بسیاری از مشکلات قلبی دوران یائسگی اگرچه شایع ولی برگشت پذیر هستند.
کد خبر: ۱۰۴۸۳۴۵
یائسگی و ۷ خطر مرتبط با قلب!

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از آوای سلامت،در کنار علائمی مانند گرگرفتگی، بی خوابی، عرق شبانه، سردرد و ... بیماری های قلبی نیز باید در فهرست نگرانی های بهداشتی مرتبط با یائسگی قرار گیرد.

معمولا بین سنین ۵۰ تا ۵۴ سالگی خطر ابتلای زنان به بیماری های قلبی به طور چشمگیری از طریق یائسگی بالا می رود. در طی این دوران سطح هورمون استروژن به طور چشمگیری کاهش یافته و همراه با فشار خون بالا، رگ های خونی دچار سفتی و کاهش انعطاف پذیری می شوند. فشار خون بالا همچنین می تواند فشار اضافه به قلب تحمیل کند.

تغییرات مضر کلسترول، کلسترول بالا، کاهش سطح کلسترول خوب یا اچ دی ال و افزایش کلسترول بد یا ال دی ال نیز خطر حمله قلبی را افزایش می دهد. همراه با کاهش استروژن، سطح تری گلیسیرید خون نیز می تواند افزایش یابد.

مقاومت به انسولین نیز همراه با ورود به دوران یائسگی شایع است، در نتیجه این زنان با احتمال بیشتری در مرحله پیش دیابت با انتقال به دوران یائسگی قرار می گیرند. و همین روند بیشتر آنها را در معرض سکته های مغزی و بیماری قلبی قرار می دهد.

فیبریلاسیون دهلیزی و افزایش ریتم غیر طبیعی قلب نیز از تغییرات مرتبط با یائسگی است. فیبریلاسیون دهلیزی می تواند در نتیجه فشار خون بالا همراه با دوران یائسگی باشد.

افزایش وزن همراه با کاهش استروژن نیز شایع است. یائسگی می تواند سوخت و ساز بدن را کاهش دهد و همین افزایش وزن ناشی از آن با ابتلا به بیماری های قلبی ارتباط دارد.

برای زنانی که در حال گذار به دوره یائسگی هستند، این مهم است نشانه های مرتبط با بیماری قلبی را بیشتر بشناسند و با کنترل عوامل خطر مرتبط با آن مانند اضافه وزن، فشار خون بالا، کلسترول، سطح قند خون و ... خطر ابتلا به این بیماری ها را کاهش دهند.

علائم زیر در زنان مبتلا به یائسگی هیچ گاه نباید نادیده گرفته شود:

تپش قلب غیر طبیعی. می تواند نشانه ای از ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی باشد.

تنگی نفس. اگر شما قبلا قادر به پایین و بالا رفتن از پله ها بدون تنگی نفس بودید و الان دچار این عارضه می شوید، با پزشک خود صحبت کنید چون شاید این علامت نشانه ای از نارسایی احتقانی قلب یا بیماری عروق کرونر و حتی فیبریلاسیون دهلیزی باشد.

احساس فشار در قفسه سینه. این علامت می تواند نشانه ای از ابتلا به بیماری قلبی باشد و حتی بروز یک حمله قلبی باشد و نباید هیچ وقت نادیده گرفته شود.

سردرد. می تواند نشانه فشار خون بالا باشد و در صورت ابتلا باید هر چه سریع تر باید اقدام به کنترل آن کرد.

سبکی سر یا سرگیجه. با تعدادی از اختلالات از جمله دیابت، نارسایی قلبی، آریتمی قلبی و ... مرتبط است.

تورم در پاها. ممکن است علت نارسایی احتقانی قلب باشد.

دشواری در دراز کشیدن. می تواند نشانه ای از تجمع مایع در ریه همراه با افزایش خطر ابتلا به نارسایی احتقانی قلب باشد.

خبر خوب این است که بیماری قلبی در سن یائسگی برگشت پذیر است و یائسگی زمان مهمی برای مراقبت از خود و قلب محسوب می شود.

به زنان در این سنین توصیه اکید می شود از کشیدن سیگار پرهیز کنند، ورزش را فراموش نکنند، تغییرات وزنی را کنترل کنند و مصرف یک رژیم غذایی سالم و مغذی را در نظر داشته باشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها