ظرفیت‌های صنایع دستی استان بوشهر از فرصتی مناسب برای شکوفایی و رونق اقتصادی این هنر برخوردار است، موضوعی که هم‌اکنون مسئولان میراث فرهنگی استان به دنبال برنامه‌ریزی برای تحقق آن هستند.
کد خبر: ۱۰۴۷۹۰۰
اشتغالزایی رایگان در بوشهر با صنایع‌دستی

به گزارش جام‌جم، حصیربافی، عبابافی، منبت، گره‌سازی، گلیم، گبه، قالی و جاجیم از جمله صنایع دستی استان بوشهر به شمار می‌آید. البته برخی از این رشته‌ها مانند گره‌سازی یا عبابافی می‌رود که به فراموشی سپرده شود، اما دیگر رشته‌ها همچنان پویا و پرمشتری بوده و درصورت حمایت می‌تواند منبع اشتغالزایی ویژه‌ای برای این استان باشد.

همین ظرفیت است که اخیرا مدیران استان بوشهر را برآن داشته تا به منظور ایجاد شغل نگاهی خاص به بحث صنایع دستی داشته باشند تا با اجرای برنامه‌های حمایتی زمینه رشد همزمان تولید، فروش و صادرات آن را فراهم کنند.

فعالیت 12هزار صنعتگر

معاون صنایع دستی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر با بیان این که بیش از 12هزار صنعتگر در زمینه صنایع دستی در استان مشغول به فعالیت هستند، به جام‌جم می‌گوید: طی یک سال اخیر حدود 150کارگاه در زمینه صنایع دستی در سطح استان فعال شده است که توانسته برای حدود 2000 نفر اشتغالزایی کند.

ارغوان مهدی‌زاده با بیان این که لازم است بازارچه‌های صنایع دستی در مرکز و مناطقی از استان که صنایع دستی رونق بیشتری دارد برپا شود، می‌افزاید: تقاضاهای افراد برای ورود به این فرصت شغلی بررسی شده و لازم است بازار فروشی برای این تولیدکنندگان فراهم شود تا با اطمینان از فروش محصولاتشان به رونق این بخش کمک کنند.

وی خاطرنشان می‌کند: در این زمینه بازارچه‌هایی در بوشهر و سایر نقاط استان که اشتغال افراد به صنایع دستی چشمگیرتر است راه‌اندازی خواهد شد که بازارچه صنایع دستی در بوشهر در هفته دولت افتتاح می‌شود. برای سایر نقاط استان هم بعد از انجام کارشناسی‌های لازم و تعیین مکان مناسب این بازارچه‌ها برپا خواهد شد.

این مقام مسئول با اشاره به این که با توجه به گردشگر پذیر بودن استان، باید برای فروش هرچه بیشتر صنایع دستی به گردشگران تدابیری اتخاذ شود، تصریح می‌کند: هر چند گردشگران برای خرید صنایع دستی علاقه نشان می‌دهند اما لازم است برای آشنایی بیشتر گردشگران و جذب آنها به صنایع دستی برنامه‌ریزی‌های بیشتری صورت گیرد تا روند تولید، فروش و صادرات در این زمینه افزایش یابد.

لزوم آشنایی بازرگانان

مهدی‌زاده با بیان این که صنایع دستی استان مورد تقاضای سایر استان‌ها نیز هست، بیان می‌کند: صنایع دستی دریایی استان بیشتر در شهرها و روستاهای بندری استان همچون بوشهر، دیر، گناوه و دیلم رونق بیشتری دارد و استان‌هایی همچون اصفهان، تبریز و تهران متقاضی صنایع دریایی استان هستند چرا که هم‌اکنون صنایع دستی دریایی از حالت تزئینی خارج شده و حالت کاربردی پیدا کرده است.

وی با اشاره به این که صنایع دستی به سایر کشورها نیز صادرات می‌شود، تصریح می‌کند: گبه و گلیم به کشورهایی همچون آلمان و کانادا صادر می‌شود. همچنین صادرات صنایع دستی به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس نیز صورت می‌گیرد.

این مقام مسئول می‌گوید: لازم است بازرگانان بیشتری با صنایع دستی استان آشنا شوند تا روند صادرات در این زمینه هم رونق بیشتری بگیرد. در حال حاضر صادرات بر اساس سفارشی است که به صنعتگران داده می‌شود و به صورت مدون و سازمان یافته نیست.

5 تا 100 میلیون تومان وام

رئیس اتحادیه تعاونی صنایع دستی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر نیز با اشاره به وجود 25 شرکت تعاونی صنایع دستی در استان طی گفت‌وگو با جام‌جم می‌گوید: حدود 25 شرکت تعاونی صنایع دستی در استان وجود دارد که 18 شرکت عضو اتحادیه بوده و بقیه بتازگی تاسیس شده است.

طیبه گزدرازی با بیان این که هر متقاضی می‌تواند حدود پنج تا صد میلیون تومان وام با توجه به وسعت کاری که می‌خواهد در زمینه صنایع دستی صورت دهد از صندوق کارآفرینی امید دریافت کند، تصریح می‌کند: کارگاه‌هایی در شهرهای آب‌پخش، شنبه و شبانکاره و روستای راهدار در زمینه اشتغال صنایع دستی فعال می‌شود. با برگزاری دوره‌های آموزشی مقدماتی و پیشرفته آموزش‌های لازم را به کارآموزان خواهیم داد تا در زمینه تولید به خودکفایی برسند و بتوانند محصولاتشان را جایگزین تولیداتی کنند که از دزفول وارد استان می‌شود. وی با اشاره به این که «مرینوس»، مرغوب‌ترین نوع گلیم در استان است که به کشورهایی همچون قطر و انگلیس صادر می‌شود، بیان می‌کند: یکی از مشکلاتی که در زمینه صادرات صنایع دستی در استان وجود دارد این است که صادرات از گمرک شیراز صورت می‌گیرد که البته با تشکیل کارگروه‌ها و کمیته‌هایی به دنبال صادرات محصول از گمرک استان هستیم.

این مقام صنفی یادآور شد: به عبارت بهتر باید از دولت خواست مطالعه‌ای جامع درباره قابلیت‌ها و همچنین نیازهای صنایع دستی بوشهر برای توسعه و اشتغالزایی انجام داده و روی آن سرمایه‌گذاری کند؛ چرا که سرمایه‌گذاری روی صنایع دستی بوشهر، اشتغالزایی رایگان محسوب می‌شود.

راضیه بوستانی

جام‌جم بوشهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها