اتحادیه عرب می‌کوشد تا راهی در این میان باز کند . هرچند بسیاری به قدرت دیپلماتیک و چانه‌زنی این اتحادیه خوشبین نیستند .

احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب که خود یک دیپلمات مصری تبار از دوران حسنی مبارک است، در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با آنجلینو آلفانو، وزیر امور خارجه ایتالیا در رم درباره بحران فعلی در میان کشورهای عرب حوزه خلیج فارس گفته بود : این مساله پیچیده است و حل آن زمان خواهد برد. اما مطرح کردن این خواسته‌ها و انتشار آنها روش درستی نبود. دبیرکل اتحادیه عرب در ادامه تاکید کرد: ما به شکل کامل از تلاش‌های میانجیگرایانه در این بحران حمایت می‌کنیم و حتی حاضریم در صورت نیاز در این زمینه نقش ایفا کنیم اما تاکنون در این مورد درخواستی مطرح نشده است. محمد بن عبدالرحمن آل‌ثانی، وزیر خارجه قطر پیش‌تر از موضعگیری اتحادیه عرب نسبت به این بحران انتقاد کرده و گفته بود، اتحادیه عرب از زمان اعمال تحریم‌های موجود علیه قطر هیچ واکنشی نداشت.

چشم‌ها به قاهره

پاسخ قطر در واقع به معنای انداختن توپ به میدان عربستان سعودی و متحدانش بود. حال همه چشم‌ها به قاهره دوخته شده است تا دریابند چهار کشور عربی گام بعدی را چگونه برخواهند داشت. آیا آنها همچنان بر تحریم‌های بیشتر تاکید می‌کنند یا احتمال در نظر گرفتن یک راه حل نظامی را هم بررسی خواهند کرد؟

نیمه‌شب یکشنبه مهلت ده روزه چهار کشور عرب به قطر به اتمام رسید. آنها 13شرط را تحویل قطر داده بودند تا در ظرف ده روز به آنها پاسخ دهد. با اتمام این ده روز کشورهای عرب مجبور شدند 48 ساعت دیگر به دوحه مهلت دهند. با این حال درنهایت کشورهای عرب نتوانستند پاسخی را که می‌خواستند، دریافت کنند . محمد بن عبدالرحمان آل‌ثانی، وزیر خارجه قطر درباره نشست چهارجانبه اعراب در قاهره گفت:‌ نمی‌توان درباره مواضع آنها پیش‌بینی کرد. مواضع آنها در جهت نقض اصول قوانین بین‌المللی و محاصره غیرقانونی قطر است .

وی همچنین از امارات متحده عربی خواست از بدنام کردن وجهه قطر و تخریب تمدن اسلامی نزد غربی‌ها دست بردارد. عبدالرحمان با تاکید بر این‌که بحران ایجاد شده جز با گفت‌وگو حل نمی‌شود، اظهار کرد: تحریم کشورهای عربی، اقداماتی غیرقانونی به بهانه مبارزه با تررویسم است.

احتمال اتفاقات ناگهانی

عبدالباری عطوان، تحلیلگر برجسته مسائل عرب در مطلبی به آخرین تحولات قطر با عربستان و متحدانش و پاسخ دوحه به شروط 13 گانه آنها پرداخت و حضور نیروهای متخاصم رودروی هم درمنطقه را نشان‌دهنده تشدید بحران و تنش در مرحله آینده دانست.

وی درمقاله‌ای در روزنامه رای الیوم، چاپ لندن که دیروز منتشر شد، نوشت: زمانی که خالد العطیه، وزیردفاع قطر برای دومین بار در روزهای گذشته از وجود طرح‌هایی برای تغییر نظام حاکم در قطر سخن می‌گوید و می‌افزاید که ما آماده دفاع از خود هستیم این نشان می‌دهد که فرصت میانجیگری کویت برای نجات منطقه و مهار این بحران با بن‌بست روبه‌رو شده است.

وی می‌افزاید: پاسخ قطر به شروط 13 گانه کشورهای عربی تکرار موضعگیری‌های سابق با رد هرگونه تلاش کشورهای عربی برای تحت قیمومیت گرفتن این کشور همراه بود و دوحه اظهار کرد که راه حلی جز مذاکرات وجود ندارد.

عطوان تصریح کرد: نشست چهارجانبه اعراب چه بسا نقشه راه جدیدی را مشخص کند و اقدامات شدیدتری ازجمله تحریم‌های اقتصادی و آمادگی برای گزینه نظامی را به همراه داشته باشد. همچنین اخباری درباره لغو عضویت قطر در شورای همکاری خلیج‌فارس و بلوکه کردن حساب‌های این کشور در بانک‌های امارات و عربستان سعودی و بیرون کشیدن سپرده‌های بانکی این کشورها از بانک‌های قطری شنیده می‌شود. از سوی دیگر خبرهایی درباره تحرکاتی در نیروهای سپر جزیره و ورود آنها به خاک قطر وجود دارد .

عطوان نوشت: مهلت دیگری به قطر داده نخواهد شد و به همین دلیل بروز اتفاقات ناگهانی اقتصادی و نظامی محتمل است.

احتمال انتقال مقر شبکه الجزیره به لندن

با افزایش تنش در روابط چند کشور عربی با قطر، مقامات این کشور طرح جایگزینی را برای انتقال شبکه تلویزیونی الجزیره از دوحه به لندن تدوین کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، منابع خبری گفتند قطر انتقال مقر شبکه تلویزیونی الجزیره را به لندن،پایتخت انگلیس بررسی کرده است. این منابع تاکید کردند، مقامات قطری از این بیم دارند که مقر شبکه تلویزیونی الجزیره در دوحه در صورت تشدید تنش‌ها و درگیری نظامی هدف حمله موشکی قرار بگیرد و نابود شود. از این رو ممکن است پخش این کانال تلویزیونی به طور کامل متوقف شود. آنها برای پرهیز از چنین رویدادی بر آن شده‌اند این شبکه را به لندن انتقال دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها