سیاست‌های نفتی آمریکا سبب شده، قیمت نفت روند کاهش به خود بگیرد و درآمد کشورهای صادرکننده نفت را نزولی کند. تولید نفت آمریکا به لطف تولید‌کنندگان شیل، طی سال گذشته بیش از 10 درصد افزایش داشته و به 35/9میلیون بشکه در روز رسیده که فاصله چندانی با میزان تولید بزرگ ترین تولید‌کننده نفت جهان یعنی عربستان ندارد.
کد خبر: ۱۰۴۷۲۸۶
روزهای سیاه نفت

تولید رو به رشد آمریکا بازارها را در التهاب نگه خواهد داشت، بخصوص که شواهد فزاینده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد، بهبود فناوری و کارآمدی کمک کرده، بسیاری از فعالان شیل در نرخ‌های پایین‌تر از 40 دلار در هر بشکه همچنان سودآور بمانند.

شمار بالاتر دکل‌های حفاری، منعکس‌کننده تصمیماتی است که چند ماه قبل، زمانی که قیمت‌های نفت بالاتر بود، گرفته شد، اما انتظار می‌رود قیمت‌های پایین کنونی باعث شود، شمار دکل‌ها در چند هفته تا یکی دو ماه آینده کاهش پیدا کند.

با وجود آن که اعضای اوپک انتظار داشتند، با تمدید توافق اخیر، قیمت نفت به بالای 55 دلار در هر بشکه برسد، اما اکنون تنها امیدوارند تا طلای سیاه به کانال 50 دلاری بازگردد ؛ امری که برای مقابله با کسری بودجه این کشورها ضروری است.

5 علت کاهش قیمت نفت

وال استریت ژورنال در گزارشی، پنج عامل کاهش قیمت نفت طی هفته‌های اخیر را این طور اعلام کرد.

1ـ عوامل غیر قابل پیش‌بینی مانند نیجریه و لیبی

لیبی که در حال جنگ داخلی است، در توافق اوپک شرکت نمی‌کند. البته رشد استخراج نفت در آن کشور با وجود ادامه جنگ همه را متحیر کرده است.

ذخایر نفت در این کشور در آفریقا از همه بیشتر است. حالا استخراج آن تا 885 هزار بشکه در روز افزایش یافته که سه برابر بیش از سال گذشته است. نیجریه نیز به خاطر حملات شبه نظامیان به تاسیسات نفتی از این توافق معاف شد و در ماه گذشته استخراج نفت در آن کشور به 68/1 میلیون بشکه در روز رسید که بالاترین تولید در سال جاری است.

2ـ توافق اوپک

اگرچه کشورهای عضو اوپک، شرایط توافق‌نامه اخیر را رعایت می‌کنند، اما تحلیلگران اعلام کردند، اگر سهمیه‌ها کاهش نیابد و این سند تا آخر 2018 تمدید نشود، مازاد نفت تولید شده در سال آینده افزایش خواهد یافت.

3ـ مخازن پر شده نفتی

اوپک امیدوار بود، بتواند ذخیره جهانی نفت موجود در مخازن را کاهش دهد ولی حجم ذخایر نفتی سازمان همکاری و توسعه اقتصادی(OECD) متشکل از 35 کشور پیشرفته به میزان6/18میلیون بشکه افزایش یافته و حالا مقدار این ذخایر بیش از سال پیش است.

تحلیلگران می‌گویند، در نیمه دوم سال به خاطر کاهش استخراج و بالا رفتن تقاضا ذخایر رو به کاهش خواهد نهاد ولی دیگران می‌گویند، ذخایر نفتی باز هم زیاد است و با روند کند بی سابقه‌ای کمتر می‌شود.

4ـ رشد استخراج نفت در آمریکا

با وجود افت قیمت نفت، استخراج نفت در آمریکا در سطح بالا می‌ماند. شرکت‌های آمریکایی تولید‌کننده نفت شیل که زمان‌های دشواری را از سر گذرانده‌اند، در بهترین میدان‌ها متمرکز شده و راهکارهای تکمیل شده فنی را به کار برده‌اند.

امروزه برخی از آنها حتی با نفت 40 دلاری سودآور قانع هستند. طبق برآوردهای آژانس بین‌المللی انرژی، میزان تحویل نفت از آمریکا در سال جاری 5 درصد افزایش یافته و در 2018 این افزایش حدود 8 درصد خواهد بود و اگر این طور باشد، آمریکا از نظر تولید روزانه نفت حتی از عربستان سعودی سبقت خواهد گرفت.

5ـ سفته‌بازی محتکران

پیش از نشست ماه می‌اوپک، بازیگران بورس همانند صندوق‌های حمایت از سرمایه‌گذاری و دیگر سرمایه‌گذاران بزرگ به افزایش نرخ نفت امید مطلق بسته بودند، ولی اوپک خریداران را دچار یاس و نا امیدی کرد، زیرا از محدودیت‌های جدی و تمدید توافق به مدت طولانی خودداری کرد و سرمایه‌گذاران نیز از تمایلات خود صرف نظر کردند و این موضوع، سبب افت بیشتر قیمت نفت شد. امید به افزایش قیمت نفت برنت هفته گذشته در مقایسه با نرخ بی سابقه بالای ماه فوریه دو برابر کاهش یافت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها